Data publicării:

Misterul celor trei magi, martorii nașterii lui Iisus Hristos

Autor: Crişan Andreescu | Categorie: Cultura
WhatsApp

La nașterea pruncului Iisus au fost martori trei magi care, din câte se pare, nesocoteau credința evreilor și nu le împărtășeau nici limba, nici portul. De ce veniseră la căpătâiul Mariei cu daruri și ce sperau să capete în schimbul lor rămâne unul dintre cele mai mari mistere ale Bibliei, iar singura marturie scripturistica ce face referire directa la magii de la Rasarit este Evanghelia dupa Matei.

Alegeri prezidentiale 2024

Despre cei trei magi, legendele și evangheliile apocrife sporesc misterul care îi înconjoară pe cei trei magi. Se spunea să stăpâneau taine grele din lumea magiei și că știau să citească în mersul astrelor. Erau bogați și cunoscuți, mulți regi le cereau sfatul și puțini ar fi avut curajul să le nesocotească puterea.

În Evanghelia după Matei, primele treisprezece versete ale celui de-al doilea capitol, in care ne este relatata istoria magilor, nu ne ofera insa detalii cu privire la tara de provenienta, la data sosirii, la numele, la infatisarea si numarul lor. Acest fapt a dezamagit pe unii dintre cercetatorii moderni rationalisti care considera acesta relatare drept fictiune, alaturand-o asa numitelor "legende ale copilariei lui Iisus", ca adaugiri apocrife la Evanghelii. Foarte probabil, Evanghelistul Matei nu le-a consemnat pentru ca nu le-a considerat esentiale. In realitate, alta a fost insemnatatea inchinarii magilor inaintea Pruncului Hristos relatate succint in Evanghelie. Sfanta Traditie a fost insa cea care a afirmat, a imbogatit si a pastrat acest inteles pana astazi in Biserica, potrivit crestinortodox.ro.

Astfel, prin Traditie, magii de la Rasarit, au fost in tot acest timp, "foarte prezenti" in cultul si viata Bisericii. Ne vorbesc despre magi Sfintii Parinti in talcuirile si omiliile lor la Evanghelia dupa Matei, reprezentarile iconografice, dar si imnografia.

Magi sau împărați?

Atat in Vechiul cat si in Noul Testament cuvantul mag are sensul de "magician", "vrajitor". Sfantul Iustin, Origen, Sfantul Augustin, Sfantul Ieronim gasesc acelasi inteles in cel de-al doilea capitol al Evangheliei dupa Matei, chiar daca nu putem afirma ca aceasta ar fi interpretarea unanima.

În cantarile bisericesti ni se spune ca au fost imparati ai persilor. La acest lucru a contribuit faptul ca s-a considerat ca Ps. 71,10-11 ar face referire la acestia: "Imparatii Tarsisului si insulele daruri vor aduce, imparatii arabilor si ai reginei Saba prinoase vor aduce. Si se vor inchina lui toti imparatii pamantului, toate neamurile vor sluji lui."

La Răsărit ... care este țara de proveniență?

Primii scriitori bisericesti au inteles magii ca venind din o singura regiune (de obicei Persia).

Nu avem insa o traditie unanima asupra a ceea ce insemna "la Rasarit". Ar insemna Babilon dupa Sfantul Maxim si Teodot de Ancira; Persia dupa Sfantul Clement de Alexandria si Sfantul Chiril al Alexandriei; Arabia, potrivit Sfantului Justin, Tertulian si Sfantului Epifanie.

La est de Palestina, numai Media, Persia, Asiria si Babilonia aveau magi preoti in vremea nasterii lui Hristos. Din una din aceste parti ale imperiului Part puteau veni magii. Au trecut probabil prin desertul sirian, ce se intinde intre Eufrat si Siria, trecand prin Alep, si calatorind catre Damasc si spre sud, prin ceea ce in prezent este calea spre Mecca, pastrand Marea Galileii si Iordanul spre vest, pana au trecut pe langa Ierihon.

[citeste si]

Din Persia de unde se presupune ca ar fi venit este o distanta de 1000-1200 mile. Putea fi parcursa intre trei si doisprezece luni cu camila. Au fost de asemenea multe saptamani de pregatire. Magii ar fi putut ajunge in Ierusalim la un an dupa ce steaua s-ar fi aratat.

In sec. VIII, istoricul si teologul anglo-saxon Beda Venerabilul a inregistrat o traditie tarzie potrivit carei cei trei magi ar fi reprezentat fiecare cele trei parti ale lumii – Africa, Asia si Europa – si ca ar fi descendenti din fiii lui Noe.

Numărul și numele magilor

Spuneam ca nici numarul, numele si nici descrierea fizica a magilor nu apar in Biblie. Nici intr-una din primele mentiuni extrabiblice a calatoriei lor, evanghelia apocrifa a copilariei cunoscuta ca Protoevanghelia lui Iacov, nu se indica numele si numarul magilor. Cu toate acestea, unele traditii s-au adaugat relatarii biblice, mai intai prin intermediul traditiei orale.

Numarul magilor - trei - deriva din cel al darurilor pe care acestia le-au facut lui Hristos, dupa cum ne spune Matei. O pictura din Catacomba Domitilei arata patru magi in timp ce una din Catacomba lui Petru si Marcelin numai doi. Mai multe documente siriene numesc doisprezece magi.

O evanghelie armeana a copilariei de la anul 500, ii numeste pe Melkon, Regele Persiei, Gaspar, Regele Indiei si Baltazar, Regele Arabiei - fiind cea mai apropiata marturie de variantele apuseane Melchior, Gaspar si Baltazar.

Blestemul aurului

Melchior sau Melkon era bătrân și împovărat de plete albe, dar stăpânea bogății nemăsurate. Se zvonea că avea un palat înțesat de aur și mătăsuri, cu podoabe scumpe aduse din tărâmuri îndepărtate. Jurase din tinerețe, când își pierduse părinții de foamete, că va aduna cândva cele mai mari bogății, iar de atunci căuta neîncetat focul sacru care putea transforma orice obiect în aur. Învățase toate tainele vracilor din vremea sa, studiase matematica și astrologia, cunoștea vrăji uimitoare, dar puterea aurului nu o găsise niciodată. În schimb, salvase o mulțime de oameni cu leacurile lui și bogăția se adunase singură la ușă, potrivit libertateapentrufemei.ro.

Visul de a fi zeu

Al doilea mag, vestitul Gaspar, era tânăr și frumos ca un zeu. De mic fusese destinat magiei și transforma lucrurile din jurul lui cu puterea minții. Învățase tainele magiei, stăpânea ploaia și vântul și putea schimba oricând destinul oamenilor care îi cereau ajutorul. Dar avea un singur dor, să cucerească nemurirea pe care doar zeii o stăpâneau. Oricât încercase să găsească un răspuns, nimic nu îl ajutase, dar aflase că poporul lui Israel aștepta să vină pe pământ fiul Dumnezeului lor și să aducă lumina mântuirii. Din acel moment, Gaspar căutase neîncetat semnele, iar steaua care a răsărit la Betleem i-a arătat calea.

Ispita nemuririi

Marele vraci Baltazar era iscusit în toate și stăpânea bolile cele grele, pentru care avea multe leacuri. Veneau oamenii suferinzi la el și plecau mai liniștiți și mai întremați, alții vindecați de-a binelea, alții încrezători că vor putea răzbate peste dureri. Niciodată nu întorcea spatele cuiva, fie că era sărman, fie că avea răsplată generoasă pentru vrăjile sale. Cu toate acestea, într-o zi neagră și plină de suferință, Baltazar și-a pierdut soția, care a murit într-o clipă, fără să înțeleagă de ce. De atunci a început să caute înebunit un leac împotriva morții ca să-și salveze fiica. Ar fi vrut ca ea, cea mai mare dragoste care îi rămăsese, să nu cunoască niciodată moartea, să trăiască veșnic tânără și sănătoasă.

Ceea ce poate fi recunoscut drept cea mai impresionanta exegeza este aceea potrivit careia magii au fost primii marturisitori ai Sfintei Treimi. Aceasta explica aparitia lor in aproape toate imaginile artistice si traditiile literare ca trei oameni, diferiti, insa asemanatori. Magii s-au inchinat lui Hristos ca unui Dumnezeu oferindu-i aur, tamaie si smirna.

Parintii au interpretat si au dezvoltat insemnatatea simbolica a darurilor. Potrivit Sfantului Irineu de Lyon, magii i-au oferit lui Iisus mir (care era folosit la ungerea cadavrelor) pentru a arata ca Acesta avea sa moara si ca va fi inmormantat din dragoste pentru oamenii muritori, aur deoarece era un Imparat in Vesnica Imparatie, si smirna (arsa pe altar ca jertfa) pentru ca era Dumnezeu.

