Pe de o parte, există cele mai încăpătoare porturi din Europa pentru a găzdui nave din întreaga lume care transportă gaze naturale lichefiate. Pe de alta, o retea pregatita sa hraneasca centrul si nordul continentului. Ceea ce lipsește este o conductă lungă de 700 de kilometri care urmează să fie construită sub Mediterană, potrivit Europa Today.
Și tocmai pe aceasta se evaluează la Bruxelles un proiect care până de curând părea nerealist și care în schimb putea vedea lumina chiar și relativ repede: construcția unei maxi-gazoducte care leagă Spania de Italia, mai exact Barcelona și Livorno.
Proiectul se numără printre hărțile pe care Comisia Europeană le-a prezentat în urmă cu câteva zile împreună cu RePowerEU, planul energetic elaborat pentru a răspunde crizei în curs și a face UE independentă de gazul rusesc.
Potrivit El Pais, conducta „ar necesita o investiție între 2,5 și 3 miliarde de euro, iar pentru finalizare de la unul până la doi ani”
Nu este prima dată când Spania propune un astfel de proiect: în trecut, guvernul de la Madrid, pentru a exploata „puterea de foc” a celor 6 porturi ale sale de regazificare, care reprezintă principala poartă de acces pentru GNL din Europa, propusese Franței și UE să construiască Midcat, o conductă de gaz care să lege Catalonia de Carcassone, prin Pirinei. Proiectul a fost însă abandonat în 2019, în special din cauza lipsei de interes pentru Paris.
Proiectul, după refuzul francez, părea destinat să ajungă în uitare. Dar războiul din Ucraina l-a făcut să fie scos din sertar: „Investițiile ulterioare pentru conectarea terminalelor de import GNL din Peninsula Iberică și rețeaua UE prin infrastructură pregătită pentru hidrogen pot contribui și mai mult la diversificarea aprovizionării cu gaze pe piața internă și pot ajuta la valorificarea acestora”, scrie într-o anexă din RePowerEU.
Bruxelles-ul își reafirmă angajamentul de a crește interconexiunile dintre Spania și Franța, dar gazoductul dintre Cataglogna și Toscana apare pe o hartă inclusă în anexă.
La 11 mai,compania spaniolă Enagás și compania italiană Snam (ambele active deja în Midcat) au semnat un memorandum de înțelegere pentru a explora fezabilitatea proiectului.
Guvernul de la Madrid este gata să-și facă partea la nivel politic, dar nu vrea să contribui efinanciar, scrie El Pais, condiderând că fondurile ar trebui să provină de la bugetul UE, sau din țările cele mai interesate să reducă dependența de Moscova, și anume Italia și Germania.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Horoscop 28 martie: Balanță, Scorpion, Săgetător, Capricorn, Vărsător, Pești. Zodia care are nevoie de o schimbare. Bucură-te de viață!
- Alternativa din capitalele europene, după interzicerea centralelor pe gaz. Ștefan Pălărie (USR): Nu transportă gaz până în apartament
- Dan Negru mai vrea o lege dacă se decide închiderea supermarketurilor în weekend: Să-i interzică lui Bartoș!
- AFM, finanțare de 1900 de euro pentru fiecare familie unde venitul pe membru este sub 1700 de lei. Ce este programul ”Prima Conectare”. ”Aduceți civilizația în casa omului”
- BANCUL ZILEI: După căsătorie...
- Modificarea adusă de Guvern pentru cei care locuiesc la bloc. Se schimbă modul de calcul și costurile pentru consumul de energie termică
- Mișcarea care va reduce drastic numărul de cancere în România. Ce e Programul Horizon. Aflăm totul de la europarlamentarii Dreapta Unită
- Strategul Cristian Socol, reacție la ultimele date Eurostat despre România. Am depășit și Ungaria. Cea mai mare viteză din ultimii 10 ani
- Şedinţă de Guvern: Modificarea unor măsuri fiscal-bugetare, pe ordinea de zi
- BANCUL ZILEI: Bulă, test la școală
- 97% din deșeurile din România sunt de proveniență industrială. Adevărul care doare: De aici luăm infringement-uri
- Detalii din culisele filmului Kingdom of Judas, prima producţie românească vorbită în limba engleză
- Lazea (BNR) spune că nivelul de trai din România nu mai crește. Ciuvică: Bate și el câmpii