Studiu: Variola maimuței a evoluat într-un ritm „accelerat” și neașteptat. Număr extrem de mare de mutații
Autor: Ioan-Radu Gava
Variola maimuţei ar putea fi redenumită. Primăria New York, solicitare către OMS. Foto cu caracter ilustrativ: Pexels
Virusul variolei maimuțelor a suferit mutații cu mult mai rapid decât ar fi fost așteptat în mod normal și probabil a suferit o perioadă de „evoluție accelerată”, sugerează un nou studiu.

Virusul care a infectat peste 3.500 de oameni în 48 de țări de la detectarea sa în afara Africii în mai ar putea fi mai infecțios din cauza a zeci de noi mutații. În total, virusul poartă 50 de mutații noi nevăzute la tulpinile anterioare detectate din 2018 până în 2019, potrivit unui nou studiu publicat pe 24 iunie în revista Nature Medicine.

Oamenii de știință, de obicei, nu se așteaptă ca viruși precum variola maimuței să aibă mai mult de una sau două mutații în fiecare an, au remarcat autorii studiului.

Variola maimuței este o boală rară despre care virologii cred că poate circula în mod natural la maimuțe și rozătoare. Un ortopoxvirus, provine din aceeași familie și gen ca virusul variolei, care provoacă variola și, de obicei, nu se răspândește cu mult dincolo de Africa de Vest și Centrală, unde este endemic. În acest an, însă, primul focar al bolii s-a răspândit dincolo de Africa, surprinzând oamenii de știință și conducând Organizația Mondială a Sănătății (OMS) să înceapă să se gândească dacă să clasifice focarul drept o urgență globală de sănătate.

Fiind un virus ADN dublu catenar, variola maimuței este mult mai capabil să corecteze erorile de replicare decât un virus ARN, cum ar fi HIV, ceea ce înseamnă că tulpina actuală de variola maimuței ar fi trebuit să acumuleze doar câteva mutații de când a început să circule, în 2018.

Mutații peste așteptări

Dar, după ce au colectat ADN din 15 mostre virale ale variolei maimuțelor și au reconstruit informațiile genetice ale acestora, cercetătorii au descoperit că rata reală de mutație a fost de șase până la 12 ori mai mare decât se așteptau.

Creșterea masivă a ratei de mutație a virusului maimuței „este mult mai mare decât ne-am aștepta, luând în considerare estimările anterioare ale ratei de înlocuire a ortopoxvirusurilor”, au scris cercetătorii în lucrare. „Datele noastre dezvăluie [sic] indicii suplimentare despre evoluția virală în curs și potențiala adaptare umană”.

Din punct de vedere istoric, variola maimuței se transmite de la o persoană la alta prin contactul apropiat al pielii cu leziuni deschise ale pielii, fluide corporale, material contaminat sau particule respiratorii în suspensie.

Multe dintre mutațiile identificate de cercetători prezintă, de asemenea, indicii revelatoare că ar fi putut apărea din cauza contactului virusului cu sistemul imunitar uman, în special cu o familie de enzime care luptă împotriva virusului numite APOBEC3. Aceste enzime atacă virușii forțându-i să facă greșeli atunci când își copiază codul genetic, un act care de obicei face ca virusul să se destrame. Cu toate acestea, uneori, virusul supraviețuiește întâlnirii și pur și simplu preia câteva mutații în codul său genetic, potrivit STAT. Este posibil ca astfel de bătălii să fi avut loc în mod repetat și să fi făcut ca virusul să preia multe mutații într-un interval scurt de timp, au teoretizat cercetătorii.

De e a crescut rata de mutații

Este posibil ca virusul să circule la oameni, la niveluri scăzute, cuprinzând o mulțime de mutații noi prin luptele sale cu enzimele.

Alternativ, este posibil ca virusul să se fi răspândit printre animalele din țările non-endemice fără ca noi să observăm de ceva timp, iar apoi anul acesta a trecut brusc înapoi la oameni.

Sau este posibil ca, după ce un focar de variolă a maimuței a lovit Nigeria în 2017, virusul să se răspândească mai ales în țările africane – evoluând rapid pe măsură ce s-a răspândit între comunități mai mici, înainte de a renaște în țările neendemice în acest an.

În ciuda numelui său, variola maimuței se transmite cel mai frecvent la oameni de la rozătoare, dintre care veverițele africane de frânghie, șoarecii dungați, șobolani și porcii-șpinoși. Acestea sunt speciile considerate a fi principalele rezervoare ale bolii.

Ultima dată când variola maimuței a fost atât de răspândită în Statele Unite a fost în 2003, când 71 de persoane s-au infectat cu varianta Africii de Vest după ce un transport de șobolani gambieni infectați, importați în Texas din Ghana, a transmis boala câinilor de prerie locali.

Un tratament direct pentru variola maimuței nu a fost încă testat, dar medicii administrează pacienților medicamente antivirale și anticorpi prelevați de la persoanele imunizate cu vaccinul împotriva variolei.

Transmiterea este, de asemenea, redusă dacă oamenii sunt vaccinați împotriva variolei maimuței sau variolei, permițând oamenilor de știință să prevină infecțiile ulterioare prin inocularea contactelor strânse ale unui caz inițial - o strategie cunoscută sub numele de „vaccinarea inelară” care a dus la eradicarea variolei în 1980, scrie Science Alert.