Data publicării:
Muzică şi aromă de scorţişoară. Piese contemporane la Palatul Cantacuzino
Parte a unei serii de manifestări de muzică contemporană, în seară zilei de 22 mai 2018 a avut loc în aula Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România din Palatul Cantacuzino recitalul trio-ului "Contraste".
Trioul "Contraste" este compus din Ionuț Bogdan Ștefănescu - flaut, Sorin Petrescu - pian și Doru Roman - percuție, trio de referință în peisajul cultural autohton și nu numai. Încă de la înființare, din anul 1986, trio-ul a fost invitat să susțină recitaluri în festivaluri internaționale de prestigiu din Europa, distingându-se prin calitatea deosebită a interpretării și fiind în mai multe rânduri premiat. Recitalul de marți seară a cuprins lucrări în premieră semnate de (în ordinea programului) Laurențiu Ganea, Laura Manolache, Violeta Dinescu, Ulpiu Vlad, Adrian Iorgulescu și Jim Hiscott, lucrări interpretate cu deosebită acuarateţe.
"Fata cu ochii de scorțișoară"
Prima lucrare, intitulată ,,Fata cu ochii de scorțișoară", compusă de Laurențiu Ganea este o piesă influențată de muzică țărănească autentică, cu structuri clar delimitate și cu ritmuri sincopate pe alocuri, realizând un contrapunct între o seducătoare linie melodică a flautului și linia mâinii drepte de la pian, având dese schimbări ritmice, având o vivacitate deosebită. Pianul colaborează în plan tematic și ritmic cu marimba dând o unitate compozițională întregii lucrări.
După tema lucrării prezentată de flaut în câteva rânduri (alternând contrapunctul cu structuri de omofonie) survine o secțiune lirică, prezentând o nouă linie melodică la flaut susținută de percuție cu rare intervenții ale pianului spre finalul secțiunii. Partea a 3-a este de revenire (cu unele amplificări) la universul tematic inițial cu o nouă melodie a flautului cu acorduri în forțe ale pianului amintind de un viguros dans țărănesc românesc.
Piesa a fost foarte apreciată de publicul care a umplut sala. Influență arhaică românească și folosirea anumitor structuri simbolice/structural-matematice din această lucrare nu reprezintă o singularitate în creația compozitorului Laurențiu Ganea. Amintim piesele ,,Doina" pentru flaut solo și ,,Buciumu' d'a Soarelui ș'a Lunii" pentru SOL- ist, percuție și recitator (prezentate cu succes în festivaluri internaționale la Londra, București, Viena, în Cehia; ,,Doina" a fost prezentată în prima audiție românească de același inegalabil Ionuț Bogdan Ștefănescu). Prezenta lucrare reprezintă a doua primă audiție a compozitorului Laurențiu Ganea în acest an, după lucrarea ,,Archaeus MMXVII" prezentată într-un festival internațional în luna februarie.
"Walk-in-Style"
Lucrarea Violetei Dinescu, ,,Walk-in-Style" este una dintre numeroasele lucrări dedicate flautistului Ionuț Bogdan Ștefănescu. Violetă Dinescu este o neobosită exploratoare a universului sonor, iar flautul îi oferă șansă de a alătura cu multă știință sonorități din diverse zone culturale. Creația ei însumează atât lucrări de sine stătătoare cât și serii de lucrări. Lucrarea de față este urmarea unei serii de ,,Walk...": ,,Walk about", ,,Walk away" sau ,,Walk against". După cum se destăinuie creatoarea. ,,Walk-in-Style" este un joc al imaginației, ca o călătorie în lumea modelelor muzicale cunoscute care, împreunate altfel sau puse în contexte diferite, pot crea alte dimensiuni sau crea alte structuri.
"Sonorități și nu-mă-uită IX"
A urmat lucrarea lui Ulpiu Vlad intitulată ,,Sonorități și nu-mă-uită IX" pentru flaut, percuție și pian, una dintre lucrările compuse în univers cameral. Compozitorul propune, după cum el însuși menționează, amplificarea cuprinderii evocatoare a muzicii prin nuanțarea și inserarea unor zone proprii etosului românesc în complexitatea dimensiunii sonore universale, cu accent pe latura creativă a fenomenului interpretativ. În continuare, subliniază compozitorul, sistemul structural de îngemănare rodește prin împletirea componentelor determinate și a celor selectiv determinate, evidențiind categorii sintactice complexe, de virtuozitate pluridimensională, în acord cu virtuțile creatoare ale momentului. Nimic nu este programatic, ci numai punctul de intrare în lumea sunetelor, pentru a alege și culege fără nici o restricție elementele formative ascunse în lacrima sclipirii și a oferi ascultătorilor posibilitatea înălțării tainice în lumina binefăcătoarei regăsiri.
"Intersecții pentru 3 percuţionişti"
Lucrarea lui Adrian Iorgulescu intitulată ,,Intersecții pentru 3 percuţionişti" este o lucrare ce oglindește pe deplin măiestria componistică a autorului, vigoarea scriiturii atent țesută ce pune la încercare virtuozitatea interpreților. Adrian Iorgulescu abordează cu aceeași pricepere și aceeași atenție la detaliu atât lucrările simfonice cât și cele camerale. Autorul explică câteva dintre caracteristicile lucrării, concepută și realizată într-o perspectiva post-modernă. Este vorba de aliajul unor elemente aparent sau real noncoezive, puse în stare de ,,conviețuire", referindu-se la combinarea unor surse ritmice provenite din arealul european cu altele din spațiul latino-american. Conjuncțiile și disjunctiile contaminează și palierul constructiv la nivelul adecvării modulelor și secțiunilor, viteza de înaintare a fluxului, dialogul vocal-instrumental, precum și intervențiile complementare, individuale sau unitare dintre cei trei percuţionişti. Audiența a fost captivată de virtuozitatea celor trei percuţionişti care au pus în valoare elementele descrise mai sus.
"Uptown Music"
Lucrarea ,,Uptown Music" este o lucrare pentru pian scrisă de Jim Hiscott cu puternice influențe din jazz. Realizată pe o scară muzicală formată din cinci sunete, lucrarea evoluează printr-o acumulare de măsuri alternative, polimetrii și repetiții, crescând în complexitate până la final. Varianta prezentată în acest concert este un aranjament pentru Trio Contraste realizat de Sorin Petrescu, nefiind prima lucrare pe care excepţionalul muzician o transcrie, adaptează sau orchestrează.
În concluzie, am asistat din nou la o seară deosebită în care Trio Contraste a demonstrat din nou calitățile de excepție ale interpretării. Publicul care a umplut aula, format atât din profesioniști cât și din amatori, a aplaudat îndelung prestația interpreților și creațiile compozitorilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News