Urmărește emisiunea live
Planul lui Biden de a exporta grâul ucrainean: Statele Unite vor construi silozuri temporare la granița dintre Polonia și Ucraina
Data publicării:
Autor: Elena Didila
WhatsApp
Fotografie de la Tom Fisk: Pexels
Fotografie de la Tom Fisk: Pexels
În timp ce fermierii se pregătesc pentru noua recoltă, peste 20 de milioane de tone de mărfuri sunt încă blocate în țara devastată de război. 

Președintele american Joe Biden a anunțat că Statele Unite vor construi silozuri temporare la granița dintre Polonia și Ucraina. Structurile vor fi folosite pentru a permite exportul de grâu produs din țara invadată de Rusia, care blochează de luni de zile piața cerealelor din Ucraina.

De asemenea, proiectul ar trebui să permită furnizarea de cereale în statele din Orientul Mijlociu și Africa dependente de importurile din Ucraina, pentru a le permite să calmeze creșterea prețurilor la alimente care a avut loc de la începutul invaziei ruse și care afectează în principal persoanele cu venituri mici. 

”Vom construi silozuri temporare la granițele Ucrainei”

Guvernul SUA, împreună cu executivii din țările UE, caută de săptămâni bune cea mai bună metodă de redeschidere a pieței de export ucrainene, blocată pe rutele maritime de Marina Rusă.

Printre ipotezele explorate recent se numără și cea a navelor de marfă ”escortate” de ambarcațiuni militare occidentale. O posibilitate care ar implica și forțele armate ruse, care ar trebui să-și dea permisiunea pentru operațiune. De aici și complexitatea transportului de mărfuri pe mare. 

Mai mult, peste 20 de milioane de tone de grâu au fost deja blocate în țară de la începutul războiului, iar luna viitoare fermierii ucraineni vor începe să depoziteze noua recoltă de vară, în ciuda faptului că nu au un loc sigur pentru a o depozita. De aici și graba de a găsi o soluție. 

”Vom construi silozuri temporare la granițele Ucrainei” pentru a ”transfera grâul în Europa și să-l ducem pe ocean și, prin urmare, în întreaga lume. Dar este nevoie de timp”, a avertizat Biden potrivit unui articol publicat de Europa Today.

Președintele SUA a făcut apoi aluzie asupra unui plan de transport de cereale prin alte țări pe calea ferată, dar a recunoscut că rutele terestre prezintă mai multe probleme logistice.

Liniile feroviare, de exemplu, nu pot deplasa decât o fracțiune din cerealele pe care Ucraina le exportă în mod normal din porturile sale către Marea Neagră. 

Grâu ucrainean transportat cu escorte navale NATO în Marea Neagră

Blocarea încărcăturilor prețioase de grâu și cereale ale Ucrainei, unul dintre cei mai importanți furnizori de cereale din lume, este un efect secundar al războiului care, la rândul său, riscă să declanșeze noi conflicte în Africa și Orientul Mijlociu.

Din acest motiv, guvernul lituanian, unul dintre cele mai active la nivelul UE în sprijinirea Kievului, a alcătuit o coaliție de dispuși să forțeze blocada Moscovei. 

Escortă navală gestionată de NATO și acord cu Turcia

Planul prevede o operațiune de escortă navală, negestionată de NATO, pentru a proteja navele încărcate cu cereale care navighează peste Marea Neagră.

Acțiunea comună a mai multor țări ar necesita, prin urmare, patrularea unor părți ale Mării Negre pentru a asigura trecere în siguranță, precum și un acord cu Turcia, care ar avea sarcina de a proteja trecerea navelor în strâmtoarea Bosfor.

Dar inițiativa de eliberare a Ucrainei de oprirea impusă de Rusia, dovadă fiind prima încărcătură sosită în Lituania, prevede și implicarea trenurilor lăsate să treacă prin granițele țărilor UE. Cu toate acestea, aceste eforturi pot fi insuficiente pentru a umple golurile în aprovizionarea cu cereale lăsate de războiul din Ucraina.

Ursula von der Leyen intervine 

”În prezent sunt 20 de milioane de tone de grâu blocate în Ucraina”, a denunțat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în discursul său la Forumul Economic de la Davos în această dimineață. 

”Exportul obișnuit a fost de 5 milioane de tone de grâu pe lună”, în timp ce „acum a scăzut la o cantitate cuprinsă între 200 de mii și 1 milion de tone”, a explicat președintele. 

Ca urmare a opririi mărfurilor, „prețurile pâinii în Liban au crescut cu 70%, iar transporturile de alimente din Odesa nu au reușit să ajungă în Somalia. Ursula von der Leyen este de acord să „deschidă căi de solidaritate” pentru a obține mărfuri în afara țării ”prin legarea granițelor”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel