Trafic aerian paralizat. Vrei să faci vacanța în afara României? Ce probleme sunt dacă vei lua avionul
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Anca Murgoci
WhatsApp
Fotografie de la Lennart Wittstock: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/arhitectura-aerian-turism-calatorie-316794/
Fotografie de la Lennart Wittstock: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/arhitectura-aerian-turism-calatorie-316794/
Dacă ai zburat în această perioadă, ai văzut ce nebunie este prin aeroporturi. Pilotul Cezar Osiceanu a vorbit despre problemele cu care se confruntă aviația, probleme care ne privesc pe toți cei care apelăm la avion pentru a ne duce în vacanță.

„Sindicatul celor peste 900 de piloți suedezi, norvegieni, danezi și finlandezi din compania SAS anunță termen limită astăzi pentru încheierea negocierilor salariale după care vor intra în grevă. Primele țări afectate de grevă vor fi Suedia, Norvegia, Danemarca și Finlanda al căror trafic aerian va fi practic paralizat.

Cu mare greutate și din cauza intervențiilor politice, s-a obținut prelungirea termenului limită cu câteva zile. Peste 1100 de piloți de la Southwest Airlines au protestat public îmbrăcăți în uniforme pe 21 iunie cerând un program de zbor mai bun, mărirea salariilor și eliminarea presiunilor asupra lor pentru a munci peste program sau în zilele libere și concedii.

Să nu uităm că peste 80% dintre ei provin din rândul foștilor piloți militari. Sindicatul piloților americani și canadieni, ALPA  cu peste 14.000 de membri, a cerut impunerea, la nivel național, a unui program pe doi ani, program ce cuprinde: plata retroactivă a unei sume egale cu 14.5% pentru anul 2022 și valabil 18 luni, creșterea asigurărilor, plata mărită semnificativ a muncii în special în zilele libere, crearea unui sistem nou de pensie de serviciu, îmbunătățire sistemului de planificare a zborurilor care consideră omul un robot. Piloții de la Delta Airlines au anunțat pichetarea pentru un nou program de plată și timp liber.

“Furtună perfectă se apropie!”, declara Jason Ambrosi, pilot la Delta Airlines, și membru în sindicatul piloților americani și canadieni, ALPA. Acesta precizează că, nivelul de plată al piloților americani, este cel stabilit din 2016, iar la Tarom este cel stabilit din… 2008!

Envoy Airlines, subsidiară American Airlines, oferă plata triplă piloților care acceptă să zboare în zilele libere sau concedii, în timp ce altă subsidiară a propus majorarea cu 50% a salariilor piloților până în anul 2024! Piloții de la United Airlines și cei de la Alaska Airlines au autorizat sindicatele lor să înceapă procedurile legale de grevă.

Sindicatul francez UNSA-ICNA a anunțat Autoritatea Aeronautică franceză despre posibilitatea unei noi greve după greva de avertisment  de o zi din 25 iunie. Sindicatul a arătat că față de inflația de 5.2% din luna mai a anului 2022 și cea prognozată de 10% până la sfârșitul anului, piloții solicită creșterea veniturilor și asigurarea unui program de zbor care să prevină și să combată oboseala.

Greva personalului tehnic din aviația norvegiană a fost întreruptă din ordinul guvernului, motivându-se imposibilitatea asigurării nivelului necesar pentru zborurile medicale, de salvare, stingere incendii.

Sindicatele stewarzilor din Belgia ale companiei Ryanair declarau public intenția lor de a organiza o grevă pentru că, spun ele: „S-a umplut paharul! De 3 ani avem întârzieri la plata salariilor, încălcări ale contractelor, suntem forțați să muncim peste limită, suntem obligați să ne cumpărăm apă de băut la bord de la companie cu 3 euro sticla. De trei ani Ryanair calcă în picioare legile belgiene - legea Renault pentru a ne forța să acceptăm plata sub nivelul minim legal!”

Greva de 3 zile a piloților de la Brussells Airlines a condus la anularea a peste 300 de zboruri, în zilele de grevă fiind afectați peste 40.000 de călători. La Paris, Amsterdam și Londra cozile sunt kilometrice din cauza lipsei de personal de securitate concediat în pandemie. Cum pentru a califica un angajat de acest tip, cel mai scurt curs durează minimum o lună și salariul este mic, nu sunt deloc amatori pentru această muncă și, ca atare, efectul asupra pasagerilor este teribil. 

Patronul lui RyanAir, Michael O’Leary, declara, acum câteva zile, că „britanicii nu vor să fie încărcători de bagaje!”

În Italia, două mari sindicate ale însoțitorilor de bord cheamă la grevă națională, iar piloții de la Volotea, Easyjet, Ryanair, Air Malta și Crewlink se așteaptă să sprijine acțiunea cu o întrerupere a activității de patru ore.

Piloții de la Singapore Airlines au lansat greva lor cu motto-ul “Lead, Follow or Get out of way”, adică “Condu, Urmează sau Dă-te la o parte!”.

Lufthansa a anunțat că peste 3.100 de curse, adică 4% din totalul planificat, au fost anulate și și-a anunțat pasagerii din aeroportul Franckfurt că nu le vor mai fi acordate asistență în materia rerutaăilor, tranzitelor, rezervărilor.

Conducerea aeroportului Heathrow a cerut companiilor aeriene reducerea cu 10% a zborurilor operate în încercarea de reducere a haosului instalat.

Va reamintim că, la ultimul terminal dat în folosință, inițial a fost greșit calculat modul de manipulare a bagajelor, ceea ce a condus la întârzieri de până la o săptămână în manipularea și trimiterea lor, iar sistemul refăcut nu face față condițiilor actuale și a cedat efectiv.

Atacurile cibernetice asupra sistemelor câtorva companii europene care zi de zi produc întârzieri și anulări a sute de curse s-au extins concomitent cu problemele tehnice ale controlorilor de zbor din Germania apărute de miercuri.

În schimb, contractele salariale ale nici unei categorii de personal aviatic - de la pilot la încărcător de bagaje - nu au fost prevăzute cu clauza indexării lor cu inflația.

La Tarom a existat această clauză în contractul colectiv de muncă pentru 2015-2017, dar nu a fost respectată și, în contractul ulterior încheiat și ultimul până în prezent, nu a mai fost introdusă ca urmare a disensiunilor dintre sindicatele piloților, însoțitorilor de bord, tehnic etc.

Toate sindicatele din afara României au subliniat că deși ei nu au această clauză de indexare cu inflația, managementul companiilor lor o au alături de bonusuri consistente indexate și ele! Deci vorba unui celebru pilot român poreclit Tase... “Atunci să zboare ei!””, a spus pilotul Cezar Osiceanu pentru DC News.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel