Lista celor nevăzuți: ”A doua șansă”. Exemplul copilului din Buzău, ajutat de deputatul Lungu și soția sa
Deputatul Romeo Lungu vine cu propuneri exacte, bazate și pe experiența avută, pentru ca mulți copii din medii defavorizate nu au acces la educație.
Un băiat de 9 ani din Buzău, care nu fusese niciodată înscris la școală, a avut ocazia să înceapă educația prin programul „A doua șansă”, cu ajutorul deputatului Romeo Lungu și al soției sale. Provenind dintr-o familie aflată în dificultate, copilul nu avea certificat de naștere, iar mama sa, care nu știe să citească, nu deținea acte de identitate. Cu sprijinul oferit, familia a reușit să obțină documentele necesare, iar copilul a fost înscris la școală într-o clasă special adaptată. În plus, mama a fost ajutată să găsească un loc de muncă, ceea ce aduce stabilitate financiară pentru reintegrarea familiei în societate.
Cazul băiatului de 9 ani evidențiază probleme de acces la educație în comunitățile vulnerabile. Mulți copii din aceste medii nu au acte, nu sunt înscriși la școală sau abandonează educația din cauza dificultăților socio-economice și a lipsei de sprijin instituțional.
Necesitatea unei evidențe clare asupra copiilor neșcolarizați
Deși legislația română prevede educația obligatorie, absența unei evidențe clare și centralizate îngreunează monitorizarea copiilor care, fie au abandonat școala, fie nu au fost niciodată înscriși în sistemul educațional. Astfel, autoritățile se confruntă cu reale dificultăți în a planifica și implementa măsuri eficiente pentru a preveni abandonul școlar și pentru a sprijini integrarea copiilor din comunități defavorizate.
Inexistența unor pârghii legale care să faciliteze comunicarea între instituțiile de învățământ, Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) și unitățile administrativ-teritoriale (UAT) contribuie, din păcate, la perpetuarea acestei situații. Fără o bază de date actualizată constant, cazurile de copii neșcolarizați sau aflați în risc de abandon școlar rămân deseori necunoscute autorităților, iar intervențiile sociale ajung să fie sporadice și reactive, fără o planificare pe termen lung care să adreseze în mod constant și susținut nevoile acestor copii.
Propunerea unui recensământ local și măsuri legislative
Pentru a corecta aceste lipsuri, Romeo Lungu propune un recensământ local la nivelul județului Buzău, menit să ofere o imagine reală și detaliată a copiilor care nu sunt înscriși la școală, care au abandonat cursurile sau care nu sunt luați în evidențele oficiale. Acest recensământ ar aduce la lumină date esențiale despre fiecare copil – de la statutul actelor de identitate până la condițiile socio-economice – și ar ajuta autoritățile să înțeleagă mai bine cauzele care stau la baza abandonului școlar și a neșcolarizării.
Mai departe, deputatul intenționează să inițieze un proiect de lege care să oblige inspectoratele școlare județene (ISJ) să colecteze și să raporteze anual statistici detaliate despre copiii care nu frecventează școala sau care se află în risc de abandon școlar. Aceste măsuri legislative ar contribui la o monitorizare continuă a situației și ar pune la dispoziția autorităților informațiile necesare pentru a interveni rapid și eficient.
Sprijin direct pentru familiile defavorizate
Romeo Lungu propune și organizarea de întâlniri periodice, în fiecare comună, cu familiile din medii defavorizate, pentru a le informa cu privire la măsurile de sprijin disponibile. Aceste întâlniri le-ar oferi părinților ocazia să înțeleagă și să acceseze programele naționale și județene destinate sprijinirii copiilor din familii vulnerabile, precum „O masă caldă”, bursele școlare, tichetele sociale pentru îmbrăcăminte și rechizite, sau programele de transport gratuit pentru elevi.
Aceste resurse sunt adesea necunoscute în comunitățile izolate sau marginalizate, unde părinții nu au acces la informații și nu știu ce opțiuni au pentru a-și sprijini copiii. Întâlnirile propuse ar deschide o cale de comunicare între autorități și familii, facilitând accesul la resursele disponibile și contribuind la creșterea ratei de participare școlară.
Programe after-school și meditații gratuite
Există un decalaj semnificativ între bugetele pe care familiile din mediul urban și cele din mediul rural le pot aloca educației copiilor. Romeo Lungu, împreună cu alți colegi social-democrați din Buzău, subliniază necesitatea unui cadru legislativ care să sprijine accesul copiilor din medii defavorizate la programe de tip „after-school”, meditații gratuite și educație alternativă. Absența unui sprijin educațional adecvat reprezintă adesea un factor major în abandonul școlar, deoarece copiii care întâmpină dificultăți la învățătură și care nu primesc ajutor acasă riscă să fie descurajați și să renunțe la școală.
Mai mult, multe familii nu își permit costul meditațiilor sau al programelor extrașcolare, iar accesul gratuit la astfel de servicii educaționale ar contribui la reducerea decalajelor și la creșterea șanselor copiilor de a-și continua studiile.
Deputatul a subliniat că aceste inițiative ar putea fi implementate prin parteneriate între autorități, ONG-uri și alte organizații din societatea civilă.
Rolul ONG-urilor și al societății civile
Colaborarea cu organizațiile non-guvernamentale și cu societatea civilă este un factor de bază pentru implementarea eficientă a programelor de sprijin pentru copii. ONG-urile pot aduce expertiză în lucrul cu comunități defavorizate și pot contribui la crearea de programe inovatoare, precum educația alternativă sau consilierea psihologică pentru copii și părinți.
În concluzie, cazul copilului ajutat să înceapă școala de deputatul Romeo Lungu subliniază nevoia unei schimbări de anvergură în ceea ce privește monitorizarea copiilor neșcolarizați și sprijinirea familiilor defavorizate. Inițiativele propuse – de la recensământul local la crearea unor programe educaționale gratuite – ar putea contribui la reducerea abandonului școlar și la asigurarea accesului la educație pentru toți copiii, indiferent de mediul social din care provin.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News