Data publicării:
Mărturie pilot: Dacă eram în cabina Germanwings, luptam fizic cu copilotul
Companiile aeriene anunță schimbări de procedură, după prăbușirea intenționată a avionului Germanwings. În niciun moment, în cockpit nu va mai rămâne doar o singură persoană. Dacă unul dintre cei doi piloți trebuie să iasă câteva minute din cabină, o însoțitoare de zbor îi va ține locul. Va reuși această manevră să blocheze tentativele de sinucidere ale unor persoane cu probleme psihice, aflate la manșă?
Pilotul Alex Geică, specialist în aviație, a mărturisit pentru DCNews că nici tehnologia, nici noile proceduri nu pot preveni crize declanșate de piloți care își pierd mințile.
”Această nouă regulă poate preveni incidentele cauzate de probleme fizice, spune Geică. Să spunem că pilotul rămas la manșă are o criză de epilepsie, o problemă neurologică apărută brusc. Însoțitorul îi desprinde mâinile de pe manșă, îi ridică piciorul de pe pedală, deschide ușa să poată intra celălalt pilot. Sau, dacă are loc o depresurizare, poate da o mână de ajutor...Dar, nu ar avea mari șanse de reușită, dacă un pilot cu probleme psihice decide să folosească avionul pentru a se sinucide”.
Ce ați fi făcut, dacă erați la manșă, alături de Andreas Lubitz?
”Ar fi fost, efectiv, o luptă. Airbus-ul se conduce din joy-stick. Copilotul dă o comandă, pilotul alta. Computerul sesizează care presiune este mai puternică, sau acționează în funcție de setările anterioare. Era nevoie să îl imobilizez fizic, să îl neutralizez. Într-un incident similar petrecut deasupra Africii, când un mecanic a încercat să prăbușească avionul, s-au bătut cu cheia franceză și au reușit să-l oprească. La Boeing este dublă comandă, asemănătoare, ca principiu, cu dubla comandă de la mașinile Școlii de șoferi. Cel mai puternic preia controlul. Însă, prevenirea unor tragedii cum a fost cea din Alpi nu se poate baza pe tehnologie. Controlul psihologic și măsurile care reduc stresul piloților sunt indicate pentru a evita un astfel de dezastru. Altfel, un pilot cu probleme are zeci de ocazii să acționeze distructiv, fără să poată fi oprit, fără să îi poată fi corectată manevra”.
Conducerea avionului de la sol ar putea fi o soluție?
”Tehnologia permite zboruri comerciale fără pilot, dirijate de la sol. Dar când s-a pus problema, le-a respins publicul. Pasagerii nu doresc să zboare cu un avion fără pilot. Se tem de întreruperea comunicațiilor, de un atac informatic, pe de o parte, și cred că un pilot aflat în cabină va fi mai atent și va acționa mai bine, întrucât este și viața lui în joc. Pentru a preveni o tragedie ca aceea din Alpi, soluția, repet, este ca pilotul să fie într-o stare fizică și psihică perfectă. Ar trebui investit mai mult în controale periodice, ar trebui discutat periodic cu familia, cu vecinii, ar trebui respectată decizia pilotului de a refuza zborul. Când are o problemă acasă, când este indispus sau afectat emoțional, pilotul poate să-și ia 48 de ore liber, fără să dea nicio explicație. Tocmai pentru a nu exista o presiune asupra lui, care să-l facă să zboare într-o stare emoțională neadecvată. Din păcate, presiunile economice din industrie sunt tot mai mari, la nivel global, vorbind. Numărul de curse crește, nu sunt destui piloți. Gândiți-vă ce s-a întâmplat în 2010, în România, când ni s-au tăiat salariile. Oamenii aveau rate, dintr-o dată au aflat că nu le pot plăti…în ce stare psihică plecau ei în cursă?”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News