România riscă sancţiuni UE şi noi procese dacă nu modifică taxa auto şi nu restituie banii
România riscă sancţiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanşării unei posibile proceduri de infringement, şi numeroase alte procese cu proprietarii de maşini, inclusiv cu cei care au pierdut iniţial în instanţă, dacă nu modifică urgent taxa auto şi nu restituie din sumele plătite.
vertismentul a fost transmis Executivului de către experţii juridici din Ministerul Justiţiei, care au analizat problema taxei auto la solicitarea premierului Emil Boc, relevă un document intern al Guvernului, informează Mediafax.
Juriştii explică faptul că litigiile privind concordanţa dintre OU 50/2008 privind taxa auto şi dreptul comunitar au survenit pe fondul unei accentuate instabilităţi legislative, în condiţiile în care această ordonanţă a fost modificată succesiv de şapte ori în doar doi ani, şi că judecătorii Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) au calificat taxa auto, în versiunea sa iniţială, ca reprezentând o discriminare indirectă între vehiculele de ocazie importate şi cele deja înmatriculate în ţară înainte de intrarea în vigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008.
În acelaşi timp însă, juriştii arată că discriminarea a fost menţinută şi în variantele ulterioare ale OU 50/2008, astfel că declararea şi a acestor acte normative drept neconforme este doar "o chestiune de timp".
"Dacă aplicând taxa asupra unui autoturism similar celui din cauza Tatu se constată, din calcule, că se menţine un nivel de taxare ridicat pentru astfel de autovehicule de import în timp ce autovehicule similare de pe piaţa autohtonă nu sunt taxate sau sunt taxate mai redus, apreciem că efectul discriminatoriu a fost conservat şi perpetuat în cadrul variantelor ulterioare ale OU 50/2008, iar constatarea neconformităţii şi a acestora este doar o chestiune de timp. De altfel, pe rolul CJUE se află o altă cerere de pronunţare a unei hotărâri preliminare introdusă de Tribunalul Gorj-cauza Nisipeanu, prin care instanţa solicită Curţii să se pronunţe cu privire la compatibilitatea OU 50/2008, aşa cum a fost modificată prin alte ordonanţe", se arată în document.
Sursa citată relevă totodată că Ministerul Justiţiei a atenţionat Guvernul încă din februarie 2009 că ar trebui avută în vedere restituirea diferenţei dintre taxa achitată conform OU 208/2008 (prima modificare a ordonanţei 50-n.r.) şi taxa calculată potrivit proiectului de act normativ de la acel moment.
Juriştii avertizează astfel Guvernul că o eventuală opţiune de a nu adopta nicio măsură legislativă în cazul taxei auto presupune că statul va fi obligat de instanţele de judecată, în toate litigiile, să restituie taxa cu dobânzi şi cheltuieli de judecată aferente, iar Comisia Europeană ar putea iniţia acţiuni de sancţionare a statului român.
"Orice decizie de menţinere a OU 50/2008 în varianta actuală, în condiţiile în care a fost declarată neconformă cu dreptul UE, presupune asumarea riscului de declanşare a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor. Aplicarea unor sancţiuni pecuniare statului român (sub forma unei sume forfetare şi/sau al unor penalităţi) poate interveni în condiţiile în care acesta nu va respecta hotărârea pronunţată de CJUE în cadrul unei eventuale proceduri de infringement", se arată în document.
Sancţionarea pecuniară a unui stat membru poate interveni în cadrul unei a doua proceduri declanşate de către Comisie, dacă statul în cauză nu a respectat prima hotărâre a CJUE.
În acelaşi timp, experţii juridici recomandă Guvernului să emită o ordonanţă de urgenţă pentru returnarea taxei auto, avertizând că orice decizie de a nu returna taxa presupune asumarea dobânzilor şi a cheltuielilor de judecată.
"Neconformitatea OU 50/2008 în varianta iniţială presupune că perceperea taxei este incompatibilă cu dreptul UE, consecinţa fiind restituirea taxei, Guvernul având posibilitatea să demareze o reformă legislativă în domeniu, valorificând sugestiile discrete ale CJUE. Conform unei jurisprudenţe stabile a Curţii, contribuabilii au dreptul la rambursarea impozitelor şi taxelor prelevate de un stat membru cu încălcarea dreptului european. Raţiunea acestui drept este că un stat membru nu poate profita, iar contribuabilul nu poate suferi o pierdere, ca urmare a aplicării unei dispoziţii fiscale naţionale incompatibile cu dreptul european", arată juriştii.
Potrivit acestora şi conform jurisprudenţei instanţei de la Luxemburg, pentru exercitarea dreptului de rambursare "sunt considerate rezonabile perioade cuprinse între trei şi cinci ani" de la data pronunţării hotărârii Curţii prin care s-a constatat că taxa este incompatibilă cu dreptul european.
În ceea ce priveşte impactul previzibil asupra activităţii instanţelor, juriştii atenţionează că există posibilitatea ca, în urma popularizării hotărârii CJUE prin mass-media, instanţele româneşti să fie sesizate cu un număr mare de noi acţiuni formulate de către persoane care au plătit taxa pe poluare în versiunea sa iniţială, inclusiv de către cei a căror acţiune în instanţă a fost respinsă iniţial.
"Neadoptarea unor măsuri de restituire a taxei presupune aglomerarea rolului instanţelor cu litigii privind restituirea taxei cu dobânzi şi cheltuieli de judecată. Litigiile vor putea fi declanşate chiar dacă acţiunea a fost respinsă iniţial (prin revizuire)", avertizează juriştii.
Pentru a fi evitată "aglomerarea instanţelor cu această problemă", experţii au transmis Guvernului că este necesară instituirea procedurii de restituire administrativă a taxei încasate fără temei legal pe bază de ordonanţe de urgenţă neconforme cu dreptul UE.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News