Provocările sistemului de educație în 2024. Cum ar putea fi sprijinit profesorul
Președinta ARACIP, Mariana Dogaru, a vorbit la DC Edu despre dificultățile și provocările pe care le întâmpină agenția pe care o conduce în materia asigurării calității în învățământul preuniversitar.
Profesorul ar trebui să fie sprijinit mai mult
"Cred că noi avem o problemă de accente. Punerea greșită a accentelor s-a propagat și a luat forme oribile, aș putea să spun.
Mie mi se pare că profesorul ar trebui să fie mult mai mult sprijinit de școală, de director. Mi se pare că actorul esențial aici este profesorul.
Profesorul are o meserie dificilă, foarte mare consumatoare de energie. De multe ori energia asta poate să nu aibă rezultate.
Și atunci pare destul de descurajant: trebuie să vedem dacă, din punct de vedere motivațional, dacă relațional, dacă cumva profesional este susținut, dacă este într-un spațiu în care poate să se manifeste creativ, dar poate să și conștientizeze ce anume accente le pune greșit", a declarat Mariana Dogaru, președinta ARACIP, la DC Edu.
Copiii nu își pun întrebări, copiii doar primesc întrebări
"(N.r., Am întâlnit o varietate de situații în care unii profesori sunt sprijiniți, sunt încurajați, dar în alte părți apar blocaje bazate pe diverse rațiuni): Bazate pe conformism, bazate pe așa trebuie, pe un fel de robotizare. Mi se pare că este o meserie care devine robotizată, dar cu oameni, nu cu inteligența artificială.
Este robotizată prin faptul că nu există timpul ăsta de decantare, de reflecție, de a vedea ce este bine, ce nu este bine, ce funcționează, de ce funcționează.
Și asta pornește de la director. Dacă directorul este orientat și dă semnalul că calitatea educației înseamnă rezultate mai bune ale învățării, cu siguranță va putea să coaguleze în jurul lui profesori.
Unii se pot descurca mai bine, alții se descurcă cu sprijin. Culmea este că toată literatura de specialitate spune că profesorul se dezvoltă profesional împreună cu ceilalți.
(...) Școala aceea care... de la primul pas pe care l-ai făcut în incinta ei, deja îți dai seama că acolo se întâmplă lucruri frumoase, că elevii care încearcă să absoarbă absolut tot, toate informațiile, sunt dornici, sunt curioși, caută să învețe cât mai multe, își pun întrebări, asta este iar o chestiune....
Am observat din lecțiile la care participă evaluatorii noștri - sunt secvențe, de multe ori: copiii nu își pun întrebări, copiii doar primesc întrebări", mai spune Mariana Dogaru.
Ascultă continuarea aici și ce soluții propune, de la min. 32:30:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News