Malpraxis. Ce trebuie să știe pacienții. Sfaturile unui avocat
Ce trebuie să știe pacienții înaintea oricărei proceduri medicale? Ce acte medicale trebuie să semneze? Care este situația malpraxisului în Romania? Când au nevoi de un avocat ? Explică toate acestea avocat Catalina Bordianu Calangiu.
Înainte de a iniția orice tip de procedură medicală, uneori chiar și în cazul unor consultații medicale, investigații, deci nu numai în cazul intervențiilor chirurgicale, pacientul trebuie să fie informat într-un limbaj ușor de înțeles pentru acesta, cu privire la diagnosticul, natura și scopul tratamentului, riscurile și consecințele tratamentului propus, alternativele viabile de tratament, riscurile și consecințele lor, dar și prognosticul bolii fără aplicarea tratamentului, se arată într-un comunicat de presă.
Acordul pacientului informat se obține în scris, specific pentru manevra/procedura/intervenția descrisă și în mod obligatoriu înainte de efectuarea acesteia. În plus pacienții au dreptul să solicite toate documentele medicale referitoare la intervenția respectivă, să-și aleagă medicul și opțiunea terapeutică și are acces la ghidurile de buna practică și inclusiv accesul la justiție pentru a-și rezolva nemulțumirile, conform legii drepturilor pacientului nr. 46/2003.
Cum îți dai seama dacă ai fost victima unui caz de malpraxis?
Conform legii, medicul răspunde civil pentru prejudiciile cauzate din eroare care includ și neglijența, imprudența sau cunoștințe medicale insuficiente în exercitarea profesiunii, prin acte individuale în cadrul procedurilor de prevenție, diagnostic sau tratament. De asemenea, răspunde pentru prejudiciile ce decurg din nerespectarea cerințelor privind confidențialitatea, obținerea consimțământului informat și obligativitatea acordării asistenței medicale, precum și în cazul depășirii limitelor competenței (efectuează acte medicale în afara specialității/specializării sale).
Drepturile pacientului însă trebuie exercitate cu bună-credință. În orice reclamație de malpraxis, trebuie identificate în mod corect și complet toate pretențiile părților. Uneori acestea nu își cunosc propriile pretenții sau nu știu cum să și le exprime.
Avocatul este o componentă esențială a oricărei relații medic-pacient aflate în impas.
„În opinia mea, prima reacție ar trebui să o reprezinte întâlnirea cu medicul în vederea obținerii tuturor informațiilor, clarificărilor și răspunsurilor la întrebările și solicitările pacientului. Apreciez că medierea acestui tip de conflict este esențială, indiferent de tipul de conflict apărut, de dezacordul sau comportamentul aparent necompatibil dintre părțile implicate, un mediator ajută părțile să simplifice și să-și înțeleagă dezacordurile. Dacă soluționarea conflictului nu se realizează printr-un mijloc alternativ, atunci pașii următori sunt reprezentați de proceduri judiciare: plângeri penale, acțiuni în justiție pentru repararea prejudiciilor suferite, precum și administrative: sesizarea comisiilor de specialitate de la nivelul Colegiului Medicilor”, punctează Cătălina Bordianu.
Care sunt costurile unui proces de malpraxis?
Costurile sunt greu de estimat, depinde de procedura aleasă, de multitudinea probelor administrate, precum și de complexitatea cauzei în sine. Despăgubirile acordate trebuie să reflecte în primul rând daunele materiale suferite, respectiv costurile realizate pentru ameliorarea sau soluționarea problemei medicale uletrior evenimentului declarat. La aceste despăgubiri materiale se pot adăuga cele morale, pentru prejudiciile aduse calității vieții. Cuantumul efectiv care poate fi primit depinde de la o cauză la alta, fiind lăsat la aprecierea subiectivă și exclusivă a instanței de judecată.
„Spre exemplu, un medic stomatolog a efectuat un tratament defectuos care l-a făcut pe pacient să se rușineze, să se retragă din societate, să își piardă locul de muncă etc. Daunele morale nu sunt cuantificate de o lege. O instanță poate decide daune morale de 5.000 de euro pentru pierderea unui picior și o altă instanță poate decide 1.000.000 de euro daune morale pentru lipsa posibilității de a mai zâmbi", adaugă Cătălina Bordianu.
Atât pentru pacient, cât și pentru medic, cauzele de malpraxis reclamă resurse complexe și oneroase, fiind o luptă care ar trebui începută doar cunoscând în prealabil toate aspectele sale, consecințele și costurile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News