ORDA a strâns "două terenuri de fotbal" de documente. Daniela Vișoiu, veste bună: Arhiva se va digitaliza
Daniela Vișoiu, șef serviciu Registre Naționale, a explicat ce presupune operaționalizarea celor 6 registre de evidență administrate de ORDA.
ORDA (Oficiul Român pentru Drepturile de Autor) lansează proiectul ”eORDA – simplificarea procedurilor administrative și facilitarea serviciilor publice în mediul digital, în domeniul drepturilor de autor și conexe" cofinanţat din Fondul Social European (FSE), prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 – 2020.
Proiectul prevede și simplificarea și operaționalizarea celor 6 registre de evidență administrate de ORDA, prin implementarea unui sistem informatic național. Daniela Vișoiu, Șef Serviciu Registre Naționale, a oferit mai multe detalii despre acest subiect în cadrul conferinței organizate de DC NEWS.
- În prezent înregistrarea în cele șase registre este destul de fracționată și nestandardizată. Activitatea se desfășoară pe baza unor proceduri diferite, pentru cele șase registre existând un număr de 26 de formulare, care se depun fizic, fără a exista posibilitatea de a completa online aceste formulare.
- Cele șase registre pe care ORDA le administrează sunt:
1. Registrul Național al Fonogramelor
2. Registrul Programelor pentru Calculator
3. Registrul Național Videogramelor
4. Registrul Național al Multiplicatorilor
5. Registrul național al Copiei Private
6. Registrul Național de Opere.
- Pentru înregistrarea persoanelor fizice și juridice, și pentru înscrierea operelor, a fonogramelor, a programelor pentru calculator, există numeroase proceduri, iar această platformă digitală va asigura gestionarea documentelor de înregistrare și de înscriere, completarea și depunerea online. Foarte importantă este și plata online a acestor taxe, precum și emiterea de documente în format electronic. Deci automat acele certificate, adeverințe se pot descărca fără a mai fi necesară prezența la oficiului. În plus, permite generarea unor rapoarte complexe și realizarea unei evidențe naționale a persoanelor fizice și juridice, precum și a operelor, fonogramelor, videogramelor și programelor pentru calculator.
- Implementarea sistemului informatic ar avea în vedere următoarele. Ar exista registre electronice interoperabile și interogări în baze de date. Ar simplifica și standardiza formularele tipizate la nivel național. De asemenea, arhiva de care vorbea și colegul meu, s-ar digitaliza, ar fi mult mai ușor de căutat și s-ar avea în vedere dezvoltarea de soluții integrate pentru capturarea și arhivarea electronică a documentelor și crearea de dosare electronice.
ORDA are 190 de metri liniari de documente, cam cât două terenuri de fotbal
"Într-o istorie de viață a unei instituții se adună o arhivă mult mai mare decât ne-am gândi la prima vedere și ORDA este o instituție nu atât de bogată în documente, însă pentru acest proiect ar trebui să măsurăm în metri liniare, care este mărimea arhivei ORDA și veți fi surprinși să constatați că în anul 2019, când a fost depus proiectul, la ORDA s-au măsurat 162 de metri liniari de documente de arhivă. Între timp s-au mai adăugat niște metri, adică după estimările noastre avem cred 180-190 de metri liniari de documente." a intervenit Mario De Mezzo.
"Două terenuri de fotbal.", a estimat jurnalistul Val Vâlcu.
"Exact. Și toată această arhivă va fi digitalizată și de fiecare dată când unul dintre beneficiarii noștri ar avea nevoie de informații, nu mai trebuie să mergem să căutăm în arhivă cu pagina și numărul dosarului. Intrăm în calculator și avem acces la cei 190 de metri de documente mult mai ușor.", a mai spus Mario De Mezzo.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News