Data publicării:
Modificare Legea Educației - Evaluare Națională. Consiliul Național al Elevilor, poziție FERMĂ
Poziția Consiliului Național al Elevilor și a Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar cu privire la proiectul legislativ pentru modificarea literei b) a alineatului (3) al articolului 361 din Legea educației naționale nr.1/2011.
'Începând cu generaţia de elevi care sunt acum în clasa a VII-a, Evaluarea Naţională ar urma să se susțină, din anul 2021, după noi reguli, conform prevederilor art.74 alineatul (5) şi art. 361 alineatul (3) litera b) din Legea educației naționale, în vigoare din 2011. Astfel, absolvenții clasei a VIII-a vor avea la Evaluarea Naţională cinci probe din 9 materii (plus o probă la limba maternă pentru învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale), unele interdisciplinare, iar altele susținute în timpul anului.
Consiliul Național al Elevilor, structura de reprezentare a elevilor la nivel național, împreună cu Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar, se opune acestei prevederi, susținând proiectul legislativ prin care se susține prorogarea pentru actuala generație de elevi, urmând ca prima generație care susține o Evaluare Națională de acest tip să fie cea care începe clasa a V-a în anul şcolar 2020-2021 – pentru a nu ajunge în situaţia actuală la noua dată propusă pentru intrare în vigoare a acestui mod de susţinere a examenului de Evaluare Naţională, dorim crearea tuturor condiţiilor astfel încât elevii să poată susţine cu succes un astfel de examen.
Respectivul proiect legislativ a fost depus spre aprobare la Camera Deputaţilor, unde a primit aviz favorabil din partea Consiliului Legislativ, Consiliului Economic şi Social, Comisiei pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport şi Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi.
Comisia pentru egalitate de şanse pentru femei şi bărbaţi a hotărât avizarea nefavorabilă a respectivului proiect legislativ. În acest context, ne exprimăm nedumerire şi ne întrebăm care au fost cauzele pentru care comisia respectivă a avizat nefavorabil acest proiect legislativ. Totodată, dorim depunerea şi aprobarea unui alt proiect legislativ care să modifice şi art.76, alineatele (2) şi (3) din Legea educaţiei naţionale, articol care prevede, începând cu Evaluarea Naţională din anul 2021, o nouă modalitate de calcul a mediei de admitere în învăţământul liceal, precum şi susţinerea unei probe suplimentare de admitere la liceu, în plus faţă de Evaluarea Naţională, în cazul în care numărul de candidaţi depăşeşte numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ.
Considerăm că noua formulă de calcul a mediei de admitere (care conţine în proporţie de 70% portofoliul educaţional al elevului) nu poate fi pusă în aplicare începând din anul 2021, ţinând cont că protofoliul educaţional cuprinde, conform Legii educaţiei, „totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite sau a participării la activități de învățare, în diferite contexte, precum și produse sau rezultate ale acestor activități, în contexte de învățare formale, nonformale și informale.” În calitate de reprezentanți ai unor grupuri sociale de dimensiuni considerabile, ne exprimăm, cu fermitate, poziția potrivit căreia un astfel de examen național nu poate fi implementat.' potrivit unui comunicat de presă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News