O primărie schimbă educația din creșe, după model danez
Toate creșele din Sectorul 1 vor beneficia de unul dintre cele mai performante și apreciate sisteme de educație din Europa, anunță Primăria Sectorului 1.
Primăria Sectorului 1 a demarat, începând de astăzi, extinderea conceptului danez de educație, adaptat contextului din România, în creșele pe care le administrează. Beneficiarii proiectului, în perioada celor 4 ani de implementare, vor fi cel puțin 700 de copii cu vârste cuprinse între 0 și 3 ani, care frecventează creșele Sfântul Andrei, Jiului și Vrancei.
La evenimentul de lansare a acestui proiect care a avut loc joi, 20 aprilie 2017, au participat Ambasadorul Danemarcei în România, Excelența Sa Karsten Vagn Nielsen, Viceprimarul Sectorului 1, Daniela Popa, Președintele Consiliului Local Sector 1, Alexandru Ștefan Deaconu, Directorul Direcției Generale de Asistența Socială și Protecția Copilului Sector 1, Dănuț Ioan Fleacă, Pro Rectorul VIA University College, Erik Hygum și Președintele Asociației Centrul de Resurse și Formare în Profesiuni Sociale Pro Vocatie, Georgeta Jurcan.
Învățare prin experiențe proprii, caracteristica sistemului danez de educație
În creșele din România se pune acum accentul mai mult pe îngrijirea copiilor, aspectele educaționale fiind slab reprezentate. De exemplu, personalul din cadrul creșelor Sfântul Andrei, Jiului și Vrancei, care nu beneficiază încă de sistemul danez de educație, este preponderent medical. Dintr-un total de 128 de persoane angajate, doar 34,37% este reprezentat de personalul de educație.
În schimb, sistemul de educație danez pune accentul pe educația micuților și pe dezvoltarea abilităților acestora de la vârste fragede. Este vorba despre învăţare prin experienţe proprii şi mai puţin prin transfer de experienţă de la adult către copil. Totodată, modelul danez de educație are în centru un copil fericit, autonom, cu iniţiativă şi creativitate într-un mediu pozitiv şi stimulativ.
[citeste si]
Prin acest proiect, în creșele din Sectorul 1 se va urmări trecerea de la îngrijirea medicală și sanitară spre învăţare şi creativitate, introducerea metodelor de explorare prin activităţi în aer liber, cunoaştere prin experienţă proprie, pregătirea pentru viața școlară și bucuria de a învăța. La acestea se adaugă designul nou al spațiilor în care copiii își vor petrece o bună parte din zi, care să permită o atmosferă creativă, colorată, parteneriatul cu familia în beneficiul dezvoltării copilului și colaborarea întregii echipe pentru atingerea acestui scop.
Pentru transferul modelului de inspirație daneză către cele 3 creșe din subordinea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1, 133 de persoane angajate în cadrul acestor instituții (personal de specialitate și personal de îngrijire) vor fi formate de către o echipă mixtă româno-daneză în vederea dezvoltării competențelor în educație timpurie.
Cerere de trei ori mai mare decât capacitatea la creșa daneză din Sectorul 1
Primăria Sectorului 1 a demarat în anul 2012, în colaborare cu „Villum Foundation & Velux Foundation” și VIA University College, Danemarca, un proiect pilot de implementare a sistemului danez de educație în creșele din sectorul 1, adaptat contextului din România. Astfel, în anul 2013 în Sectorul 1 a fost inaugurat „Centrul Româno - Danez pentru Educație Integrată”, aflat pe bulevardul Mareșal Averescu nr. 17, cu o capacitate de 30 de locuri.
Modelul implementat în această creșă s-a bucurat de un mare succes în rândul comunității locale, fiind prima creșă din Romania cu o cerere de trei ori mai mare decât capacitatea centrului.
La sfârșitul lunii ianuarie 2017 Consiliul Local Sector 1 a aprobat proiectul strategic de extindere a conceptului danez de educație, după modelul pilot RODACIE, în toate creșele de stat din această zonă administrativă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News