Profesor de istorie, despre cum se corectează la BAC şi Evaluare Naţională. "Baremul, foarte lax. Corectura, transformată în alegerea grâului de neghină"
Data publicării:
Autor: Florin Răvdan
WhatsApp
Sursa: Pixabay
Sursa: Pixabay
Rocsana Rusin, profesor de istorie la un liceu din Capitală, arată cum se corectează la Bacalaureat şi Evaluarea Naţională şi spune că baremul este unul care transformă corectura în "alegerea grâului de neghină". Aceasta are şi un mesaj pentru elevi. 

"În fiecare an ne minunăm de notele date după contestații la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Evident că ceva nu este în regulă atunci când diferențele de notare sunt foarte mari, iar aici mă refer la cazurile excepționale când de la nota 5 se ajunge la 9 sau 10 după contestații. Să vă spun câte ceva despre cum se corectează la istorie.

Nu știu la celelalte discipline cum este, dar tind să cred că e cam la fel. Baremul este foarte lax și transformă corectura în alegerea grâului de neghină. Lăsând la o parte exercițiile unde răspunsul corect este unul singur și treburile sunt clare, dificultatea intervine la subiectele unde elevii sunt puși să formuleze răspunsuri mai ample, chiar un eseu. Subiectul al treilea are 30 de puncte, iar 6 sunt pentru redactare (structura eseului, conectori, respectarea cronologiei, limbaj istoric adecvat). 24 de puncte sunt, așadar, pentru informațiile de la fiecare cerință a eseului. Și de aici începe bâlciul: punctezi dacă a scris Cruciada de la Nicopole din 1496; Ștefan cel Mare, domnitor al Moldovei, în prima jumătate a secolului al XVII-lea; Bătălia de la Posada din a doua jumătate a secolului al XIV-lea? Ca să vezi: îi punctezi cerința corectă conform baremului, dar îi scazi 1-2 puncte din cele 6 pentru redactare (că nu a respectat cronologia). Să-mi fie cu iertare, dar eu nu prea pot să mă împac cu modul ăsta de a corecta, dar dacă așa e baremul n-am ce face. De foarte multe ori mă confrunt cu eseuri care împletesc informație pe alocuri corectă cu foarte multe erori de interpretare, de înțelegere. Din marea de greșeli trebuie să aleg ce a zis corect pe ici, pe colo și să punctez chiar dacă este foarte clar că nu înțelege despre ce e vorba. Ce ziceam la început cu grâul și neghina", a scris Rocsana Rusin pe Facebook.

VEZI REZULTATE BAC edu.ro. Note Bacalaureat 2021, afișate pe bacalaureat.edu.ro

"Să zicem mersi când găsim lucrări unde copiii se exprimă corect"

"Limbaj istoric adecvat? Ce înseamnă limbaj istoric și mai ales adecvat la ce? Să zicem mersi când găsim lucrări unde copiii se exprimă corect în limba română și propozițiile au sens, nu vorbesc aici de un condei priceput. Altfel, te ia durerea de cap și te gândești ce au scris la română dacă aici se exprimă așa.

Baremul este foarte permisiv, corectura este în favoarea elevului chiar dacă textul dovedește o profundă neînțelegere a conceptelor. N-am să scriu aici perle de la bac, nu văd rostul să mai râdem iar și iar de o situație care mai degrabă ne-ar face să plângem. Modul în care copiii se exprimă ar trebui să ne pună pe gânduri și să investim mai mult în profunzimea minții lor, să nu mai schematizăm până la absurd, să-i forțăm puțin mai mult să fie analitici, dar pentru asta ai nevoie de subiecte ofertante", a mai scris aceasta.

"N-o să scriem niciodată cum vreţi dvs ca să ne daţi toate punctele"

"Știu că mai am foarte multe de învățat, dar mă uit la mine și îmi dau seama că sunt mai relaxată în notare și corectare față de cum eram acum 5 ani. Asta nu înseamnă că încurajez superficialitatea, din contră. Prefer să-i muncesc mai tare la clasă și să nu-i surprindă subiectul la examen; prefer să ne contrăm la fiecare test când ei întreabă ”dar nu mă punctează dacă totuși am scris numele corect?” și eu le spun că nu poți fi cu aproximație minunat, ci că trebuie să fii până la capăt. Să se supere pe mine că le scad puncte și pentru exprimarea greșită și pentru gramatica proprie.

„N-o să scriem niciodată cum vreți dumneavoastră ca să ne dați toate punctele!”.

Puștiule, treaba ta e ca la final să scrii mai bine decât o făceai la început când nu știai să formulezi o ipoteză. Mereu le spun: imaginează-ți că niciodată în viața ta n-ai auzit de ce scrie acolo în foaie și tot ce ai avea la îndemână să te informezi e textul scris de tine. Dacă îl citești poți să rămâi cu o idee clară? Dacă da, ai câștigat. Dacă nu, mai încearcă până iese", a concluzionat profesoara.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Acest articol reprezintă o opinie.

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel