Data publicării:
Misterul din jurul prăbuşirii aeronavei Antonov. Operațiune militară sau contrabandă cu arme?
Prăbuşirea aeronavei Antonov în apropiere de Kavala, sâmbătă seara, a generat o serie de întrebări care, pe lângă "încărcătura sensibilă", vizează şi regimul de proprietate al aeronavei ucrainene.
Compania care a operat avionul este ucraineană, cu denumirea Meridian şi cu sediul la Kiev. Însă, după cum a descoperit SL Press, aeronava care s-a prăbuşit lângă oraşul Kavala, precum şi celelalte două Antonov-uri pe care le operează nu îi aparţin.
Le-a închiriat în baza unui contract pe termen lung de la compania DS-Air Cyprus, cu sediul în Cipru. Informaţia poate fi verificată încrucişat cu datele Ch-Aviation (28/09/21), care raportează că Meridian operează în prezent trei An-12 (un BP/două BK) şi intenţionează să adauge o a patra aeronavă până la sfârşitul anului.
"Toate sunt închiriate de la DS Air Cyprus, conform evidenţelor Serviciului Aviaţiei Civile Ucrainene. Compania aeriană a fost fondată în 2003 şi este deţinută în totalitate de Oleksandr Bogdanovych", notează publicaţia potrivit Rador.
Cele patru zboruri efectuate înainte de prăbuşire
Un alt punct care ridică semne de întrebare îl reprezintă zborurile efectuate în ultimele 48 de ore de aeronava în cauză. A aterizat pe patru aeroporturi diferite din patru ţări diferite.
Concret, în dimineaţa zilei de 15 iulie, a decolat de pe aeroportul Sarajevo din Bosnia-Herţegovina şi o jumătate de oră mai târziu a aterizat la Belgrad. După două ore, a decolat pentru a se îndrepta spre aeroportul din Ankara, unde a stat aproximativ o zi.
La ora prânzului, pe 16 iulie, a decolat, după care a ajuns la ora 16:09 pe aeroportul din Serbia. A stat acolo aproximativ 4,5 ore, după care a decolat cu direcţia Amman din Iordania, unde nu a mai ajuns.
Este posibil ca toată această serie de zboruri să aibă legătură cu o operaţiune militară.
Operaţiune militară sau contrabandă cu arme?
Până la elucidarea completă a cazului, nu lipsesc şi supoziţiile - fără a fi confirmate, desigur - că este vorba despre un caz de contrabandă cu arme. Nu este exclusă posibilitatea ca muniţia de 12 tone să vină din ajutorul occidental acordat Ucrainei.
Trebuie semnalat că nu există un mecanism de control asupra ceea ce se întâmplă cu armele trimise de Occident în Ucraina, fie direct în ţară, fie prin ţări terţe învecinate.
Din acest motiv, UE şi-a intensificat recent cooperarea cu Moldova pentru a o ajuta să controleze graniţa cu Ucraina cu scopul de a preveni riscul de contrabandă cu arme din ţara aflată în război.
Totul va fi clarificat pe baza procedurilor oficiale stabilite de normele internaţionale de securitate care reglementează acordurile transnaţionale de vânzare a armelor şi muniţiilor.
Dacă aeronava Antonov transporta, într-adevăr, muniţie de antrenament se poate stabili pe baza resturilor descoperite în epavă. Fiecare armă este marcată şi, prin urmare, identitatea ei poate fi stabilită chiar şi după folosirea ei - adică după explozie.
Notă de protest trimisă Belgradului de către autorităţile de la Atena
Potrivit informaţiilor oferite de autorităţile sârbe, aeronava transporta următoarea muniţie, care ar reprezenta încărcătură legală:
- obuze de mortier, de instrucţie, 60mm M62
- obuze de mortier, de instrucţie, 82mm M62
- obuze de mortier, de instrucţie, 82mm M67
De notat însă că autorităţile de la Atena vorbesc despre o informare deficitară din partea Belgradrului, transmiţând chiar o notă de protest în acest sens. Nota a fost transmisă la ordinul ministrului grec de Externe, Nikos Dendias, cu privire la necesitatea existenţei unei informări prealabile a părţii greceşti de către partea sârbă cu privire la natura încărcăturii aeronavei Antonov care s-a prăbuşit sâmbătă, în apropierea oraşului Kavala.
Autorităţile elene nu fuseseră informate despre încărcătura transportată de Antonov şi asta pentru că Serbia, de unde a pornit cursa şi unde îşi are sediul compania care a închiriat cursa, ar fi trebuit să-şi informeze ambasada de la Atena că aeronava respectivă transportă "încărcătură sensibilă".
Ambasada Serbiei la Atena, la rândul ei, ar fi trebuit să informeze Ministerul Afacerilor Externe al Greciei, care, la rândul său, ar fi informat Serviciul de Aviaţie Civilă pe baza procedurii specifice, care ar fi trebuit să dea permisiunea aferentă de a tranzita spaţiul aerian grecesc. Astfel, datele arată că Belgradul nu a respectat procedura în acest sens.
Ce spun autorităţile din Bangladesh?
În orice caz, destinatarul ar fi forţele armate din Bangladesh, care, la rândul lor, au oferit propriile detalii despre încărcătură. Potrivit presei din ţară, reprezentantul comandamentului BGB (serviciul de pază a frontierei), locotenent-colonelul Fayzur Rahman, a spus că este vorba de materiale de instrucţie, obuze de mortier, pe care furnizorul trebuia să le transporte în portul Dhaka.
Potrivit anunţului oficial al autorităţilor, misiunea era asigurată. Într-o declaraţie pentru site-ul New Age, Bangladeshul a respins informaţiile potrivit cărora avionul transporta mine. "Nu folosim mine", a susţinut Fayzur Rahman, subliniind că este vorba despre armament de instrucţie pentru poliţiştii de frontieră din Bangladesh.
Ministrul Afacerilor Externe, Masud Bin Momen, a spus, printre altele, că "până acum ştim că este un accident. Expediţia era asigurată". El a mai adăugat că Bangladeshul se aprovizionează adesea cu astfel de materiale din Serbia, printre alte ţări.
Întrebat despre utilizarea unei aeronave ucrainene în plin război Rusia-Ucraina, ministrul de Externe din Bangladesh a spus că, în astfel de cazuri, transportul este organizat de obicei de furnizori şi că nu poate comenta fără a verifica detaliile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News