Cultul magilor

S-a afirmat ca dupa ce s-au intors in tara lor, ulterior, magii ar fi primit botezul de la Sfantul Apostol Toma propovaduind la randul lor credinta in Hristos. Aceasta traditie apartine unui scriitor arian si nu apare mai devreme de secolul al VI-lea. Acest autor recunoaste ca scrie dupa cartea apocrifa a lui Set, si ceea ce scrie despre magi tine de legenda.

In sec. IV Bisericile din Orient celebrau pe sase ianuarie nasterea Domnului, Adorarea Magilor si Botezul lui Hristos, in timp ce in Occident , Nasterea lui Hristos era sarbatorita pe 25 decembrie. Aceasta data a fost in cele din urma introdusa in biserica Antiohiei de catre Sfantul Ioan Gura de Aur, trecand apoi in Bisercile din Ierusalim si Alexandria.

Pana astazi, in unele parti ale lumii crestine, pe 6 ianuarie, mai mult decat pe 25 decembrie, este un timp de a face cadouri, in amintirea darurilor facute de magi lui Hristos.

In 490, Imparatul bizantin Zenon a afirmat ca a descoperit ramasitele celor trei "regi" undeva in Persia, aducandu-le in Constantinopol. Moastele au ajuns in Apus probabil in timpul Cruciadelor, mai intai in Milan fiind aduse de Frederik Barbarossa in 1164 in Cologne. Sunt cunoscuti de catre pelerini si turisti drept "Cei trei Regi din Cologne".

Troparul și icoana praznicului

Chiar daca in Biserica Ortodoxa nu exista o sarbatoare, respectiv un cult inchinat celor trei magi, acestia sunt intalniti in doua creatii esentiale ale Sfintei Traditii ce constituie fiecare, o adevarata sinteza teologica a Nasterii Domnului: troparul si icoana praznicului.

Iata textul troparului, pe care il auzim atunci cand preotul ne binevesteste Nasterea Domnului venind in casele noastre cu icoana, dar si de mai multe ori in slujba de Craciun: "Nasterea Ta, Hristoase Dumnezeul nostru, rasarit-a lumii lumina cunostintei; ca intru ea cei ce slujeau stelelor de la stea s-au invatat sa se inchine Tie, Soarelui dreptatii, si sa te cunoasca pe Tine, Rasaritul cel de sus, Doamne, slava Tie!"

De asemenea, magii sunt amintiti in multe alte tropare si stihiri in cadrul slujbelor ce preced Nasterea Domnului, fiind puse in evidenta mai ales aspectele duhovnicesti.

Una din cele mai frumoase cantari ce ne prezinta succint intreaga istorie a magilor este slava Litiei Nasterii Domnului: "Magii, imparatii persilor, cunoscand lamurit pe Imparatul ceresc, Cel ce S-a nascut pe pamant, de stea luminata fiind povatuiti, au ajuns la Betleem, aducand daruri alese: aur, tamaie si smirna. Si cazand s-au inchinat, ca au vazut pe Cel fara de ani Prunc culcat in pestera."

O alta cantare ne arata in chip minunat raportul dintre stea, magi si fiecare dintre noi: " In taina Te-ai nascut in pestera, dar cerul pe Tine tuturor Te-a propovaduit, punand steaua inainte ca o gura, Mantuitorule. Si a adus Tie pe magi care Ti s-au inchinat cu credinta; impreuna cu care miluieste-ne pe noi."

Magii deschid lunga serie nou testamentara - ce se continua in viata Bisericii pana la sfarsitul acestei lumi - a acelor pagani , a acelor pacatosi, care ajung sa-L cunoasca si sa-L marturiseasca pe Hristos ca Dumnezeu, inaintea celor "dreptcredinciosi". De aceea, intr-un anumit sens, magii sunt exceptia de la regula, insa numai de la regula umana, nu si de la "cea dumnezeiasca". Uitam ca Lui Dumnezeu toate-i sunt cu putinta, si mai uitam ca si noua, oamenilor, ne sunt toate cu putinta prin Dumnezeu. Si noi putem fi "magi" aducandu-ne, "pe noi insine si unii pe altii", dar bineplacut lui Dumnezeu.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel