Data publicării:
Sadoveanu, caz scandalos. Criticul literar Răzvan Voncu: Ar fi semnat condamnări la moarte
Răzvan Voncu, profesor, critic literar și scriitor, a vorbit despre acuzațiile care încă planează asupra lui Mihai Sadoveanu.
Întrebat care i se pare cazul cel mai scandalos de amnezie din spațiul literar, un mare scriitor care pare astăzi uitat cu totul, Răzvan Voncu a spus:
"Mihail Sadoveanu, pentru că e, probabil, nu doar cel mai important prozator român, dar e și unul dintre acei scriitori români care, dincolo de valoarea intrinsecă, reprezintă ei înșiși o paradigmă fără egal în literatura europeană. Caragiale, sigur, e un părinte fondator al literaturii, dar intră într-o paradigmă din care mai face parte Cehov, e acolo! Da? E la nivelul acela!
"Se zice că ar fi semnat și condamnări la moarte"
Sadoveanu e o paradigmă care nu mai există în literaturile europene. Și cunosc și câteva literaturi occidentale, cunosc și vreo două literaturi răsăritene ca să știu ce spun. Sadoveanu e completamente marginalizat. Chestia a început în anii ’90 cu un motiv politic, rolul pe care l-a jucat Sadoveanu în comunizarea României... de președinte al Consiliului de Stat.
Se zice, încă nu am văzut, dar se zice că ar fi semnat și condamnări la moarte. Sigur că a făcut-o instituțional și, dacă nu o făcea el, se găsea cine să o facă, nu asta era problema. Nesemnătura sa nu ar fi salvat pe nimeni. Dar opera lui Sadoveanu în sine, lăsând deoparte cele câteva opere compromise din deceniul ’50-’60, opera lui Sadoveanu este fundamentală.
Mitrea Cocor, Păuna-Mica, Aventură în lunca Dunării, sunt câteva. Aici e un lucru foarte interesant. Lumea crede că aceste opere au rămas așa modele și au deformat mințile oamenilor. Nici vorbă! Aceste opere au fost denunțate ca fiind ratate, niște eșecuri, niște compromisuri, încă din anii ’60, de către critica generației ’60, de către Nicolae Manolescu, Eugen Simion, Valeriu Cristea, Lucian Raicu și ceilalți.
"Nu au funcționat pe post de instrumente de spălat pe creier"
Aceste opere nu au funcționat pe post de instrumente de spălat pe creier. Noi le învățam în anii ’80 ca pe niște rateuri, ca pe niște modele care nu trebuie în niciun caz urmate, ca niște exemple de falsă literatură, dar dincolo de opera lui Sadoveanu, care e uriașă, aproape 100 de volume, și-a ucis doi editori. Ediția Sadoveanu s-a încheiat înainte de a se încheia, prin moartea editurii lor.
Fănuș Băileșteanu, care a îngrijit-o, s-a prăpădit și nu a mai apărut nimic. A apărut și situația aceasta cu drepturile de autor în care un urmaș care deține aceste drepturi de autor blochează orice reeditare care nu se face sub autoritatea sa, e dreptul său, fără îndoială, e dreptul său! Concluzia acestor pâraie subterane e că marele râu Sadoveanu e blocat și nu funcționează deloc ca reper nici literar, nici de altă natură."
Răzvan Voncu, la Avangarda
Profesor, critic literar, scriitor, omul care a lucrat îndeaproape cu Fănuș Neagu, Marin Sorescu, Eugen Simion, Nicolae Breban și Nicolae Manolescu. Crede cu tărie că "talentul nu e doar un dar cu care poți să faci orice. E un talant pe care trebuie să nu îl îngropi.” Și mai crede că motivele pentru care românii nu citesc sunt mai scandaloase decât cifra. În liceu, după ce i-a citit pe Marin Preda și Nichita Stănescu, a decis să devină critic literar, pentru a scrie despre opera celor doi. Între Nichita și Sorescu îl preferă pe primul ca poet și pe al doilea ca dramaturg. Dar între generațiile de acum și cele de odinioară, le preferă pe cele din urmă, fiind complet nesigur dacă „acest obicei al lecturii literaturii de ficțiune va supraviețui o generație după noi”.
Invitat la podcastul Avangarda, Răzvan Voncu a vorbit cu fostul ministru al Culturii, Ionuț Vulpescu, despre scriitori brilianți și autori subestimați în literatura română, despre titani și despre minori, despre cei (ne)iertați și (ne)uitați de istorie. A explicat îndeaproape cum au supraviețuit revistele literare în timpuri de dezastroasă guvernare economică, de ce indolența a distrus România mai mult decât corupția, ce înseamnă amnezia și diluarea spiritului critic nu numai în literatură, dar mai ales în istoria și memoria colectivă a României. În premieră, Răzvan Voncu vorbește și despre proiectul editorial la care lucrează, O istorie literară a vinului, plecând de la inspirația unor texte medievale și contemporane deopotrivă, dar și despre dragostea purtată unei cărți nescrisă încă, un roman despre Revoluția Română.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News