Sute de copii din clasa pregătitoare au urmat Şcoala colorată, în cadrul proiectului-pilot "Viitorul Digital", care şi-a premiat Profesorul Digital al Anului
Un proiect-pilot de dezvoltare a abilităţilor digitale ale profesorilor de clasă pregătitoare pentru a crea un mediu dinamic de învăţare prin includerea unor resurse digitale, derulat cu sprijinul Primăriilor din municipiile Buzău, Oradea, şi Reşiţa, a relevat beneficiile serviciilor educaţionale moderne, integrate, pentru micuţii aflaţi la începutul activităţii şcolare. Intitulat "Viitorul Digital", proiectul s-a derulat pe parcursul întregului an şcolar 2022-2023 în şcolile din cele trei municipii, asigurând unui număr de 880 copii din clasa pregătitoare seturi de materiale educaţionale în format tipărit şi digital. Au fost implicaţi în proiect peste 40 de profesori şi 4 mentori.
Proiectul a fost implementat cu sprijinul Ambasadei Republicii Federale a Germaniei în România şi cu ajutorul Camerei de Comerţ şi Industrie Româno - Germană (AHK Romania) de către Editura Art Klett, care a dezvoltat setul educaţional "Şcoala colorată" în parteneriat cu National Geographic. Pe lângă componenta tipărită scrisă de autori români şi pe lângă conţinutul educaţional de la furnizori multimedia de specialitate precum National Geographic, Twig şi Lifelique, a fost furnizat un training complet pentru profesorii de clasă pregătitoare.
"Ne bucurăm că această iniţiativă noastră a găsit susţinere din partea autorităţilor locale, a instituţiilor de învăţământ, a cadrelor didactice. Noi toţi credem în adoptarea unui act de educaţie digital, interactiv, atractiv pentru copii şi suntem încântaţi că această iniţiativă a găsit ecouri favorabile pe plan local şi că astăzi suntem în măsură să le mulţumim primarilor, directorilor de şcoli şi profesorilor pentru deschidere şi viziune. Acest demers contribuie la dezvoltarea educaţiei digitale din România, sprijinind astfel dezvoltarea unei societăţi şi unei ţări adaptate la cerinţele viitorului", a declarat E.S. Dr. Peer Gebauer, Ambasadorul Republicii Federale Germania în România.
"AHK România a fost întotdeauna un promotor activ al digitalizării şi inovaţiei. Acestea reprezintă condiţia sine qua non pentru o dezvoltare sănătoasă a societăţii şi bunăstarea oraşelor şi a cetăţenilor acestora. Odată cu pandemia, digitalizarea s-a transformat dintr-un deziderat într-un imperativ şi cel mai eficient mijloc de implementare a unui concept la scară largă, de a schimba mentalităţile, este cu siguranţă şcoala. Felicităm Art Klett pentru iniţiativă şi pe primarii municipalităţilor implicate în proiect pentru viziunea şi decizia durabilă de a investi în viitorul comunităţii, în copii!", a declarat dr. Ilinca Pandele, Membru al Comitetului Executiv AHK.
Potrivit lui Rok Kvaternik, directorul Ernst Klett Publishers pentru Europa de Est şi Ţările Baltice, "proiectul- pilot Viitorul Digital a avut un scop clar şi ambiţios şi anume acela de a dezvolta şi de a pune la punct un model cuprinzător de digitalizare a educaţiei în diverse medii educaţionale din România, pentru a stabili un punct de referinţă general pentru orice iniţiative viitoare de digitalizare în întreaga ţară, în cele din urmă beneficiind toţi profesorii şi elevii români".
Programul-pilot a inclus şi cinci webinare - cu lecţii demonstrative - câte unul pentru fiecare modul, instruire pentru participanţi în utilizarea dispozitivelor electronice în sălile de clasă, respectiv metode de predare integrată, două sesiuni de instruire pentru mentori şi trei ateliere organizate de către aceştia.
Conceptul "Şcoala colorată" oferă toate resursele necesare desfăşurării activităţii la clasă, atât în varianta tipărită, cât şi în varianta digitală, precum cărţi de activităţi pentru clasă şi acasă, caiet de auto-evaluare, calendarul ilustrat, cardurile ilustrative, materialele autocolante motivaţionale, filmuleţele, jocurile, cântecele şi exerciţii digitale. "Şcoala colorată" asigură o învăţare atractivă şi eficientă, prin integrarea resurselor tipărite cu cele digitale. Platforma digitală oferă filmuleţe, exerciţii şi jocuri digitale intuitive, ce menţin atenţia şi interesul elevilor.
Şi totuşi, materialele de învăţare nu sunt suficiente. Instructorii au un rol esenţial - de aceea, marţi, placheta Profesorul Digital al Anului a fost acordată doamnei Mariana Brebenariu, profesor pentru învăţământul primar, din Reşiţa, care a contribuit în mod esenţial la succesul acestui proiect. Placheta a fost oferită de către Dr. Ilinca Pandele, Membru al Comitetului Executiv AHK.
"Materialele digitale ne-au ajutat la îmbunătăţirea abilităţilor de predare, întregul proces de învăţare devenind mai interesant. Aceste materiale interactive completează în mod firesc studiul la clasă şi îi încurajează pe elevi să aibă o atitudine pozitivă faţă de învăţare", a explicat Denisa Clinciu, profesor pentru învăţământul primar, Buzău, mentor în cadrul programului Viitorul digital.
Proiectul "Viitorul Digital" va rula în fază de pilot şi pe parcursul anului şcolar care tocmai a început, pentru a permite îmbunătăţiti şi pentru a-l pregăti de extindere şi în alte arii, în viitor.
Informaţii de context:
Competenţele digitale sunt esenţiale pentru succesul studenţilor la toate nivelurile şi, în consecinţă, pentru dezvoltarea societăţii. Analizând schimbările care au avut loc în primul rând în ţările ai căror copii obţin cele mai bune rezultate la testele internaţionale de cunoştinţe funcţionale, s-a observat că acele ţări care investesc în echipamente pentru sălile de clasă, în conţinut digital şi în formarea profesorilor obţin cele mai bune rezultate. Un factor-cheie în toate acestea este rolul profesorilor calificaţi.
Abordarea integrării conţinutului digital în procesul educaţional a variat de-a lungul timpului şi de la o ţară la alta. În practică, aşa-numitul model de învăţare integrată, acceptat pe scară largă de profesori, elevi şi părinţi, s-a dovedit în cele din urmă a fi cel mai eficient model de digitalizare a educaţiei. În cadrul acestui model, materialele de învăţare tipărite şi materialele de învăţare digitale aferente coexistă, combinând abordările tradiţionale cu beneficiile tehnologiei moderne. Acest lucru se întâmplă pe mai multe niveluri: prin instrumente care facilitează învăţarea, precum şi prin conţinut multimedia şi interactiv care îi atrage şi motivează şi mai mult pe elevi, oferă vizualizări uşor de înţeles ale fenomenelor şi le permite copiilor să manipuleze obiecte sau chiar să viziteze virtual locuri îndepărtate, fără a părăsi sala de clasă.
Spre deosebire de ediţiile tipărite, datorită tehnologiei, elevii care folosesc ediţiile digitale îşi pot verifica şi consolida în mod continuu cunoştinţele prin rezolvarea unor sarcini interactive şi teste, pot vedea imediat dacă răspunsurile şi soluţiile lor sunt corecte şi pot primi indicaţii utile pe care materialele tipărite nu le oferă, în special atunci când îşi consolidează cunoştinţele acasă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News