Data publicării:
Shalom EL AL, shalom! Compania aeriană a Israelului, ÎNCHISĂ
De astăzi, EL AL, celebra companie emblemă a statului Israel, oficial nu mai zboară! Conform prestigiosului ziar israelian Globe's, pierderile companiei se ridică la 140 de milioane de dolari americani pe primele patru luni ale anului 2020!
Tot de astăzi, toate zborurile companiei cu pasageri nu vor mai fi făcute iar cele cargo se vor efectua doar cu avioane închiriate. În cadrul “meciului” continuu dintre angajați și conducerea companiei, fiecare parte a jucat tare.
Conducerea EL AL a anunțat că a luat decizia de închidere completă a companiei și de trimitere în șomaj a restului angajaților încă activi, care aveau rolul de a asigura minimul necesar menținerii companiei în stare de funcționare. Decizia a fost comunicată public de către noul CEO, cu înfloriturile uzuale în astfel de cazuri, de genul: “după consultarea reprezentanților angajaților”, “dat fiind situația”.
Angajaţii cer verificări
De partea cealaltă, angajații au urmat căile legale deja cunoscute, adică au cerut verificarea legalității acestei decizii de închidere a companiei luată de nouă conducere și au mers la ministerul israelian al transporturilor în vederea medierii conflictului major.
- conducerea EL AL a susținut că din cauza piloților care au refuzat să zboare cu cursele cargo sau de pasageri în condițiile limitării drastice a numărului de pasageri la bord au trebuit să ia măsură concedierii a 500 de angajați, dintre care 100 sunt piloți
- reprezentanții piloților, în special, au susținut necesitatea unei injecții de capital extern și stabilirea unei politici clare în ceea ce privește această companie emblematică pentru statul Israel
Ca într-un continuu deja vu, ministrul israelian al transporturilor Miri Regev a declarat că “Ministerul este vizibil îngrijorat de situația actuală și de presiunea exercitată de către opinia publică, care consideră EL AL ca fiind o companie națională a statului Istael. De aceea înțelegem perfect responsabilitățile guvernului nostru și apreciem la maxim activitatea piloților companiei. În acest sens, nu vom lăsa compania să dispară și vom face tot posibilul să mediem conflictul dintre angajați și conducere!”.
Nu ca la noi însă, guvernul israelian prin intermediul Autorității Aeronautice și Aeroportuare de stat, a extins interdicția de intrare în țară a străinilor și de carantinare obligatorie a cetățenilor proprii timp de 14 zile, până pe dată de 1 august - cu posibilitatea extinderii ei. Această nouă decizie survine după ce anterior o prelungiseră până la 1 iulie.
Marile companii au repornit zborurile
Cu toate acestea spațiul aerian israelian nu este complet închis pentru israelieni, iar multe companii fie și-au reînceput zborurile (Turkish Airlines), fie au mărit numărul de frecvenţe de zbor (eterna oportunistă WizzAir) în timp ce EL AL și Israir, cele două companii israeliene, au stat la sol.
Marile companii, Lufthansa, Delta, Aeroflot, Air Canada, Ryan Air, Air Canada și Aegean și-au reînceput și ele zborurile și studiază posibilitatea revenirii cât mai rapide la valorile de trafic cât de cât normale pe această destinație de referință, TelAviv.
Sub acest aspect, este interesantă poziția celor două mari companii United și Ethiopian Airlines care, pe toată perioada de la declanșarea pandemiei și până astăzi, au continuat să zboare în și din Israel. Acest lucru ridică în mod absolut normal multe semne de întrebare legate de această pandemie!
Mergând un pic mai departe în timp, măsura luată de CEO -ul EL AL, de trimitere în șomaj a piloților în special, are la baza și râca mai veche dintre diversele conduceri ale companiei și sindicatul piloților de linie israelieni. În mod constant, conducerile companiei refuzau să respecte solicitările impuse de diverse măsuri internaționale sau obținute de către sindicatul piloților. Doar amenințările cu greva făceau ca în final măsurile să fie luate.
Dar acolo, ca de altfel peste tot în lume (cu excepția României bineînțeles), sindicatul piloților reprezintă cu adevărat interesele lor și luptă să impună toate prevederile legale (nu ca la noi, unde sindicatul piloților de linie protejează patronatul la încălcarea legilor și înțelegerilor semnate de ambele părți!).
Temerea analiştilor
În final mulți analiști se tem, și pe bună dreptate, că am putea asista la un faliment răsunător care ar schimba complet regulile jocului în materie de contracte de avioane.
Să nu uităm că EL AL, prin faliment total, ar putea înapoia avioanele în leasing, ar putea renunța total la contractele de achiziție aflate în derulare, iar un nou înființat EL AL ar beneficia de condiții de start up avantajoase, ar putea negocia noi contracte de avioane și servicii, plus noi contracte de muncă! Rămâne de văzut în scurt timp către ce se va opta de către guvernul israelian.
Până atunci Shalom Shalom EL AL!
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News