Telescopul Hubble a surprins coliziunea a două galaxii. Un fenomen similar se va întâmpla și cu galaxia noastră / FOTO
Autor: Ioan-Radu Gava
Telescopul Hubble a surprins coliziunea a două galaxii   /   Foto cu caracter ilustrativ: Pixabay
Telescopul Hubble a surprins coliziunea a două galaxii / Foto cu caracter ilustrativ: Pixabay
Telescopul spațial Hubble a surprins detalii fascinante cu două galaxii în curs de coliziune.

La aproximativ 100 de milioane de ani-lumină distanță, două galaxii oferă astronomilor o avanpremieră despre soarta Căii Lactee.

Fiind situate atât de aproape încât sunt clasificate sub un singur nume, Arp 91, galaxiile spirale NGC 5953 și NGC 5954 sunt în proces de fuziune. Detaliile acestei fuziuni sunt vizibile într-o nouă imagine de la telescopul spațial Hubble.

Treptat, cele două galaxii se vor uni, devenind o mare galaxie eliptică, conform modelelor interacțiunilor cosmice colosale. Un fenomen similar se va întâmpla și cu Calea Lactee, când se va contopi în cele din urmă cu cel mai apropiat vecin galactic, galaxia spiralată Andromeda.

Fuziunile galactice nu sunt neobișnuite în Univers. Spațiul este mare și s-ar putea crede că probabilitatea de ciocniri e mică, dar galaxiile nu sunt în derivă într-un mare gol. Acestea sunt adesea conectate prin vaste filamente de gaz intergalactic, care pot acționa ca materii de-a lungul cărora galaxiile sunt trase împreună prin golul galactic.

Cercetătorii spun că au observat multe astfel de coliziuni galactice, dar acestea au loc pe o scară de timp de aproximativ un miliard de ani, astfel încât orice coliziune izolată nu va dezvălui întregul proces. Cu toate acestea, fiecare coliziune este un instantaneu al unui moment al procesului. Studiind coliziunile în mod colectiv, cercetătorii pot clasifica succesiunea evenimentelor, așa cum se vede în simularea de mai sus.

Coliziunea din Arp 91 abia a început

Arp 91 se află într-un stadiu în care cele două galaxii nu au fost încă perturbate semnificativ; structurile lor spiralate sunt încă în mare parte intacte. Cu toate acestea, interacțiunea lor a declanșat o explozie de formare a stelelor în ambele galaxii, întrucât fluxul de gaz generează șocuri în norii de gaze moleculare care formează stele, împingându-l în aglomerări mai dense care se prăbușesc sub propria masă pentru a forma stele noi.

În plus, ambele galaxii au nuclei galactici activi, adică găurile negre supermasive din centrele lor devorează în continuu material galactic. Acest proces generează vânturi puternice care împing în gazul din jur, care, la rândul lor, generează șocuri care declanșează formarea stelelor, scrie ScienceAlert.