Procesul de legiferare în România. Valentin Ionescu: Nu există o reglementare coerentă
Data publicării:
Autor: Elena Didila
WhatsApp
Valentin Ionescu, analist economic
Valentin Ionescu, analist economic
Analistul economic Valentin Ionescu a făcut o analiză a procesului de legiferare din România. Cum ar trebui să fie structurat.

”În România, nu există o reglementare coerentă cu privire la procesul de politici publice care înseamnă că, atunci când ai de făcut o lege, trebuie să parcurgi niște etape pe care toată lumea să le cunoască. Adică: faci întâi o evaluare, faci o ierahizare a problemelor pe care le-ai descoperit, urmare a unei evaluări, cuantifici problemele care ar trebui rezolvate și după aceea definești problema și te apuci efectiv. Fie că e vorba de o strategie, fie de un proiect, fie de o lege. După care începe următorul proces”, a declarat Valentin Ionescu, în emisiunea Politica Zilei, realizată de Ioana Constantin la B1 TV.

Ar trebui să existe trei faze ale procesului de legiferare: informare, consultare și negociere

”Începe o informare publică în care o autoritate cu competență în legiferare anunță publicul despre intenția de a modifica o legislație anume. În mod normal, într-un stat democratic, când faci acest anunț, tu nu ai legea respectivă, pentru că o construiești împreună cu cei cărora li te adresezi. În situația în care discutăm de legile securității naționale, admit că astea trebuie construite de către niște oameni care au expertiză în securitatea națională și nu de omul de pe stradă, chiar dacă ești obligat să te consulți și cu el”,  a declarat analistul economic, Valentin Ionescu.

”După faza de informare, urmează faza de consultare, adică faza în care practic are loc un schimb de opinii bilateral: tu, legiuitorul, cu cetățeanul, chiar dacă cetățeanu te înjură, chiar dacă cetățeanul nu este de acord cu ceea ce tu ai propus. Tu (legiuitorul) simți, faci o cuantificare cu privire la ce trebuie să conțină o lege, ce puncte slabe are și așa mai departe... și de-abia în faza a treia ajungi la o negociere, dacă este cazul”, a declarat analistul economic, Valentin Ionescu.

Cum se legiferează de fapt în România?

”Ei bine, în România, neavând decât legea transparenței decizionale care este incompletă, toată lumea crede că totul se rezumă numai la ce scrie acolo și că îndeplinim o formalitate, eventual în 2-3 săptămâni după ce am postat un proiect de lege la un minister îl băgam în ședință de guvern sau îl trimitem la Parlament și cu asta, basta. Nu asta înseamnă informare, consultare sau negociere", a concluzionat analistul economic, Valentin Ionescu.

Citește și...

Legile securității naționale. Directorul SRI, Eduard Hellvig, primele declarații/ video

Directorul Serviciului Român de Informații oferă o declaratie de presă pe tema legilor securității naționale.

Principalele idei ale discursului:

- Sunt directorul în mandatul căruia au fost predate toate dosarele fostei securități, din vremea comunismului. Nu toate au fost publicate din cauză că CNSAS nu dispune de suficient spațiu.

- Laboratoarele Securității au fost abandonate în grabă în decembrie 89, dar virușii pătrunseseră în societate. Un astfel de virus e securismul.

- La începutul anilor 90, ca tânăr absolvent, am fost la proteste publice pentru a cere legea lustrației și o reformă în societate.

- Înțeleg personal ce înseamnă abuzul unui stat împotriva cetățenilor, de aceea cât timp voi fi într-o funcție publică voi lupta pentru ca aceste abuzuri să nu aibă loc.

- Securitatea a devenit un creator de mentalități, corector de comportament, judecător absolut.

- Voi comenta conținutul legilor abia după ce acestea vor fi asumate în cadrul procesului legislativ, în care SRI nu are decât un rol consultativ.

- Structurile de informații trebuie să fie în serviciul cetățenilor, respectând legile, drepturile și libertățile civile.

- În 2016 am spus ceva ce susțin și acum: dincolo de celelalte prevederi ar trebui stipulat în lege că funcția de director să fie limitată la maximum 2 mandate. Prea multă putere poate dăuna.

Declarația completă

"De peste două săptămâni, în spaţiul public se discută despre un pachet de legi referitoare la securitatea naţională şi despre modul în care acestea ar putea influenţa democraţia din România. Este normal ca societatea să fie preocupată de subiectul acestor legi. Totuşi, dezbaterea este centrată doar pe SRI, ceea ce sigur, poate da de gândit....Citește mai mult AICI.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel