Data publicării:

O nouă mocăniță în România. Ultima cursă a fost acum 20 de ani

Autor: Ioan-Radu Gava | Categorie: Stiri
WhatsApp

O nouă mocăniță va apărea pe una dintre cele mai frumoase văi din Transilvania. Ultima dată, o mocăniță a mers pe acest traseu acum 20 de ani.

La 20 de ani de la ultima cursă a mocăniței care lega Sibiul de Agnita și la 70 de ani de la achiziția unei locomotive noi pentru acest traseu, Asociația Prietenii Mocăniței a lansat o licitație pentru achiziția unei locomotive. Cu ajutorul acesteia urmează să organizeze trenuri turistice regulate pe linia de cale ferată cu ecartament îngust. Tot din fonduri europene nerambursabile urmează și reabilitarea a două vagoane.

238.000 de lei, fără TVA, este bugetul alocat de Asociația Prietenii Mocăniței pentru proiectarea, construirea și livrarea unei locomotive diesel, care să circule pe linia de cale ferată cu ecartament îngust dintre Sibiu și Agnita. Pentru început, cursele regulate care urmează a fi organizate cu ajutorul acestei noi locomotive vor avea loc între Cornățel și Hosman. Pe această porțiune cu o lungime de șapte km, voluntarii – prieteni ai mocăniței au organizat din 2015, la intervale neregulate, curse de tren cu ajutorul unei locomotive închiriate.

”Pentru a putea pune în circulație trenuri turistice mai dese pe acest tronson, Asociația Prietenii Mocăniței a identificat nevoia achiziționării unei locomotive diesel, capabilă să tracteze un tren compus din cel puțin două vagoane de călători tip Meva pe un traseu de câmpie cu declivități mici, pe o distanță totală de 14 km. Aceasta va permite Asociației Prietenii Mocăniței să organizeze trenuri turistice regulate, dar și trenuri la cerere pentru grupuri de turiști, aducându-și astfel un aport însemnat la misiunea de restaurare a căii ferate înguste și favorizând dezvoltarea durabilă a Văii Hârtibaciului prin turism”, se arată în caietul de sarcini al achiziției.

Asociația își dorește modernizarea căii ferate 

Potrivit lui Mihai Blotor, președintele Asociației Prietenii Mocăniței, planurile sunt de a organiza curse cu noul tren la finalul fiecărei săptămâni din sezonul turistic. ”Noi, prin proiectul cu care am câștigat finanțarea europeană nerambursabilă, ne-am asumat să organizăm astfel de trenuri în cel puțin un week-end pe lună. Urmează să lansăm, din aceeași sursă de finanțare, și o licitație pentru reabilitarea și modernizarea celor două vagoane pe care le avem”, spune Mihai Blotor. El spune că biletele vor rămâne la același preț – 25 de lei pentru adulți și 15 lei pentru copii.

Pentru viitor, planurile Prietenilor Mocăniței sunt de a continua lucrul la reabilitarea liniei de cale ferată, pentru a putea extinde traseul pe care va circula noua garnitură.

Cine beneficiază?

Prin achiziția acestei locomotive, reprezentanții Asociației consideră că vor câștiga mai multă credibilitate în relația cu autoritățile locale și centrale, în proiecte de dezvoltare turistică a zonei. Printre cei care vor beneficia de această investiție se vor regăsi mai multe categorii socio-profesionale din zonă, apreciază ”Prietenii Mocăniței”. ”Beneficiarii indirecți vor fi turiștii, români și străini, care vor vizita zona și populația Văii Hârtibaciului. De pe urma acestora vor beneficia atât localnicii, cât și micii meșteșugari, producătorii, magazinele sau pensiunile de pe vale, un aflux de turiști însemnând nopți de cazare în plus, cumpărături în magazinele din zonă, achiziționarea de obiecte artizanale și produse locale sau prânzuri servite la localnici, cu alte cuvinte trenul va conduce la dezvoltarea sustenabilă a zonei”, se mai arată în documentația de achiziție a trenului. 

Finanțarea pentru achiziția locomotivei diesel este asigurată din fonduri europene nerambursabilă, accesate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020.

Totul a pornit de la o inițiativă a voluntarilor

Asociația ”Prietenii Mocăniței” a fost înființată în 2009 cu scopul de a conserva și restaura calea ferată cu ecartament îngust dintre Sibiu și Agnita și Cornățel – Vurpăr, bazându-se în acest scop pe aportul voluntarilor. Din 2015, după reabilitarea tronsonului cu o lungime de șapte km cuprins între Cornățel și Hosman, reprezentanții Asociației au pus în circulație, ocazional, trenuri turistice tractate cu locomotivă cu abur și cu material rulant (vagoane) închiriate. Calea ferată a fost clasată drept monument istoric în 2007. Ultima cursă a mocăniței pe ruta Sibiu – Agnita a avut loc în vara anului 2001, iar ultima dată când pentru acest traseu a fost achiziționată o locomotivă nouă a fost la începutul anilor `50, informează TurnulSfatului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel