Propriile gânduri ne pot, uneori, ucide. Cum putem scăpa de ele și să începem să trăim
Data publicării:
Autor: Nicoleta Baciu
WhatsApp
Propriile gânduri ne pot, uneori, ucide. Cum să scăpăm de ele și să începem să trăim. Sursa foto: freepik.com
Propriile gânduri ne pot, uneori, ucide. Cum să scăpăm de ele și să începem să trăim. Sursa foto: freepik.com
Toată lumea își analizează acțiunile, vorbele și planifică viitorul. Aceste procese sunt necesare pentru o mai bună înțelegere a sinelui, a prezentului și a viitorului. 

Dar uneori situația scapă de sub control și gândurile încep să ne controleze. Există un astfel de fenomen precum „gândirea excesivă”. Cum să încetăm să analizăm la nesfârșit și să începem să trăim?

Conceptul de „gândire excesivă” înseamnă o stare în care o persoană analizează continuu trecutul și construiește planuri pe termen lung pentru viitor. Fluxul gândurilor devine atât de puternic încât concentrarea atenției asupra a ceea ce se întâmplă în prezent se pierde. Adesea, apar probleme de concentrare, somn și memorie.

Opt pași către o sănătate mintală puternică. Este greșit să renunți de tot la carbohidrați!

„Gândirea excesivă” vine sub două forme: gândirea la trecut și îngrijorarea pentru viitor. O astfel de stare nu permite eliminarea problemelor, pentru că, cel mai adesea, o persoană nu își stabilește scopul de a le rezolva, ci se concentrează asupra lor și doar agravează situația.

De asemenea, „gândirea excesivă” nu trebuie confundată cu reflecția, un proces limitat în timp și  controlat. Adică, în timpul analizei trecutului, o persoană își poate schimba atenția în orice moment.

Iată câteva semne că toate gândurile ne controlează:

- Trăim în mod repetat momente neplăcute și analizăm ce am făcut bine și ce am greșit. 

- De multe ori avem probleme cu somnul, deoarece fluxul gândurilor ne împiedică să adormim.

- Ne punem multe întrebări „ce ar fi fost dacă...”.

- Petrecem mult timp gândindu-ne la sensul ascuns a ceea ce spun oamenii.

- Parafrazăm mental conversațiile cu oamenii și ne gândim la toate lucrurile pe care vrem să le spunem. 

Legătura dintre caracterul unei persoane și culoarea sa preferată. Tu ce nuanțe alegi?

- Ne amintim constant greșelile.

- Când cineva spune sau acționează într-un mod care nu ne place, continuăm să redăm situația în cap. 

- Uneori nu suntem conștienți de ceea ce se întâmplă în jur, deoarece suntem fixați pe diferite gânduri.

- Ne facem griji pentru lucruri pe care nu le putem controla.

- Nu ne putem gândi la nimic plăcut.

 

Cum să nu gândim prea mult?

 

Să ne antrenăm atenția. Trebuie să observăm momentele în care suntem concentrați pe propriile gânduri și nu observăm ce se întâmplă în jur. În acest sens, trebuie ne îndreptăm atenția către ceva din afară: să observăm trecătorii, mașinile, să examinăm un obiect în detaliu.  

Să ne scriem gândurile obsesive. Gândurile trebuie scrie pe o hârtie. După un timp le vom putea citi și privi situația din exterior.

Pentru asta, setăm cronometrul pentru 10-15 minute. În acest timp, notăm cât mai multe informații despre problema care ne deranjează, fără a o filtra. După câteva ore sau a doua zi, vom citim și vom reflecta asupra gândurile scrise.  

Secretul fericirii, dezvăluit de Inteligența Artificială

Atitudinile negative trebuie schimbate în unele pozitive. Gândurile au adesea o culoare negativă. Acestea trebuie scrie pe hârtie, apoi ia o atitudine pozitivă corespunzătoare acestora. De exemplu, dacă ne facem  griji că nu vom putea face față unei anumite sarcini. Trebuie să enumerăm toate abilitățile, trăsăturile de caracter, circumstanțele externe care ne vor permite să finalizăm sarcina.

Să ne concentrăm pe soluții. Toate evenimentele pot fi împărțite condiționat în două: controlate și necontrolate. Primul grup are nevoie de deciziile și acțiunile noastre. Dacă suntem îngrijorați de faptul că se întâmplă ceva neplăcut  și nu poate fi schimbat, să ne concentrăm asupra stării interioare. De exemplu, ce ne va ajuta să reduce anxietatea în legătură cu acest lucru și să ne simțim mai bine?

Ce poți învață dintr-o relație toxică: 4 lecții importante

Procesul de analiză trebuie limitat. Să ne acordăm 20-30 de minute pe zi pentru a ne gândi la probleme. Și să nu încercăm să le rezolvăm pe toate deodată. Să începem cu ceea ce ne îngrijorează cel mai mult.  În aceste minute, ne putem permite să ne facem griji și să ne gândim la diferite scenarii de desfășurare a evenimentelor. De îndată ce timpul expiră, fluxul gândurilor trebuie să se oprească.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel