• Prețul la carburanți, lăsat liber de Guvern. Alte țări au intervenit pentru a-l tempera. Val Vâlcu: Propriii cetățeni nu fac ceea ce trebuie pentru ei înșiși
Carburantul este acel ”rău necesar”, blamat pentru toxicitate și poluare, dar până în momentul de față este singurul element cheie al economiei mondiale, deoarece, în funcție de costul acestuia, în mare parte sunt stabilite prețurile la majoritatea produselor alimentare si ne-alimentare. Carburantul la propriu și la figurat alimentează direct motorul întregii economii.
Invitat telefonic la o emisiune transmisă de postul B1 TV, jurnalistul Val Vâlcu și-a expus părerea despre creșterea prețului la carburanți și poziția corectă a României în contextul în care economia si echilibrul european sunt zdruncinate de conflictul din Ucraina.
Ce carte joacă România ca țară pentru oamenii ei de vreme ce vecinii noștri ungari au plafonat prețul combustibilului, francezii, un popor mult mai bine înstărit decât romanii, s-au gândit la toți, la bogați și la săraci. Pentru toată lumea prețul combustibilului la pompă în Franța a scăzut cu 15 eurocenți pe litru.
”Atât în Ungaria cât și în Franța sunt alegeri. Este un conflict, este un război rece în momentul de față, însă așa cum a câștigat jucând cinstit România in 1916-1918, așa o face și acum. Că Ungaria face un joc dublu, tocmai ce a fost sancționată”, a declarat jurnalistul Val Vâlcu.
În context internațional, România joacă cinstit
Întrebat despre modul în care joacă România față de propriii cetățeni, Val Vâlcu declară: ”Nu știu ce face țara pentru propriii cetățeni, dar propriii cetățeni pentru ei înșiși nu fac ceea ce trebuie”.
”Se poate consuma mai puțin combustibil, cu 20%, dacă nu te repezi ca disperatul să ajungi primul la stop, dacă nu accelerezi să îi tai fața celuilalt, dacă ai un stil de condus care îi protejează pe cei din jur cât și pe tine, și mai mult, poți să faci economie”, a adăugat acesta.
Ce au făcut alte state pentru a tempera explozia prețurilor carburanților?
Un număr de 15 state europene au ales să reducă accizele la carburanţi pentru a micşora preţul la pompă pentru cetățeni, în vreme ce altele au preferat să plafoneze prețurile la combustibil. La noi, lucrurile sunt încă în ceață, Guvernul neavând încă o strategie sau o idee clară despre cum ar trebui să intervină pe acest segment.
În afară de o vagă propunere a ministrului Finanțelor, Adrian Câciu, care a anunțat pe contul de Facebook că a propus o scădere ”temporară” cu 50% a accizei la combustibil, guvernanții nu prea au mai discutat despre acest subiect.
”Măsura ar reduce prețul la pompă imediat cu peste 1 leu. Coaliția de guvernare a fost de acord cu măsura, așa că vor urma ”discuții cu Comisia Europeană și marile companii distribuitoare de carburanți pentru ca prețurile la combustibil să fie reduse la un nivel suportabil pentru toți consumatorii, fie ei persoane fizice sau companii”, a mai spus ministrul.
15 state europene care au decis reducerea accizelor la carburanţi
Belgia (pentru 3 luni), Croaţia (3 luni), Cipru (2,5 luni), Franţa (4 luni), Germania (3 luni), Grecia (3 luni), Ungaria (3 luni), Irlanda (5,5 luni), Italia (o lună), Malta (decizie pentru 12 luni luată în noiembrie 2021), Ţările de Jos (9 luni), Polonia (6 luni), Portugalia (3,5 luni), Slovenia (o lună) şi Suedia (4 luni).
Ungaria - Decizia plafonării prețurilor carburanților a fost adoptată în noiembrie anul trecut, pe o perioadă de 3 luni, ulterior fiind prelungită.
Croaţia - Croația a introdus pentru prima dată un plafon valabil o lună pentru prețul combustibilului în octombrie anul trecut. Plafonul este reînnoit lunar
Suedia - Pachetul de sprijin prevede reducerea temporară a accizei la combustibil, dar și compensații separate pentru proprietarii de mașini.
Italia - Italia a redus taxele la combustibil și, prin urmare, prețul la pompă, ca răspuns la scumpirea carburanților.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News