Data publicării:

Statutul funcţionarilor publici. Avocatul Poporului: prevederi neconstituţionale

Autor: Mihai Ciobanu | Categorie: Stiri
WhatsApp
Dosar - imagine ilustrativă
Dosar - imagine ilustrativă
Prevederile art. 98, alin.(1), lit. d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici sunt neconstituţionale, în sensul că discriminează femeile în raport cu bărbaţii, se arată într-un punct de vedere al Avocatului Poporului, formulat într-un Dosar aflat pe rolul Curţii Constituţionale

"Prevederile art. 98 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici sunt neconstituţionale, în sensul că discriminează femeile, în raport cu bărbaţii, funcţionari publici, al căror raport de serviciu încetează la o vârstă mai înaintată. Acesta este punctul de vedere al Avocatului Poporului formulat în Dosarul nr. 857/2019, aflat pe rolul Curţii Constituţionale a României.

În punctul de vedere trimis CCR, Avocatul Poporului a arătat, între altele, că, prin Hotărârea CJUE, din 18 noiembrie 2010 pronunţată în cauza C 356/09 s-a stabilit că o reglementare naţională care, pentru a promova accesul persoanelor mai tinere la piaţa forţei de muncă, permite unui angajator să concedieze salariaţii care au dobândit dreptul la pensie pentru limită de vârstă, în condiţiile în care femeile dobândesc acest drept la o vârstă cu cinci ani mai mică decât vârsta la care bărbaţii dobândesc acelaşi drept, constituie o discriminare directă pe criterii de sex, interzisă de Directiva 76/207/CEE", transmite Avocatul Poporului.


Avocatul Poporului mai constată că vârsta standard de pensionare este motiv de concediere

"Or, vârsta standard de pensionare este diferită pentru femei în comparaţie cu bărbaţii. În cazul de faţă, vârsta la care protecţia împotriva concedierii a încetat este inseparabil legată de genul angajatului. Prin urmare, se produce o discriminare directă, care se produce atunci când o persoană este tratată mai puţin favorabil, pe criteriul de sex, decât este, a fost sau va fi tratată într-o situaţie comparabilă - art. 2 alin. (1) din Directiva 2002/73/CE. Scopul art. 53 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 coroborat cu art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii este şi reglementarea circumstanţelor în care angajaţii pot fi concediaţi. Or, din această perspectivă femeile şi bărbaţii între 63-65 de ani sunt într-o situaţie comparabilă sub aspectul dreptului la muncă în condiţii de egalitate. Pensionarea femeii la o vârstă diferită faţă de bărbat nu poate fi atributul exclusiv al voinţei angajatorului. Pensionarea femeii la o vârstă diferită de bărbat trebuie să fie atributul voinţei exclusive a femeii. Femeia, privită în mod individual, este în poziţia de a cântări dacă pensionarea la o vârstă mai redusă decât a bărbatului constituie, în cazul ei, o măsură afirmativă sau, dimpotrivă, o discriminare directă. 

Întreaga argumentaţie cuprinsă în Punctul de vedere al Avocatului Poporului poate fi consultată pe site-ul instituţiei, la secţiunea "Contencios constituţional" - 'Puncte de vedere formulate de Avocatul Poporului în sensul neconstituţionalităţii textelor legale criticate'", transmite Avocatul Poporului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel