Românii au ajuns să meargă la hypermarket ca la muzeu. Adrian Negrescu: Ce este fenomenul shrinkflation
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Mihai Preda
WhatsApp
foto: Freepik
foto: Freepik
Am discutat cu economistul Adrian Negrescu despre profiturile companiilor dar și despre fenomenul shirnkflation.

În continuarea interviului de ieri, i-am mai pus lui Adrian Negrescu cateva întrebări legate de scumpirile din supermarketuri, în condițiile în care ambalajele produselor se micșorează.

Conform unui raport Oxfam, veniturile companiilor alimentare au crescut cu 45%, cum comentați acest lucru în contextul în care nivelul de trai a scăzut?

Adrian Negrescu: ”Este efectul creșterii prețurilor, a inflației generalizate care a determinat scumpiri de peste 200% pe unele segmente. Până nu reducem inflația prin măsuri administrative spre exemplu reducerea plafoanelor de preț la energie și gaze, noi nu vom avea o economie competitivă, noi nu vom reuși să le oferim românilor servicii și bunuri la prețuri în concordanță cu câștigurile lor. Noi am ajuns să avem prețuri occidentale la salarii românești iar asta duce la o scădere semnificativă a puterii de cumpărare.”

Ce părere aveți despre fenomenul shrinkflation (scăderea cantității alimentelor, păstrând ambalaje și prețuri similare)?

Adrian Negrescu: ”E o metodă prin care companiile încearcă să mențină prețurile la raft la un nivel care să le facă vandabile. Soluția în momentul în care cresc costurile de producție, logistice etc. este ori scăderea costurilor asociate, adică să umbli la calitate, la rețete ori reduci cantitatea de produs. Acesta este un fenomen internațional care va continua atâta timp cât avem o inflație ridicată. Cum România are o inflație dublă față de țările occidentale, să ne așteptăm la cel puțin 1-2 ani de produse din ce în ce mai mici.”

Dar asta nu e o practică de înșelare pentru consumator? Nu ar trebui să se sesizeze ANPC? 

Adrian Negrescu: ”Nu, nu este o încălcare a legislației, tu încerci ca și companie să optimizezi costurile ca să poți să vinzi mai ieftin. Prețurile sunt ca un elastic, dacă tragi prea mult de ele, dacă scumpești prea mult produsele, rămâi cu marfa nevândută. Companiile încearcă să rămână competitive într-o economie în care puterea de cumpărare scade. Românii au ajuns să meargă la hypermarket ca la muzeu, să admire produsele, dar să nu și le poată permite. Soluția e să încerci să stimulezi economia prin taxarea mai scăzută a muncii și prin stimularea companiilor de a crea locuri de muncă mai bine plătite.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel