Data actualizării:
Data publicării:

Românii, printre cei mai mulțumiți de viața lor, dar și cei mai îngrijorați de viitorul economic din Europa Centrală și de Est (studiu)

Autor: Tudor Polojan | Categorie: Stiri
WhatsApp
Sursa foto: Pexels
Sursa foto: Pexels

Un raport recent, Life Satisfaction in CEE 2024, realizat de Kantar România, dezvăluie un paradox în atitudinile românilor: aceștia sunt printre cei mai mulțumiți de viața lor, dar, totodată, resimt o profundă îngrijorare față de probleme economice și sociale precum sărăcia, crizele alimentare sau de apă și polarizarea economică.

Citește și: Două studente au descoperit noua teoremă a lui Pitagora

Raportul analizează gradul de satisfacție al locuitorilor din Europa Centrală și de Est cu privire la diverse aspecte ale vieții, precum familia, cariera, veniturile și contextul politic. Deși nivelul de mulțumire al românilor este printre cele mai ridicate din regiune, aceștia manifestă și o îngrijorare pronunțată față de posibilele crize economice și sociale.

„Românii sunt printre cei mai mulțumiți de viața pe care o au. Nivelul ridicat de satisfacție cu viața de familie poate indica faptul că familia este un factor de compensare pentru diversele lor îngrijorări. Familia oferă un sprijin emoțional și social puternic, care poate atenua efectele negative ale incertitudinii economice”, explică Carmen Pătrașcu, director general Kantar România. Aceasta adaugă că mulți români „se tem de viitor din cauza nesiguranței economice și a vulnerabilităților percepute” în contextul economic actual.

Potrivit raportului, Austria conduce clasamentul regional al satisfacției față de viață, urmată de România, cu un indice TRIM de 65. Cu toate acestea, procentul de români preocupați de creșterea sărăciei (43%) depășește media din regiune (29%), iar îngrijorările față de crize alimentare sau de apă sunt mai mari decât în orice altă țară din studiu.

„Lumea de astăzi este percepută ca fiind dominată de teme precum conflictele, crizele economice și schimbările climatice. Pentru români, creșterea sărăciei și polarizarea economică sunt fenomene mai îngrijorătoare decât pentru restul regiunii”, se arată în raport.

Românii sunt aproape de nivelul austriecilor în ceea ce privește satisfacția cu viața de familie (73), dar prezintă un decalaj mai mare în raport cu satisfacția față de viața profesională (58) și socială (54). Potrivit raportului, locuitorii din Austria au cel mai ridicat nivel de satisfacție pe toate dimensiunile vieții: de familie (77), profesională (66) și socială (68).

„Vedem un decalaj mai mare pentru români între satisfacția cu viața de familie și cea profesională sau socială. Exceptând Ucraina, slovacii și maghiarii au cel mai scăzut nivel de satisfacție în toate cele trei dimensiuni ale vieții”, arată raportul Kantar.

Raportul subliniază că între satisfacția cu veniturile și îngrijorările legate de viitor există o relație invers proporțională: cu cât oamenii sunt mai nemulțumiți de venituri, cu atât sunt mai preocupați de viitorul lor financiar. În Austria, România și Bulgaria, de exemplu, jumătate din populație se arată îngrijorată de viitorul economic. În țările mai pesimiste, precum Cehia, Slovacia și Ungaria, îngrijorările financiare ating aproximativ 70%.

Rezultatele studiului relevă că, în toată regiunea, satisfacția față de sistemul politic este scăzută. Doar unul din cinci cetățeni din Europa Centrală și de Est este mulțumit de direcția democrației în țara sa, iar în România doar 10% din populație este satisfăcută de reprezentarea politică. În mod similar, încrederea în justiție și administrația publică este scăzută, doar 12% dintre români declarându-se mulțumiți de independența justiției și 15% de funcționarea administrației de stat.

Mai mult de jumătate dintre locuitorii Europei Centrale și de Est își doresc un stil de viață mai sănătos și un echilibru mai bun între muncă și viața personală. În România, 87% dintre respondenți afirmă că „în ultima vreme, m-am gândit mai mult la felul în care îmi petrec timpul și la activitățile care sunt mai semnificative pentru mine”. Potrivit lui Mădălin Vladu, Senior Director la Kantar România, „mărcile care inovează pentru a răspunde acestor nevoi pot câștiga noi segmente de piață”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel