Telescopul James Webb a surprins o galaxie ce „nu ar trebui să existe“ / foto
Autor: Ioan-Radu Gava
Freepik
Telescopul Spațial James Webb a surprins o galaxie pitică extrem de neobișnuită.

Astronomii care lucrează cu JWST (Telescopul Spațial James Webb) au găsit o galaxie pitică din întâmplare. Este la aproximativ 98 de milioane de ani lumină distanță, nu are vecini și se află pe fundalul unei alte galaxii. Această galaxie izolată arată o lipsă de activitate de formare a stelelor, ceea ce este foarte neobișnuit pentru o pitică izolată, scrie Science Alert.

Cele mai multe galaxii pitice izolate formează stele, conform unei multitudini de observații. Ce este diferit la acesta?

Programul de observare PEARLS (Prime Extragalactic Areas for Reionization and Lensing Science) al JWST are ca scop înțelegerea epocii de asamblare a galaxiilor, creșterea nucleului galactic activ (AGN) și Prima Lumină. Ca parte a activității sale, a observat un cluster de galaxii numit CLG1212. Galaxia pitică izolată, numită PEARLSDG, a fost găsită întâmplător.

Galaxiile pitice conțin mult mai puține stele decât galaxii precum Calea Lactee. Nimeni nu știe exact câte stele sunt în Calea Lactee. Dar estimările bine motivate indică un număr mai mare de aproximativ 400 de miliarde. În schimb, galaxiile pitice precum PEARLSDG conțin până la aproximativ 100 de milioane de stele.

Pe lângă lipsa de formare a stelelor, PEARLSDG este neobișnuit din alt motiv. JWST este capabil să discearnă stele individuale de pe ramura gigantică roșie (RGB) din galaxia pitică, deoarece stelele sunt strălucitoare la lungimile de undă observate de JWST.

Posibilitatea de a vedea stele individuale de pe ramura gigantică roșie (RGB) face studierea galaxiei pitice mult mai ușoară. Stelele RGB au o luminozitate intrinsecă specifică și asta înseamnă că astronomii din spatele descoperirii pot măsura distanța galaxiei: aceasta se află la aproximativ 98 de milioane de ani lumină distanță.

De asemenea, pot măsura vârsta stelelor, arătând că populația stelară PEARLSDG este destul de bătrână.

Cercetătorii scriu că galaxia pitică nu a format o stea de cel puțin un miliard de ani. O parte din dovezi se află în lipsa energiei UV din galaxie. Stelele tinere emit UV puternice, dar PEARLSDG afișează doar niveluri scăzute de radiații UV.

„În concordanță cu nivelul său scăzut de emisie UV și lipsa liniilor de emisie în spectrul său, găsim un sSFR foarte scăzut, ceea ce sugerează că formarea sa stelară s-a oprit în urmă cu peste un miliard de ani”, explică cercetătorii.

Când o galaxie încetează să formeze stele, se numește galaxie în repaus. Într-o astfel de galaxie, aprovizionarea cu gaz folosită în formarea stelelor a fost stinsă. De obicei, este cauzată de o altă galaxie vecină care a interacționat cu galaxia în repaus pentru a opri formarea stelelor. Într-un fel, interacțiunea a îndepărtat gazul din galaxia inactivă sau a perturbat fluxul de gaz.

Dar PEARLSDG nu are vecini apropiați

„Aceste tipuri de galaxii pitice în repaus izolate nu au fost cu adevărat văzute înainte, cu excepția unor cazuri relativ puține. Nu ar trebui să existe cu adevărat, având în vedere înțelegerea noastră actuală a evoluției galaxiilor, așa că faptul că vedem acest obiect ne ajută să ne îmbunătățim teoriile pentru formarea galaxiilor”, a spus autorul principal Carleton.

„În general, galaxiile pitice care sunt acolo de la sine continuă să formeze noi stele”, a adăugat el.

Interacțiunile cu alte galaxii pot provoca stingerea prin decaparea fluxurilor. La fel pot fi și alte efecte de mediu, cum ar fi îndepărtarea sub presiune și strangulare. Dar există și alte cauze, deși astronomii încă lucrează pentru a le înțelege.

„Cu toate acestea, observațiile recente ale unui număr mare de galaxii ultra-difuze au determinat dezvoltarea unor mecanisme interne de stingere, afirmă cercetătorii. Este posibil ca energia puternică de la cele mai mari și mai strălucitoare stele să poată elimina gazul necesar pentru formarea de noi stele.

În ciuda faptului că PEARLSDG nu are vecini apropiați, autorii sunt precauți în concluziile lor.

„Indiferent, nu putem exclude complet interacțiunile trecute cu alte galaxii care ar fi putut afecta istoria formării sale”, scriu ei. „Cu toate acestea, viteza de recesiune și distanța de luminozitate a PEARLSDG sunt în concordanță cu faptul că aceasta este în Fluxul Hubble și nu există semne vizibile ale interacțiunilor fluxurilor.”

Fluxul Hubble este ceea ce face ca galaxiile să se retragă unele de altele pe măsură ce Universul se extinde. Unele galaxii interacționează și chiar fuzionează în ciuda expansiunii, deoarece alte forțe au acționat asupra lor. Dar nu există niciun indiciu că ceva a interacționat cu galaxia pitică și ar fi putut să oprească formarea de stele.