S-a descoperit cel mai greu element din atmosfera unor exoplanete. Nimeni nu se aştepta la asta!
Autor: Liana Ganea
Foto: Freepik
Astronomii care folosesc Very Large Telescope al Observatorului European de Sud au fost surprinși să descopere bariul în atmosferele a două exoplanete, făcându-l cel mai greu element care a fost găsit până acum în atmosfera unei exoplanete.

Planetele, desemnate WASP-76b și WASP-121b, sunt ceea ce este cunoscut sub numele de Jupiter fierbinte – sau ultra-fierbinte, în acest caz – deoarece sunt giganți gazoși comparabili ca mărime cu Jupiterul original, din sistemul nostru solar.

Exoplanetele, încă un mister

Potrivit unui articol despre acest lucru, publicat recent în revista Astronomy & Astrophysics, temperaturile de echilibru pe ambele planete cresc la aproape 2200 de grade Celsius. Planetele sunt suficient de aproape de steaua sistemului lor solar, încât au doar o orbită de două zile. Din cauza acestei apropieri, sunt atât de fierbinți, încât cercetătorii cred că plouă fier lichid și pietre prețioase pe 76b, în ​​timp ce norii se crede că sunt făcuți din metal pe 121b.

Astronomii au făcut descoperirea aproape întâmplător și au trebuit să verifice dacă descoperirile lor provin, de fapt, de pe planete, potrivit unui comunicat de presă. Pentru a detecta și apoi a confirma prezența bariului, echipa a folosit Echelle Spectrograph for Rocky Exoplanets and Stable Spectroscopic Observations, sau ESPRESSO, un așa-numit instrument „vânător de planete” la bordul Very Large Telescope.

Oricât de exotice ar fi exoplanetele, aceasta nu explică ce face un element atât de greu precum bariul – care este de 2,5 ori mai greu decât fierul – în atmosfera lor. „Având în vedere gravitația mare a planetelor, ne-am aștepta ca elemente grele precum bariul să cadă rapid în straturile inferioare ale atmosferei”, a spus coautorul lucrării Olivier Demangeon, cercetător la Universitatea din Porto.„În acest moment, nu suntem siguri care sunt mecanismele”, a recunoscut Demangeon. Este o descoperire uluitoare, ca să nu mai vorbim de una care demonstrează cât de mult mai avem de învățat despre aceste fascinante lumi extraterestre.

Cercetătorii estimează faptul că în Calea Lactee se află în jur de 100 și 400 de miliarde de planete. Descoperirea primelor exoplanete a reprezentat un eveniment major pentru astronomi, dar și pentru oamenii de știință din domenii mai mult sau mai apropiate. Posibilitatea de a studia corpuri care se formează în jur altor stele îi ajută pe oamenii de știință să înțeleagă mult mai multe detalii despre Calea Lactee, Sistemul Solar și, în cele din urmă, Terra.

Telescopul TESS, instrumentul care revoluţionează căutarea exoplanetelor

Căutarea exoplanetelor şi a vieţii extraterestre se dovedeşte a fi o sarcină deoarte de a fi uşoară, totuşi, cu ajutorul inginerilor şi oamenilor de ştiinţă, astronomii primesc o mână de ajutor care ar putea să le uşureze sarcina. Un astfel de „ajutor” este reprezentat de către Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), un telescop care poate descoperi mult mai multe exoplanete faţă de telescoapele anterioare, notează Science Alert.

TESS a fost lansat în aprilie 2018 şi în doar un an a reuşit să identifice aproximativ 1.200 de obiecte care ar putea fi exoplanete, astronomii reuşind să stabilească că 29 dintre acestea sunt, într-adevăr, planete. Eficienţa acestui telescop este dată de metoda de identificare a exoplanetelor pe care acesta o foloseşte: metoda tranzitului. Astfel, atunci când o planetă trece prin faţa stelei în jurul căreia gravitează, lumina pe care aceasta o emita scade în funcţie de mărimea planetei.