"Somnul de recuperare" de weekend ar putea oferi un colac de salvare
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Georgiana Dediş
WhatsApp
Foto: Pexels/"Somnul de recuperare" de weekend ar putea oferi un colac de salvare
Foto: Pexels/"Somnul de recuperare" de weekend ar putea oferi un colac de salvare
Experții oferă câteva sfaturi despre cum să facem să ne bucurăm de "odihna suficientă". Primul pas este să admitem că există o problemă.

Majoritatea oamenilor nu dorm suficient, spun specialiștii, iar problemele care rezultă sunt evidente și pot fi destul de grave.

"Absenteism, prezentism" – oameni care se prezintă la muncă foarte obosiți ceea ce poate duce la accidente de mașină, erori medicale. ”Există efecte adverse asupra stării de spirit, tulburări psihiatrice, tulburări cardiovasculare, obezitate crescută, probabil cancer, cu siguranță demență și boli neurologice", a spus Elizabeth Klerman, expertă în somn la Spitalul General din Massachusetts și profesor de neurologie la Harvard Medical School.

"Memorie, funcție cognitivă”, a adăugat Till Roenneberg, profesor de cronobiologie la Universitatea Ludwig-Maximilian din München și fost asociat de cercetare la Harvard. 

Ajutorul medical poate fi necesar în cazurile cronice, extreme, care decurg dintr-o tulburare de somn. Pentru cei ale căror probleme provin din orele lungi de muncă, obligațiile familiale sau poate doar citirea sau statul la televizor până târziu în noapte, există câteva remedieri mai simple care implică o mai bună reglare a obiceiurilor de somn și recuperarea la sfârșit de săptămână, în weekend, de exemplu. Dar, așa cum se întâmplă adesea cu multe probleme legate de comportament, primul pas este recunoașterea problemei. 

Numeroase studii au arătat că cei mai mulți dintre noi nu dorm suficient pentru a fi odihniți și că privarea pe termen lung duce la boli semnificative de sănătate. Dar, deși cei mai mulți dintre noi înțeleg că odihna adecvată este un factor important în sănătatea personală, totuși tratăm un somn bun ca pe un lux şi trăim cu impresia că e suficient atât.

Dar nu este, a spus Klerman. Cel mai probabil suntem obosiți în ciuda a ceea ce ne spunem. Klerman și Roenneberg spun că cea mai bună strategie este să te odihnești suficient în fiecare noapte, dar pentru cei care lucrează în mod regulat zile întregi, jonglează cu familia și cu alte obligații, weekend-urile pot oferi un răgaz important, o oază de somn spre care să se târască. 

Menținerea unui program regulat de somn este foarte important, iar somnul suplimentar nu este un lucru rău.

"Încurajăm oamenii să doarmă mai mult în nopțile când nu au serviciu sau școală a doua zi, dacă este posibil, deoarece majoritatea oamenilor nu dorm suficient în general", a spus Klerman.

Este ușor să vezi semne că nu dormi suficient, au spus Klerman și Roenneberg. Dacă ai nevoie de un ceas cu alarmă pentru a te trezi, ceea ce  85% dintre noi o fac, dacă adormi imediat cum pui capul de pernă sau ai nevoie de pui de somn în timpul zilei, este timpul să-ți reevaluezi obiceiurile. 

Klerman a spus că, dacă te trezești obosit după opt ore de somn, partenerul tău de pat spune că sforăi tare, nu mai respiri în timpul somnului sau dai din picioare noaptea, este timpul să consulţi un medic specialist în somn.

Articolul poate fi citit integral în The Harvard Gazette.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel