O companie turcească este într-o poziție unică, importă ulei de floarea-soarelui și cereale din Ucraina dar și carbune și cereale din Rusia - Reuters
O firmă turcească importă ulei de floarea-soarelui și cereale din Ucraina dar și cărbune și cereale din Rusia.
Operatorul de nave cu sediul la Istanbul, Palmali, a devenit principalul transportator pentru exporturile de ulei de floarea-soarelui din Marea Neagră din Ucraina, unul dintre principalele produse de export ale țării, și intenționează să se extindă în continuare, a declarat președintele său, Mubariz Mansimov.
Mansimov, născut în Azerbaidjan, a declarat că Palmali este cel mai activ operator din Marea Neagră, care este din ce în ce mai periculoasă, și intenționează să își extindă prezența în Ucraina prin plasarea unei comenzi pentru încă 10 transportatori de marfă și prin începerea operațiunilor comerciale la începutul anului viitor.
De când s-a retras din acordul negociat de ONU care garanta transportul în siguranță al produselor alimentare ucrainene în luna iulie, Rusia a atacat porturile ucrainene, linia de salvare a exporturilor țării. De asemenea, mai multe nave care navighează pe noua rută de transport maritim din Marea Neagră a Ucrainei au fost lovite de mine.
”Am semnat un acord de exclusivitate cu traderul de top de floarea-soarelui și cereale Potoky pentru 2024, ceea ce înseamnă un volum suplimentar. Palmali își propune să expedieze 90% din exporturile de ulei de floarea-soarelui din Ucraina de pe Dunăre. Iar după atacuri am putea vedea mai puține nave care să facă escală în porturile ucrainene”, a declarat Mansimov într-un interviu la sfârșitul săptămânii trecute.
Ucraina, lider pe piața mondială a uleiului de floarea-soarelui
În ciuda conflictului, Ucraina a reușit să își mențină rolul de lider pe piața mondială a uleiului de floarea-soarelui. Unul dintre motive este faptul că costurile ridicate de transport i-au determinat pe unii fermieri și comercianți să acorde prioritate produselor cu valoare mai mare, cum ar fi uleiul de floarea-soarelui, în detrimentul unor produse mai voluminoase, cum ar fi porumbul.
Departamentul pentru Agricultură al SUA prevede că Ucraina va exporta 5,6 milioane de tone de ulei de floarea-soarelui în actualul sezon 2023/24, reprezentând aproximativ 40% din comerțul global.
Palmali încarcă ulei de floarea-soarelui și cereale din Ucraina, în principal din porturile dunărene, precum și cărbune și cereale din Rusia. De asemenea, livrează motorina atât de necesară pentru centralele electrice din Ucraina folosind noua rută. Riscul minelor este mereu prezent, iar asigurarea împotriva riscurilor de război face ca transportul maritim să fie costisitor, deși fără timpii lungi de inspecție impuși de un coridor negociat de ONU, a declarat Mansimov.
Poziție unică
Compania se află într-o poziție unică, deoarece prezintă atât riscuri ucrainene, cât și rusești.
”Ne operăm navele în mod transparent. Alți operatori își opresc transponderele, noi nu o facem. Noi notificăm partea rusă despre trecerea noastră. Palmali împarte atât riscurile de transport maritim ale Rusiei, cât și ale Ucrainei. Este un partener indispensabil pentru ambele țări”, a declarat Mansimov.
Uleiul de floarea-soarelui reprezintă cea mai mare parte a livrărilor companiei din Ucraina, care au început în primele luni ale invaziei rusești de anul trecut.
”În prezent, transportăm aproximativ 65 până la 75% din exporturile de ulei de floarea-soarelui din Ucraina prin Dunăre, cu o încărcare lunară minimă de 100.000 de tone”, a declarat Mansimov, estimând exporturile ucrainene pe Dunăre la 160.000 până la 170.000 de tone pe lună.
Operațiuni comerciale din ianuarie
Palmali plănuiește să înceapă operațiunile comerciale în luna ianuarie, deservind în principal clienții europeni și asiatici. Compania gestionează aproximativ trei sferturi din importurile de ulei de floarea-soarelui din Turcia. Cea mai mare parte a cărbunelui rusesc și a cerealelor transportate de companie merge, de asemenea, în Turcia, a declarat Mansimov.
Palmali operează aproximativ 30 de nave, majoritatea petroliere chimice între 6.000 și 20.000 de tone, și plănuiește să comande încă 10 la începutul anului viitor. Cargoboturile mixte de 15.000 de tone vor putea transporta atât mărfuri umede, cât și uscate.
”În acest fel, vom putea livra petrol ucrainean direct în Asia și vom putea transporta ulei de palmier înapoi în Turcia sau Ucraina la întoarcere”, a declarat Mansimov.
Compania a încetat transportul de țiței și transportă doar mărfuri nesancționate, a adăugat Mansimov, conform Reuters.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News