Limită de 30 km/oră într-un mare oraș din România
Primăria Iași vrea să modifice regulile de circulație în municipiu. Astfel, pe prima bandă a principalelor artere din oraș nu se va circula cu o viteză mai mare de 30 km/h. Propunerea se află în dezbatere publică, iar cei interesați pot completa un chestionar.
Prin intermediul unei sesiuni de consultări publice, ieșenii sunt anunțați că vor fi instituite restricții de viteză în cazul străzilor de categoria I (6 benzi) și categoria a II-a (4 benzi). Proiectul municipalității prevede ca, pe prima bandă a categoriilor de străzi, să fie instaurată restricția de viteză de 30 km/h, o reducere cu 20 km/h. Edilii suțin că, prin această măsură, vor fi reduse riscurile de producere a accidentelor, fiind protejați în special pietonii care se angajează în traversare, anunță bzi.ro.
„Probabilitatea unui accident fatal pentru un pieton crește proporțional cu viteza. Riscul de deces este de 9 ori mai mic la 30 km/h, decât la 50 km/h, iar leziunile sunt mult mai ușoare. Cu cât un șofer conduce mai repede, cu atât trebuie să anticipeze mai mult ceea ce se întâmplă în jurul său. Câmpul vizual se restrânge odată cu creșterea vitezei. Micșorând viteza de deplasare, de la 50, la 30 km/h, câmpul vizual crește, de la 90 grade, la 120 grade. Astfel, șoferul poate anticipa pietonii care intră pe carosabil sau copiii care, din joacă, pot apărea dintre două mașini”, se arată în proiectul Primăriei.
Pe lista străzilor de categoria I se află arterele Bd. Independenței, A. Panu sau strada și șoseaua Păcurari. În cazul primelor două artere, situațiile sunt rare când șoferii staționează pe prima bandă. Însă, în cazul șoselei și străzii Păcurari, pe tot parcursul zilei, prima bandă este ocupată de mașini parcate. Pentru ca măsura să fie respectată, este nevoie de intervenția Poliției Locale. Chiar și în această situație, mașinile respective trebuie parcate în altă parte, dar Primăria Iași nu a construit măcar o parcare subterană sau supraterană.
Reprezentanții Poliției Locale Iași se așteaptă la un val de nemulțumiri din partea șoferilor.
Specialiștii dau de pământ cu proiectul Primăriei
„Din punctul meu de vedere, este o prostie. Nici nu știu dacă este legal. Restricțiile se pun pe un sector de drum, nu pe o bandă. Restricția de 30 de kilometri pe oră se impune în zonele rezidențiale, în apropierea școlilor, pe străzile cu o bandă pe sens. În al doilea rând, nu cred că se va respecta această restricție. Cum se va efectua controlul?! Un polițist urmărește șoferul de pe prima bandă, iar alt polițist urmărește banda a doua? În forma asta, este o prostie!”, a precizat un specialist în domeniu, care a preferat să-și păstreze anonimatul, potrivit sursei citate.
Iașiul nu este singurul oraș din România care vrea limitarea vitezei la 30 km/oră. Municipalitatea din Brașov are în dezbatere aceeași măsură. Este și o recomandare a Organizației Mondiale a Sănătății pe care marile orașe ale Europei o adoptă, rând pe rând în sensul de limitare a vitezei la 30 km/oră.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News