Data publicării:
Marion Cotillard și Vincent Cassel în filmul lui Xavier Dolan, “Doar sfârşitul lumii”
Doar sfârșitul lumii / Juste la fin du monde , în regia lui Xavier Dolan , „copilul teribil al Canadei” - premiat la Cannes 2016 și selectat pe lista scurtă pentru Cel mai bun film străin la Oscar 2017 - intră astăzi în cinematografele românești.
Filmul este inspirat de piesa omonimă a lui Jean-Luc Lagarce, un text care reevocă, în filigran, durerile unei epoci în care se murea frecvent de SIDA, aşa cum s-a întâmplat şi cu Lagarce în 1995, şi în care homofobia destrăma familiile.
Louis (interpretat de actorul Gaspard Ulliel), un scriitor tânăr, foarte bolnav, se întoarce acasă, după o absență de 12 ani, pentru a-și anunța familia că urmează să moară.
Gaspard Ulliel
Cineastul canadian reia şi de data aceasta tema sa de predilecţie, familia disfuncţională. Filmul este un tratat clinic al nebuniei unei familii, o vivisecţie a rătăcirii dragostei în favoarea ambiguităţii şi resentimentului.
Personajul principal nu lasă pe nimeni indiferent, iar acest al şaselea lungmetraj al lui Xavier Dolan nu acceptă nicio nuanţă de gri. Regizorul decide să spună povestea prin intermediul figurilor personajelor, filmate în gros plans, oferind actorilor prilejul să mizeze pe fineţea şi subtilitatea unei partituri în care mesajul este transmis printr-un val de cuvinte mai mult sau mai puţin semnificative.
Camera de filmat scrutează privirile pierdute în gol, elanurile frânte, frustrările acumulate… Regizorul filmează de aproape surâsurile fugare sau gânditoare, reţinerea expozivă sau încurcată a cuvintelor. Filmul degajă căldura de nesuportat a lavei unui vulcan.
Marion Cotillard și Vincent Cassel
Cu o virtuozitate aproape excesivă, Xavier Dolan urmăreşte această dramă existenţială, un cocktail de violenţă verbală şi de lipsă de comunicare. Cu stilul lui special, descris adesea, pe nedrept, ca manierist, regizorul, copil al secolului său, dovedeşte o libertate entuziasmantă şi îndrăzneli impresionante.
Cinema-ul lui împinge tensiunea psihologică la extrem, joacă pe cartea efectelor de montaj, se concentrează asupra efectelor de lumină strălucitoare şi contrastante.
Nathalie Baye și Gaspard Ulliel
Pelicula beneficiază de experienţa directoului de imagine, mereu inspiratul André Turpin, el însuşi cineast. Muzica sfâşietoare, învăluitoare a lui Gabriel Yared, răspunde polifoniei acestei familii care se destramă pentru că nu ştie să iubească.
Filmul are o distribuţie excepţională: Vincent Cassel (Black Swan, Mesrine : L’Ennemi public nº1, L’Instinct de mort), Marion Cotillard (Big Fish, A Good Year, Inception, Deux jours, une nuit, De rouille et d’os, La Vie en Rose), Léa Seydoux (Spectre, The Grand Budapest Hotel, La vie d’Adèle), Gaspard Ulliel (Saint Laurent, Hannibal Rising) și Nathalie Baye (Laurence Anyways, Catch Me If You Can).
Este recunoscută maniera lui Xavier Dolan de a-și filma personajele foarte de aproape.
Marilon Cotillard spunea în conferința de presă de la Cannes: „Sincer, în Doar sfârșitul lumii, eu n-am știut niciodată exact cum anume mă filmează camera… Evident, câteodată o vedeam că este foarte foarte aproape și îmi imaginam că e un prim plan. Dar chiar și așa, nu știam exact cum anume mă urmărește, ce urmărește… Recunosc, Xavier are o manieră foarte foarte specială de a filma. Uneori camera era atât de aproape încât mă obișnuiam cu ea și uitam că este acolo, devenea parte din grup, parte din mine… simțeam că respirăm acolo, împreună”.
Gaspar Ulliel, actorul din rolul principal, care oferă una dintre cele mai bune compoziţii ale sale, este mult mai direct: „La început, eu unul am avut senzația că suntem filmați cu un microscop! Aveam impresia că tot ceea ce facem este mărit de câteva ori.”
Lea Seydoux
Tânărul regizor canadian Xavier Dolan mărturisea despre prezența sa la Cannes anul acesta cu Doar sfârșitul lumii: ”Sunt mândru să aduc acest film la Cannes. Fiind o adaptare a unei piese franțuzești, cu actori francezi, mi se pare cu atât mai emoționant să-l prezint pe teritoriu francez, în contextul acestei competiții, în cele mai bune condiții posibile pentru un cineast. Ori de câte ori lumea pomenește de Cannes, imediat se aduc în discuție petrecerile cu multă șampanie, nesfârșitele evenimente de PR și chestii ieftine pentru cei lipsiți de imaginație. Dar ceea ce se întâmplă acolo cu adevărat este altceva: se leagă prietenii, au loc întâlniri, plus senzația unică de a-ți fi proiectat filmul într-un cinematograf celebru, unde toți respiră alături de tine, râd cu tine sau plâng cu tine. Sunt foarte emoționat că am fost invitat din nou la Cannes”.
Anul trecut, Xavier Dolan însuși a făcut parte din juriul de la Cannes. „A fost o experiență foarte specială pentru mine. Cu toate astea, nu cred c-aș putea s-o fac în fiecare an”, a spus el.
Juste la fin du monde / It’s Only the End of the World (2016) este adus în România de Independenţa Film, casă de distribuţie care promovează filme independente de referință, de nișă sau câștigătoare ale unor premii internaționale prestigioase.
Lea Seydoux și Nathalie Baye
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News