Primăria Giurgiu a publicat lista afecțiunilor medicale a asistaților social. Colegiul Pacienților, mesaj dur
Colegiul Pacienților din România condamnă ferm decizia primarului din Giurgiu de a publica pe internet lista afecțiunilor asistaților social.
"Avand in vedere, actiunea intreprinsa de primarul Giurgiului va rugam sa regasiti in continuare opinia noastra privind legalitatea unei astfel de decizii.
Ce spune legea
Astfel, Legea 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date are ca scop protejarea datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice, cum de altfel ne putem de seama din titlul acesteia.
In virtutea prevederilor Legii 677/2001 denumita in continuare "Legea", publicarea datelor medicale ale asistatilor sociali, fara consimtamantul acestora , este o incalcare a dispozitiilor legale din Legea 677/2001si a dreptului confidentialitatii datelor cu caracter personal.
Conform prevederilor art. 5 alin. (1) "Orice prelucrare de date cu caracter personal, cu excepţia prelucrărilor care vizează date din categoriile menţionate la art. 7 alin. (1), art. 8 şi 10 (din aceeasi lege), poate fi efectuată numai dacă persoana vizată şi-a dat consimţământul în mod expres şi neechivoc pentru acea prelucrare. Ori primarul, nu este nici in ipoteza in care a primit consimtamantul persoanei vizate de a publica acele date medicale si nici nu se incadreza intr-unul din temeiurile in baza caruia prelucrarea se poate face fara obtinerea consimtamantului persoanei vizate.
Mai mult, conform art. 7 alin. (1) din aceeasi lege, prelucrarea datelor cu caracter personal legate de originea rasială sau etnică, de convingerile politice, religioase, filozofice sau de natură similară, de apartenenţa sindicală, precum şi a datelor cu caracter personal privind starea de sănătate sau viaţa sexuală este interzisă. Prelucrarea datelor cu caracter personal privind starea de sanatate este permisa in situatiile enumerate la alin. 2 al aceluiasi articol, lit. b) mentionand ca "prelucrarea este permisa când prelucrarea este necesară în scopul respectării obligaţiilor sau drepturilor specifice ale operatorului în domeniul dreptului muncii, cu respectarea garanţiilor prevăzute de lege; o eventuală dezvăluire către un terţ a datelor prelucrate poate fi efectuată numai dacă există o obligaţie legală a operatorului în acest sens sau dacă persoana vizată a consimţit expres la această dezvăluire;
Scopul publicării
Putem observa cu usurinta faptul ca operatorul nu a publicat datele personale privind starea de sanatate a asistatilor sociali cu scopul respectarii unei obligatii legale care ii incumba (in sensul ca nu exista o prevedere legala care sa oblige operatorul sa publice date privind starea de sanatate a persoanelor a caror date le prelucreaza pe intern sau prin orice alta forma de publicitate (ziar, televiziune, a fisare, etc.) si nici nu a obtinut consimtamantul persoanelor vizate exprimat in mod expres si neechivoc.
Conform prevederilor art. 12 alin.1 lit.b) si c) din Lege, persoana vizata are dreptul de a cere operatorului sa ii furnizeze o serie de informatii, printre care: scopul prelucrarii datelor si informaţii suplimentare, precum: destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor; dacă furnizarea tuturor datelor cerute este obligatorie şi consecinţele refuzului de a le furniza; existenţa drepturilor prevăzute de prezenta lege pentru persoana vizată, în special a dreptului de acces, de intervenţie asupra datelor şi de opoziţie, precum şi condiţiile în care pot fi exercitate;
[citeste si]
Avand in vedere prevederile anterior mentionate, este cat se poate de clar fara nici o urma de tagada ca practica primarului este una nelegala.
In plus, conform prevederilor aceleiasi legi, nerespectarea drepturilor persoanei vizate se sanctioneaza cu amenda in cuantumul prevazut la art. 32.
Mentionam faptul ca, fata de actiunea intreprinsa de primar, persoanele vizate au la dispozitie toate instrumentele prevazute de Legea 677/2001 pentru protejarea si apararea drepturilor la confidentialitatea datelor cu caracter personal. Astfel, in virtutea art. 25 alin. 1, persoana vizata poate sa depuna o plangere la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sau sa se adreseze justitiei astfel cum prevede art. 18, fara ca acest drept sa aduca atingere posibilitatii de a se adresa autoritatii anterior mentionate.
Trebuie să retragă datele
In concluzie practica de publicare a afectiunilor medicale ale asistatilor sociali nu este legala, operatorul fiind constrans de lege sa retraga datele publicate si sa stopeze aceasta practica.
Intelegem frustrarea domnului primar privitor la avalansa de concedii medicale nejustificate date cu mare usurinta de corpul medical dar nerespectarea legii nu este o solutie nici pentru primar si nici pentru medici.
Colegiul Pacientilor a sesizat Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) privitor la acest caz si a cerut Primariei Giurgiu sa înceteze această practică," se arată într-un comunicat al Colegiului Pacienților
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News