Data actualizării:
Data publicării:

România ar putea privi către exemplul Estoniei. 99% din serviciile publice sunt digitalizate

Autor: George Eduard Caramiciu | Categorie: Tehnologie
WhatsApp
Sursă foto: Freepik - https://www.freepik.com/, @freepik
Sursă foto: Freepik - https://www.freepik.com/, @freepik

Dintr-o țară rurală și cu un guvern slab, Estonia a reușit să implementeze cel mai de succes sistem digital, cu ajutorul sectorului privat și a flexibilității politicienilor.

Estonia este o țară mică din nordul Europei, cu o populație puțin peste 1,3 milioane de locuitori. Cu toate acestea, ea a implementat digitalizarea încă din anii 1990 - în măsura în care tehnologia disponibilă la acea vreme permitea acest lucru. Astăzi, Estonia are digitalizate 99% dintre serviciile publice, de la sistemul medical până la cel din învățământ.

Pe lângă platformele necesare digitalizării și a softurilor aferente, atenția ar trebui îndreptată și către siguranța cibernetică, dar și programe de tranziție pentru funcționarii publici, indiferent că e vorba despre utilizarea device-urilor sau măsurile necesare protecției datelor digitale. În alte țări, telefonul personal este interzis la locul de muncă și viceversa, iar unul dintre scandalurile care au convins companiile și statele să acorde mai multă atenție securității cibernetice sunt chiar platformele sociale (În Germania, Tik Tok este aspru reglementat pentru funcționarii publici).

Întorcându-ne la Estonia, Carmen Raal, consultant în transformare digitală în cadrul e-Estonia Briefing Centre ( unul dintre jucătorii cei mai importanți din procesul de digitalizare al Estoniei), a spus că, în trecut, țara în cauză era una rurală, cu un grad de corupție ridicat, dar și cu politicieni care nu aveau nicio idee despre digitalizare sau cum funcționa.

"Îmi pare rău pentru ei, dar nu am avut un guvern excelent. Aveam ceva mult mai important: aveam politicieni dispuși să asculte oamenii pricepuți în tehnologie din afara politicii, ceea ce este chiar mai important pentru că nu poți deveni expert în orice", a spus Raal. În acest fel, administrația publică a putut beneficia de cunoștințele externe, o atitudine istoric dezvoltată în Estonia: "Sectorul nostru public nu este ierarhic. Acest lucru înseamnă că poziția ta nu depinde de cât timp ai lucrat în sectorul public. Este foarte obișnuit să te muți în țara noastră. Deci lucrezi în sectorul public câțiva ani, apoi mergi în sectorul privat, te întorci și așa mai departe. Aș spune că acest lucru încurajează inovația. Deci nu petreci decenii într-o singură organizație, ci este natural să schimbăm des.",a  spus Raal, într-un interviu pentru Smartcountry.

Persoanele în vârstă și digitalizarea

Pentru Raal, trei puncte sunt cruciale atunci când vine vorba de aducerea persoanelor în vârstă și a guvernării digitale împreună:

1. Soluțiile digitale nu necesită automat abilități digitale.

2. Abilitățile IT trebuie să fie învățate.

3. Societatea digitală este benefică și atunci când cetățenii se prezintă la birou.

Raal aduce în discuție rețeta electronică ca exemplu pentru primul punct. În Estonia, oamenii pot suna pur și simplu la medic și pot obține rețeta de care au nevoie prin telefon. La farmacie, cartea de identitate personală este scanată, iar farmacistul poate vedea ce a prescris medicul. Se elimină astfel necesitatea de a merge la cabinetul medicului, permițând copiilor și nepoților, de exemplu, să ridice medicamentele pentru părinți și bunici care nu pot părăsi casa. "Deci este o soluție digitală care nu necesită abilități IT, dar va fi folosită, de exemplu, de persoanele în vârstă care ar putea întâmpina mai multe dificultăți cu digitalizarea."

Referitor la punctul doi, Raal indică diverse programe concepute pentru a învăța oamenii abilități IT: "La sfârșitul anilor '90 și începutul anilor 2000, au existat diverse campanii sau programe în care oamenii puteau învăța cum să folosească calculatoarele gratuit. Un program foarte mare la începutul anilor 2000 a fost 'Privește lumea,' care, de altfel, a fost complet finanțat de sectorul privat. Sub acest program, aproximativ 100.000 de oameni au putut învăța cum să folosească calculatoarele gratuit. Și aceasta a fost doar începutul. Încă investim în formarea abilităților IT. Oamenii pot urma astfel de cursuri ușor și gratuit."

În ceea ce privește punctul trei, în Estonia, atunci când cineva vine la birou pentru a se înregistra pentru șomaj, de exemplu, nu mai este necesar să aducă diverse documente. Prin intermediul unei aplicații, angajatul poate accesa toate documentele necesare, acestea sunt transmise în formă criptată, iar toate datele necesare pot fi compilate. "Deci, practic, obținem doar formulare pre-umplute. Trebuie doar să trecem prin formularele pre-scrise pentru a ne asigura că datele sunt corecte și apoi să facem clic pe 'trimite' și suntem înregistrați. Avantajul e-Estoniei este că nu trebuie să mergi la birou pentru a obține diferite hârtii sau documente. Nu trebuie să descoperi cum să completezi aceste documente și de obicei nu trebuie să aștepți în cozi lungi pentru că majoritatea oamenilor aleg să folosească serviciile online. Deci, este benefic pentru ambele părți," încheie Raal.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel