Data actualizării:
Data publicării:

Românii ar putea fi notificați prin SMS sau e-mail când le expiră anumite documente

Autor: Sonia Baciu | Categorie: Stiri
WhatsApp
FOTO: Freepik @creativeart
FOTO: Freepik @creativeart
Un proiect de lege privind notificarea românilor când le expiră anumite documente se află pe ordinea de zi Senatului, care este prim for sesizat.

Autoritățile competente ar putea fi obligate să notifice titularul cărții de identitate, al pasaportului sau al permisului de conducere că documentele urmează să expire, potrivit unui proiect de lege care se află pe ordinea de zi a Senatului, ca prim for sesizat, scrie RRA.

Potrivit expunerii de motive al propunerii legislative pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, pentru completarea Legii nr.248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor în străinătate, precum și pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, notificarea trebuie făcută cu 90 de zile înainte de data de expirare a fiecăruia dintre documente.

”Dat fiind ritmul accelerat al vieții cotidiene, cetățenii pot să uite sau să amâne reînnoirea documentelor personale. Această lege propune un sistem de avertizare care să îi notifice pe cetățeni cu suficient timp înainte de expirarea documentelor, permițându-le să acționeze în timp util ca să evite situațiile de ieșire din legalitate”, se arată în expunerea de motive a proiectului inițiat de 12 senatori USR și 2 de la PSD.

Mai mult decât atât, potrivit aceluiași document, notificarea ar urma să se facă prin ”metode moderne, și anume SMS-ul și e-mailul, care vor asigura un acces rapid și eficient la informație, sporind gradul de conformare al cetățenilor, dar și ușurând munca autorităților”, inițiatorii proiectului susținând că aceste prevederi există deja în mai multe țări din UE, chiar și în Republica Moldova.

Cum se va crea baza de date

În ceea ce privește constituirea ”bazei de date”, până la obținerea numerelor de telefon și a adreselor de e-mail, notificarea poate fi realizată și prin intermediul poștei clasice.

”Încurajăm și instituim la fiecare articol demararea procedurilor necesare de către autorități pentru a obține numerele de telefon ale cetățenilor.
Acest pas este unul natural în era pe care o trăim. Această colectare a numerelor de telefon se va face cu respectarea legislației în vigoare privind datele cu caracter personal, precum și orice alte direcții, indicații și limitări pe care legea le instituie”, au mai transmis inițiatorii proiectului de lege.

Potrivit expunerii de motive, această inițiativă merge pe două direcții: simplificarea vieții cetățenilor și contribuirea la eficientizarea activității instituțiilor statului.

”Evitarea amânării și a aglomerației de solicitări în ultimul moment va permite autorităților competente să își gestioneze mai eficient resursele și să ofere servicii în condiții optime”, se mai arată în expunere.

Conform ordinii de zi a Senatului, termenul de adoptare tacită a acestui proiect de lege este 20 iunie 2024.

Citește și: Buletin electronic de la 12 ani împliniți. Actele necesare și pașii care trebuie parcurși

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel