Țeapa prețurilor dinamice: Cum se pot dubla costurile biletelor la concerte pe site-urile oficiale. Cel mai recent caz, investigat de autorități
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Alexandru Negrici
WhatsApp
FOTO: Agerpres
FOTO: Agerpres
Guvernul britanic a anunțat că va demara o investigație cu privire la modul în care prețurile biletelor pentru concerte sunt majorate pe site-urile oficiale atunci când cererea este ridicată, după ce fanii trupei Oasis au constatat o creștere considerabilă a costurilor pentru viitoarele spectacole ale trupei, planificate pentru anul viitor, scrie Reuters.

Ministrul culturii, Lisa Nandy, a declarat că este „deprimant să vezi prețuri atât de umflate” pe site-urile operate de vânzători autorizați, subliniind că aceste practici ar putea exclude un număr mare de fani de la participarea la evenimente. Guvernul Marii Britanii va include problema transparenței și utilizării așa-numitelor „prețuri dinamice” – practică prin care se măresc costurile atunci când cererea este mare – în cadrul unei revizuiri deja planificate a sistemului de vânzare a biletelor și a protecției consumatorilor.

„Colaborând cu artiști, industria și fanii, putem crea un sistem mai echitabil care să elimine specula și revânzările la prețuri exorbitante, asigurând astfel bilete la prețuri corecte”, a declarat Nandy într-un comunicat emis duminică seara.

Un alt oficial guvernamental, Lucy Powell, liderul Camerei Comunelor, a dezvăluit într-un interviu pentru BBC că a achiziționat două bilete de la un vânzător oficial la prețul de 350 de lire sterline fiecare, de peste două ori mai mult decât prețul inițial.

Oasis a anunțat 17 concerte în Regatul Unit și Irlanda, primul spectacol urmând să aibă loc la Cardiff, în iulie 2025, urmat de evenimente la Manchester – orașul în care trupa s-a format în 1991 – Londra, Edinburgh și Dublin. Toate biletele pentru concertele din Marea Britanie au fost vândute în aproximativ 10 ore, sâmbătă, după ce mii de fani au petrecut ore întregi în așteptare online.

Ce este prețul dinamic și de ce este folosit în industria muzicală?

Fanii Oasis au trecut prin ore frustrante în încercarea de a obține bilete pentru turneul mult așteptat de reuniune al trupei din Manchester. Biletele, inițial promovate la un preț de 148,50 lire sterline, au crescut dramatic până la 355,20 lire sterline, pe măsură ce cererea a crescut.

Acest fenomen, cunoscut sub numele de „preț dinamic”, este o strategie din ce în ce mai des întâlnită, preluată din alte industrii, precum cea a transportului aerian sau a cazării hoteliere, unde prețurile cresc în funcție de cerere. În mod similar, aplicațiile de ride-sharing, cum ar fi Uber, ajustează tarifele în funcție de fluctuațiile cererii în timp real. Spre deosebire de aceste domenii, în industria muzicală, prețul dinamic este folosit pentru a echilibra oferta limitată de bilete cu cererea foarte mare.

În Statele Unite, această abordare a devenit standard pentru cele mai mari spectacole, iar acum începe să fie tot mai prezentă și în Regatul Unit, dar și în restul Europei, unde, până de curând, artiștii mențineau prețurile biletelor relativ scăzute pentru a permite accesul unui public cât mai larg.

Cine poate opri prețurile dinamice?

Decizia de a utiliza prețul dinamic revine în cele din urmă artistului, managerilor și promoterilor acestuia. Totuși, Ticketmaster, deținut de Live Nation, o companie dominantă în promovarea și vânzarea biletelor la nivel global, are un interes în promovarea acestei practici, deoarece își ia un procent din prețul biletului. Cu cât prețul este mai mare, cu atât câștigul este mai mare.

Reprezentanți din industria muzicală susțin că artiștilor li se spune adesea că prețul dinamic descurajează revânzătorii de bilete, deoarece prețul mai mare reduce marja de profit pentru aceștia. Cu toate acestea, biletele pentru Oasis au fost supuse prețurilor dinamice și în Irlanda, unde revânzarea în scop de profit este ilegală și site-urile secundare nu promovează bilete pentru spectacolele din Croke Park.

Factori adiționali

Serviciile de streaming muzical, cum ar fi Spotify, au redus drastic veniturile artiștilor din vânzările de albume, ceea ce a făcut ca turneele internaționale să devină o sursă de venituri mult mai importantă. În acest context, un fan Oasis care ascultă piesele trupei pe streaming fără a plăti contribuie, într-o anumită măsură, la creșterea prețurilor pe care le-ar putea plăti pentru a-i vedea pe frații Gallagher în concert.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel