Ne pot prezice neuronii viitorul în timp ce dormin? Ce arată ultimele studii
Data actualizării:
Autor: Liana Ganea
Foto: Pixabay, de Colin Behrens
Descoperiri revoluționare despre activitatea neuronală din hipocampul șobolanilor în timpul somnului!

O echipă de cercetători de la Rice University și University of Michigan a dezvăluit recent, în prestigioasa revistă Nature, noi perspective asupra modului în care anumiți neuroni din hipocampul șobolanilor funcționează pe parcursul somnului. Aceste celule nervoase nu doar rememorează experiențele trecute, ci și anticipează evenimente viitoare.

Sub conducerea lui Kamran Diba și Caleb Kemere, studiul a examinat modul în care neuronii din hipocampus stabilizează și ajustează reprezentările spațiale în perioadele de odihnă ce urmează navigării printr-un labirint. Această cercetare oferă noi înțelegeri despre procesele cognitive care au loc în timpul somnului, evidențiind rolul crucial al hipocampului în consolidarea memoriei și planificarea viitorului.

Cum se comportă neuronii în perioada de repaus

O echipă de cercetători de la Rice University și University of Michigan a adus noi perspective asupra modului în care anumiți neuroni din creier funcționează în timpul somnului, potrivit unui studiu recent publicat în revista Nature. Cercetarea a evidențiat că neuronii se activează ca răspuns la stimuli specifici.

Observând undele de vârf, un model de activare neuronală implicat în consolidarea memoriei, oamenii de știință au descoperit cum neuronii individuali mențin reprezentări spațiale stabile în timpul repausului. Acest proces este esențial pentru formarea memoriei și învățare, subliniind importanța somnului în aceste funcții cognitive.

În cadrul experimentelor, șobolanii au fost antrenați să navigheze pe o pistă înălțată pentru a obține o recompensă, permițând cercetătorilor să estimeze „câmpurile de loc” ale neuronilor. Aceste câmpuri de loc reprezintă zonele din mediu în care fiecare neuron a fost cel mai activ.

Folosind o abordare statistică de învățare automată, cercetătorii au descoperit că reprezentările spațiale formate în timpul noilor experiențe au rămas stabile în timpul somnului. Acest studiu oferă informații valoroase despre mecanismele complexe de formare a memoriei și învățare, arătând rolul vital al somnului în procesarea și reținerea de noi informații.