Modelul european de numire a procurorilor șefi
Probabil că Guvernul Dăncilă trebuia să dea o Ordonanță de Urgență pentru schimbarea modului de numire a procurorilor șefi și procurorului general, imediat după ce d-na Kovesi a aterizat la București.
Pur și simplu, trebuie copiat modul european de numire a procurorului general al UE. Pe scurt, numirea trebuie făcută prin negociere între Guvern și Parlament.
Cum va fi desemnat procurorul general european? Să explicăm lucrurile pentru publicul din România. În primul rând, o comisie de experți, care ar putea fi echivalată cu CSM-ul de la noi, a analizat cv-ul candidaților și a selectat 12 persoane.
Comisia Europeană - echivalentul Guvernului României - a selectat, la rându-i, 3 candidați. A dat și un punctaj fiecăruia; 50 de puncte pentru francez și câte 29 pentru d-na Kovesi și german.
Mai departe, cei trei au fost audiați de Comisia CONT, echivalentul Comisiei de buget-finanțe de la București, și de Comisia LIBE, care ar putea fi echivalentul Comisiei Juridice. Aici, d-na Kovesi s-a impus cu 26 de voturi, iar francezul a luat numai 22.
Procurorul general european va fi numit printr-o negociere directă între Guvernul și Parlamentul Europei unite.
Cred că în România modelul european ar putea fi transpus la virgulă, în așa fel încât independența procurorilor să fie garantată. Astfel, ministerul Justiției poate întocmi o listă a candidaților pentru fiecare funcție de procuror șef în parte.
CSM-ul va da un aviz consultativ. Guvernul de la București va întocmi o listă scurtă. Aici am văzut că numărul de trei candidați este considerat suficient. Mai departe, cei trei ar putea fi audiați în cele două comisii, care ar da un vor consultativ, votul final urmând a fi dat în plen.
Dacă Guvernul și Parlamentul nu cad de acord asupra aceluiași candidat, atunci ar trebuie să aibă loc o negociere între Guvern și Parlament. Adică să aibă loc o întâlnire între premier, ministrul Justiție, ministrul de Interne și ministrul de Finante și președinții celor două camere ale Parlamentului, plus șefii grupurilor parlamentare.
În acest mod, alegerea procurorului general sau a procurorilor șefi nu mai ține de un troc politic, între guvern și președinte. Nimeni nu poate acuza România că, în cazul numirii procurorilor, copiază la virgulă cea mai democratică procedură: cea din Parlamentul european.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News