Schimbare pe piața de asigurări. Punctul unic de acces european, pe masa Guvernului
Iată ce modificări s-ar putea aduce Legii privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, după ședința de guvern din 16 octombrie.
Miercuri, 16 octombrie, se anunță zi plină la Guvern. Are loc ședința în care vor fi aduse în atenție mai multe proiecte de hotărâre de guvern și propuneri legislative printre care și Proiectul de lege pentru completarea Legii nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare.
Potrivit documentului, A.S.F. este desemnată ca organism de colectare în sensul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înființare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informațiile puse la dispoziția publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru piețele de capital și pentru durabilitate, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2023/2859, pentru piața asigurărilor din România, care colectează informațiile prevăzute la alin. (23) și la art. 17710 alin. (5). (22)
Până la data de 9 ianuarie 2030, A.S.F. este îndeptățită să informeze Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe cu privire la faptul că este organism de colectare potrivit alin. (21). (23) Începând cu data de 10 ianuarie 2030, A.S.F. transmite raportul privind solvabilitatea și situaţia financiară primit de la societăți, societăți participative, holdinguri de asigurare și holdinguri financiare mixte către punctul unic de acces european prevăzut de Regulamentul (UE) 2023/2859.
Ce se schimbă
La articolul 17710, după alineatul (4), se introduc două noi alineate, alin. (5) și (6), cu următorul cuprins: „(5) Începând cu data de 10 ianuarie 2030, A.S.F. transmite către punctul unic de acces european prevăzut de Regulamentul (UE) 2023/2859 următoarele acte, după publicarea acestora în Monitorul Oficial al României:
a) în situația prevăzută la art. 110 alin. (22) lit. b): (i) deciziile prevăzute la art. 110 alin. (1); (ii) deciziile prevăzute la art. 163 alin. (14); 1/2
b) în situația prevăzută la art. 110 alin. (21) lit. a):
(i) hotărârile prevăzute la art. 262 alin. (2) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările și completările ulterioare;
(ii) hotărârile prevăzute la art. 232 alin. (1) și (2) din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(6) A.S.F. transmite informațiile prevăzute la alin. (5) cu respectarea următoarelor cerințe:
a) informațiile sunt prezentate într-un format deschis, definit la art. 2 lit. l) din Legea nr. 179/2022 și care prezintă caracteristicile prevăzute la art. 8 alin. (25);
b) informațiile sunt însoțite de următoarele metadate:
(i) toate denumirile societății la care se referă informațiile;
(ii) codul LEI al societăților, definit conform reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea prezentei legi;
(iii) precizarea faptului că informațiile sunt clasificate și transmise ca urmare a unei obligații legale sau în mod voluntar potrivit art. 1 alin.
(1) din Regulamentul (UE) 2023/2859; (iv) o mențiune care să indice dacă informațiile conțin date cu caracter personal.
În plus, la menţiunea de transpunere a normelor Uniunii Europene, după punctul 6, se introduce un nou punct, pct. 7, cu următorul cuprins: „7. parțial dispozițiile art. 7 alin. (1) și integral cele ale art. 7 alin. (3) și (5) din Directiva (UE) 2023/2864 a Parlamentului European și a Consiliului din 13 decembrie 2023 de modificare a anumitor directive în ceea ce privește înființarea și funcționarea punctului unic de acces european publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 2023/2864 din 20 decembrie 2023.”
Termenul de transpunere al Directivei ESAP este 10 ianuarie 2026
"Proiectul de act normativ are în vedere transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2023/2864 a Parlamentului European și a Consiliului din 13 decembrie 2023 de modificare a anumitor directive în ceea ce privește înființarea și funcționarea punctului unic de acces european (Directiva ESAP) în cadrul Legii nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare şi reasigurare, cu modificările și completările ulterioare.
La nivel național, domeniul asigurărilor este reglementat, în principal, de Legea nr. 237/2015 care transpune Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare (Solvabilitate II). Întrucât Directiva (UE) 2023/2864 modifică Directiva Solvabilitate II, este necesar să fie modificată legea prin care aceasta a fost transpusă.
Legea nr. 237/2015 se completează cu prevederile regulamentelor europene cu directă aplicabilitate și ale reglementărilor emise de A.S.F., astfel asigurându-se cadrul pentru supravegherea de către A.S.F. a activității desfășurate de societățile de asigurare și de reasigurare.
Prin proiectul de act normativ sunt introduse cerințe privind transmiterea de către A.S.F. către un punct unic de acces la nivel european (ESAP) a informațiilor din raportul privind solvabilitatea și situația financiară pe care societățile de asigurare și reasigurare îl publică anual și îl transmit A.S.F.
Scopul acestei platforme este de a asigura accesul electronic, întrun mod structurat, la toate informațiile relevante pentru a permite factorilor de decizie din economie și societate să ia decizii corecte care să contribuie la funcționarea eficientă a pieței. De asemenea, oferă oportunități de dezvoltare, de vizibilitate și de inovare pentru societățile de dimensiuni mici. În plus, pentru a se asigura tranziția verde la nivelul UE, este esențial ca informații referitoare la durabilitate și guvernanța socială să poată fi accesate cu ușurință de către investitori, astfel încât aceștia să fie mai bine informați atunci când iau decizii cu privire la investiții. În acest scop, trebuie îmbunătățit accesul publicului atât la informațiile financiare și nefinanciare, cât și la informațiile legate de riscurile de mediu, sociale și de guvernanță" - se arată în expunerea de motive.
De reținut că proiectele de acte normative şi documentele de politici publice incluse pe agendă pot fi modificate în urma dezbaterilor din cadrul şedinţei Guvernului României.
Proiectele de acte normative pot fi consultate la adresa: https://bit.ly/3wDTgkO.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News