Scaun greu de eliminat. Cum să scapi de această problemă efectuând câteva exerciții
Autor: Ioan-Radu Gava | Publicat pe: 06 iul 2022, 19:24
WhatsApp
Foto cu caracter ilustrativ: Pexels
Foto cu caracter ilustrativ: Pexels
Cu un scaun greu de eliminat se confruntă extrem de multă lume. Constipația este o problemă destul de delicată, așa că este probabil să nu știm niciodată prevalența exactă a acestei boli în populație, deoarece nu toți pacienții caută ajutor medical. Conform datelor moderne, până la 20% dintre populație suferă  de constipație. La persoanele cu vârsta peste 60 de ani, constipația este și mai frecventă.

Conform conceptelor moderne, diagnosticul de „constipație” se stabilește atunci când pacientul prezintă mai multe tipuri de simptome. Printre acestea se numără scaune de mai puțin de 3 ori pe săptămână, scaune dure sau fragmentate și senzație de golire incompletă a intestinul. Unii pacienți se plâng și de senzația de obstrucție în rect, nevoia de a încorda în timpul defecării.

Scaun greu de eliminat. De ce factori sunt provocate episoadele de constipație

Episoadele de constipație pe termen scurt pot fi asociate cu o schimbare a vieții, a modului și a naturii alimentației, cu lipsa condițiilor confortabile pentru a merge la toaletă. De exemplu, o excursie în alt oraș sau țară. Cauza poate fi, de asemenea, stresul, sarcina, scăderea activității fizice, refluxul gastroesofagian, inclusiv repausul forțat la pat.

O astfel de constipație se numește temporară, iar scaunul revine de obicei la normal după întoarcerea la modul obișnuit de viață. În aceste cazuri, constipația are o explicație și de cele mai multe ori nu necesită o vizită la medic. În același timp, există și constipația cronică, în care simptomele durează câteva luni sau mai mult.

În cazul constipației funcționale, cauza retenției scaunului este o încălcare a motilității a intestinului. În același timp, se observă adesea o scădere a activității motorii a intestinului, mai rar, peristaltism crescut, dar necoordonat. În aceste momente se poate manifesta o durere în josul abdomenului. Toate acestea duc la trecerea lentă a fecalelor prin tubul intestinal, adică, la dezvoltarea constipației. Această problemă apare foarte des din cauza malnutriției. Multe persoane se confruntă cu problema eliminării scaunului din cauza lipsei fibrelor alimentare și a lichidelor din alimentație. Problema apare și dacă alimentația are loc doare de 1-2 ori pe zi, dar și din cauza activității fizice insuficiente, așa-numitul „stil de viață sedentar”.

Recomandări pentru a scăpa de constipația funcțională. Sfaturi care te pot ajuta la normalizarea funcționării intestinului

La un număr de pacienți cu constipație funcțională, mișcarea fecalelor prin intestin este normală, dar există o problemă cu actul defecării, manifestându-se și durerile de stomac. Actul defectării presupune mișcarea intestinală. Aceasta este perturbată din cauza lucrului necoordonat al mușchilor planșeului pelvin.

În cazul constipației funcționale, următoarele recomandări pot ajuta la obținerea unui scaun normal. Principala recomandare este corectarea unui mod de viață. Nu ar trebui să existe graba dimineții. Este important să ai suficient timp pentru a merge la toaletă înainte de școală sau de serviciu.

Uneori, un mic dejun copios este un fel de stimulent pentru apariția unui scaun sau scăparea de unul cu mucus. Momentul ideal general acceptat pentru a merge la toaletă este de 15-30 de minute după micul dejun. Este foarte important ca vizitele la toaletă să fie în același timp, regulat, așa obișnuim intestinele cu scaune normale.

Încercați să creați condiții pentru o ședere confortabilă în toaletă, rugați rudele să nu vă deranjeze pentru o anumită perioadă de timp, nu vă grăbiți. Dacă nevoia de a face nevoile apare în timpul zilei, fă tot posibilul să mergi la toaletă.

Specialiștii spun că există câteva exerciții pentru activarea motilității intestinale. Automasajul abdomenului cu o mișcare circulară a palmei în sensul acelor de ceasornic înainte și în timpul unei vizite la toaletă. Înainte de a merge la toaletă, simulați ciclismul, exercitați mușchii abdominali. De exemplu, inspirați aer în timp ce trageți în stomac, apoi „aruncați” stomacul înainte cu expirația.

Mâncatul regulat de 3-4 ori pe zi te scapă de un scaun greu de eliminat. De disconfort poți uita și dacă respecți consumul de lichide suficiente, aproximativ 1,5-2 litri de băuturi și mese lichide pe zi în absența contraindicațiilor. Consumul de fibre suficiente sunt pași importanți pentru normalizarea scaunelor. Se știe că locuitorii țării noastre mănâncă în medie 16-18 g de fibre pe zi cu o rată de până la 30-35 g, în timp ce pentru a respecta o astfel de normă, trebuie să consumi cel puțin 400 g de fructe și legume pe zi, scrie BZI.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?