România produce un sfert din cantitatea de floarea-soarelui din UE. Cererea este în creştere
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Ioan-Radu Gava
WhatsApp
Foto cu caracter ilustrativ: Pexels
Foto cu caracter ilustrativ: Pexels
În urma conflictului dintre Rusia și Ucraina, prețul uleiului a crescut foarte mult iar oamenii au început să-și facă provizii.

Teama de a rămâne fără provizii în contextul războiului din Ucraina i-a făcut pe cetăţenii europeni să cumpere mai mult ulei de floarea-soarelui, achiziţii alimentate de teama de scumpire, scrie ZF. Ucraina a realizat în anul agricol 2020-2021 o recoltă de 14,1 milioane de tone, ceea ce înseamnă 28% din producţia lumii, fiind cel mai mare jucător.

În acelaşi timp, România este cel mai mare producător de floarea-soarelui din UE şi acoperă mai mult de un sfert (28%) din producţia de floarea-soarelui, cu o re­coltă anuală de 3 milioane de tone. De ase­menea, uleiul de seminţe de floarea-soarelui a fost principalul bun alimentar exportat de România în Uniunea Europ­eană în primele 11 luni din 2021. Cantitatea exportată a fost de 106.000 tone şi a valorat 126 mil. euro, potrivit datelor de la INS.

Astfel, în contextul în care oamenii au început să cumpere panicaţi de faptul că depind mult de Ucraina şi Rusia, iar în Turcia o tonă de ulei brut de floarea-soarelui a crescut de la 1.400 de dolari la peste 2.000 de dolari şi în Spania în anumite lanţuri mari de magazine moderne au început să raţionalizeze vânzările, potrivit presei străine. ZF a întrebat fabricile locale, care fac ulei rafinat ori presat la rece ce se întâmplă în această perioadă în piaţă.

„Există o cerere mai mare pentru uleiul de floarea-soarelui. Primim multe e-mail-uri de joi încoace în care ni se cer oferte de preţ. Majoritatea mesajelor, peste 90%, vin din afara ţării, din Turcia, Italia, Spania şi chiar din ţări din Africa“, precizează Genoveva Cojocaru, care deţine compania Prodsor (brandul Zorian).

Prețul uleiului a crescut foarte mult

Felicia Tulai, fondatoarea companiei Taf Presoil, care operează brandul de ulei presat la rece Luna Solai, spune că în ultima săptămână a simţit o cerere mai mare pentru ulei, în special în mediul online, în pofida faptului că preţurile au crescut, în contextul în care şi preţul pentru floarea-soarelui a crescut semnificativ.

„Dacă este să compar cu primăvara anului 2020, când în starea de urgenţă ni s-au golit stocurile, cred că asta se va întâmpla şi acum, căci oamenii cumpără de teamă, pe fondul crizei din Ucraina, şi se aşteaptă majorări de preţ“, afirmă Felicia Tulai. Compania produce aproximativ 100.000 de litri de ulei din care 70% ulei de floarea-soarelui presat la rece.

În prezent, preţul la raft este de 20 lei/litru, spune antreprenoarea şi în contextul creşterilor de preţ a materiilor prime.

România a produs 330.000 tone uleiuri comestibile în 2020, arată datele de la Institutul Naţional de Statistică. Consumul casnic este de circa 200.000 de tone, spun surse din piaţa uleiului, astfel că România produce cu 60% mai mult decât consumă, însă multe dintre fabrici lucrează deja la capacitatea maximă. Astfel, UE se bazează în proporţie de 28-30% pe seminţele de floarea-soarelui din România pentru a face ulei, arată datele Eurostat.

Cei mai mari jucători de pe piaţa uleiului de floarea-soarelui, după cifra de afaceri, sunt Bunge (Floriol, Unisol), Expur (Untdelemn de la bunica) Prutul (Spornic, Prutul), Global Grain (Ultex, Ulei de Ţăndărei) şi Ardealul (Ardealul), conform datelor de la Registrul Comerţului, conform Mediafax.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel