Problema principală în relația cu românii de pretutindeni. Andrei Luca, director în cadrul MAE: Ne revine sarcina de a lua măsuri
Autor: Ciprian Dumitrache | Publicat pe: 28 noi 2022, 17:24
WhatsApp
Andrei Luca, MAE: Problema principală în relația cu românii de pretutindeni este identitatea lingvistică / Foto: Pixabay, de klimkin
Andrei Luca, MAE: Problema principală în relația cu românii de pretutindeni este identitatea lingvistică / Foto: Pixabay, de klimkin
Andrei Luca, directorul Direcției Diplomație Culturală, Educație și Știință din cadrul MAE, a vorbit despre principala problemă în relaţia cu românii de pretutindeni.

Andrei Luca, directorul Direcției Diplomație Culturală, Educație și Știință din cadrul Ministerului de Externe, a spus în cadrul dezbaterii live "CULTURA DE ACASĂ! ROMÂNII, ÎNCOTRO?" transmisă pe platformele Știri Diaspora, DCNews și DCNewsTV dar și paginile de Facebook și canalele YouTube ale acestora, că o problemă principală a românilor de pretutindeni este identitatea lingvistică. Instituțiile statului român încearcă să rezolve această problemă și a implementat un proiect în cadrul căruia sunt prevăzute cursuri de limbă, cultură și civilizație românească pentru românii aflați în țările Uniunii Europene.

"O problemă principală în relația cu românii de pretutindeni este identitatea lingvistică, este faptul că o parte din românii aflați la a doua, la a treia generație, își pierd această identitate, își pierd uzul limbii, deci ne revine sarcina de a lua acele măsuri care să poată să restabilească acolo unde este posibil această componentă identitară.

Principalul proiect care este derulat, instituțional vorbind, din partea statului român, în această direcție, este cursul de limbă, cultură și civilizație românească, care este gestionat de Institutul Limbii Române, program în legătură cu care Ministerul Afacerilor Externe a încercat și zic eu că reușește să acționeze ca o platformă de facilitare a conlucrării interinstituționale. Scopul nostru și a tuturor celor implicați în acest program este de a eficientiza acest program și de a-l extinde în țările în care încă nu se aplică, dar și în interiorul țărilor unde deja se desfășoară. Aici ne lovim de o restricție din partea actului normativ care descrie acest program și care definește domeniul de aplicare la statele din Uniunea Europeană, astfel încât state care au trecut recent printr-o situație particulară, cum este Marea Britanie, au ieșit din acest program, deși anterior, înaintea Brexitului, era aplicat cu succes în Marea Britanie. Este unul dintre obiectivele noastre de a reveni la predarea acestor cursuri în Marea Britanie și de a înscrie Marea Britanie în rândul țărilor în care se predă limba română instituționalizat, așa cum este, de exemplu, cazul Germaniei unde a fost reintrodus în acest an", a declarat Andrei Luca.

Școlile de duminică, o altă formă de predare a limbii române

Întrebat în câte țări se predă limba română, Andrei Luca a spus: "Aici trebuie să facem distincția între programul pe care vi l-am prezentat, care are o țintă destul de clară în statele Europei Occidentale și ansamblul eforturilor care se fac pentru predarea limbii române în străinătate, care au surse multe mai variate decât statul român, însă pe care statul român le sprijină în măsură posibilităților. Vorbim aici despre școli de duminică, alte forme de predare a limbii români, în cadrul unor inițiative care vin din partea asociațiilor din străinătate, din partea parohiilor, iar MAE, prin rețeaua sa diplomatică și consulară oferă sprijin acestor inițiative. Evident, sprijinul pe componenta financiară revine acelor instituții care au instrumentele în acest sens, iar printre acestea este și Departamentul pentru Românii de Pretutindeni".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?