Data actualizării:
Data publicării:

Legea "arestului preventiv" în sănătate

Autor: Florin Buicu | Categorie: Politica
WhatsApp

Deputatul PSD Florin Buicu, secretar al Comisiei de sănătate din Camera Deputaţilor,  a scris, pentru dcnews.ro, o analiză politică despre legea prevenției în sănătate propusă de PNL. El atrage atenția asupra factorilor care influențează starea de sănătate și asupra felurilor de prevenție. În plus, sesizează aspecte importante din proiectul PNL. 

Iată analiza politică scrisă pentru dcnews.ro de Florin Buicu: 

"Legea prevenției în sănătate inițiată de parlamentarii PNL riscă să aducă reale prejudicii unei activități necesare sistemului de sănătate din România. Dacă aveți răbdarea de a accesa www.dexonline.ro veți constata că:

PREVÉNȚIE, prevenții, s. f. 1. Arest preventiv; p. ext. stare de arest preventiv. 2. (Livr.) Prejudecată. [Var.: prevențiúne s. f.] – Din fr. prévention, lat. praeventio, -onis.

Sursa: DEX '09 (2009)

Doar în dicționarul de neologisme din 1986 apare Prevenție definită că ansamblu de măsuri menite sa evite apariția unei boli.

Traducând, legea prevenției în sănătate ar fi "legea arestului preventiv în sănătate"

Termenul corect conform DEX ar fi:

"PROFILAXÍE, profilaxii, s. f. Ansamblul măsurilor medico-sanitare care se iau pentru prevenirea apariției și a răspândirii bolilor. Ramură a medicinei care se ocupă cu studierea și aplicarea măsurilor profilactice. – Din fr. prophylaxie. Sursa: DEX '09 (2009), Pro= paza, phylaxis=de dinainte.

Pentru a clarifica mai bine lucrurile trebuie sa definim corect termenii utilizati. Mentionez ca aceste definitii si precizarile de mai jos sunt invatate de studentii la medicina la sanatate publica si management, in anul VI de facultate.

Starea de sanatate conform modelului epidemiologic Denver este determinata de urmatorii factori:

- biologia umana: materialul genetic, sisteme interne complexe, evolutia de maturizare si imbatranire

-  mediu: fizic, social si psihologic in care isi desfasoara activitatea individul

-  comportamente: riscuri profesionale, modelul de consum, riscuri din timpul liber

-  sistemul de sanatate: preventiv, curativ, de recuperare. Sistemul de sanatate influenteaza doar in proportie de max 20% starea de sanatate.

14-20% din boli sunt cauzate de expunerea la mediu care poate fi redusa.

24% din decese si 22% din imbolnaviri pentru copii sub 14 ani sunt cauzate de factori de mediu.

Acestea sunt cifre oficiale furnizate de OMS.

Afectiunile asociate determinantilor de mediu sunt: boli gastrointestinale, cancerele, bolile cardiovasculare, bolile respiratorii, accidentele si ranirile, supraponderabilitatea si obezitatea.

Preventia (profilaxia) este clasificata astfel:

- primordiala - modificarea distributiei factorilor de risc in populatie

- primara - evitarea aparitiei bolii la nivel de individ

- secundara - diagnosticare precoce si evitarea cursului nefavorabil si al consecintelor bolii

- tertiara - se ocupa de reinsertia socio-profesionala, prevenirea deteriorarii calitatii vietii si aparitiei decesului.

Conform OMS, preventia (profilaxia) primara consta in depistarea pacientilor inainte de declansarea bolii, scopul fiind diminuarea numarului de maladii prin identificarea si eventual suprimarea factorilor de risc. Parghiile de interventii sunt legate de reglementari care tin de: imunizari, conditii de igiena, reglementari ale securitatii si sanatatii in munca, regelementari de siguranta rutiera, reglementari pentru controlul poluarii.

Interventiile pentru preventie (profilaxie) sunt reprezentate de imunoprofilaxie, screeninguri genetice, pentru afectiuni congenitale, patologie oncologica, educatie pentru prevenirea/diminuarea expunerii la factorii de risc prin promovarea sanatatii.

Pina in 1990 promovarea sanatatii si educatia pntru sanatate erau asimilate cu "educatia sanitara".

In 1948 serviciul de educatie sanitara a fost organizat in Ministerul Sanatatii, Centrul de Educatie Sanitara fiind infiintat in 1951. Concomitent s-au infiintat 40 de unitati specializate in planificarea, coordonarea si controlul activitatilor sanitare. In 1992 apare Centrul de Promovarea Sanatatii si Educatie pentru Sanatate transformat in institutia care exista si azi, Centrul Nationala de Evaluare si Promovare a Starii de Sanatate din structura Institutului National de Sanatate Publica.

Exista cu alte cuvinte institutii suficiente care sa poata gestiona preventia (profilaxia) cu toate componentele ei, inclusiv cea de promovare a sanatatii.

"Agentia salveaza Romania" ar putea fi sloganul proiectului de lege avand in vedere ca din cele 28 de articole ale proiectului in 9 se vorbeste de preventie (profilaxie) iar in restul se vorbeste de o agentie.

As vrea sa fac abstractie dar nu pot sa nu amintesc inca 2 aspecte pe care le consider importante. 

Daca nu participati la competitii sportive va veti plati tratamentele!

La Art. 25 in care se vorbeste despre posibilitatea primirii de stimulente financiare din partea CNAS de catre beneficiarii care contribuie la mentinerea starii lor de sanatate, la punctul 5. "Persoanle care doresc sa beneficieze de stimulentele financiare trebuie sa indeplineasca cumulativ minimum doua conditii: a) sa prezinte o stare buna de sanatate sau sa demonstreze ca respecta intocmai recomandarile medicului; b) sa demonstreze practicarea activa a unui sport prin participarea la competitii sportive". Nu conteaza ca faci sport, ci trebuie sa demonstrezi ca participi la competitii sportive. Oare sa fie o modalitate de a justifica existenta salilor de sport construite in comunitatile in care media de varsta este peste 60 de ani? Oare cum ar arata o "competitie sportiva" la care sa participe obligatoriu toti locuitorii unui sat la intoarcerea seara de la lucrarile agricole?

Daca nu stiti ca legea intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial va veti plati tratamentele!

La articolul 26. punctul (3) din proiectul de lege se spune: "Refuzul persoanei se exprima in scris, motivat si cuprinde obligatoriu: a) declaratie pe proprie raspundere ca a luat la cunostinta de indicatiile medicului si de riscurile din punct de vedere medical la care se supune prin refuzul sau; b) declaratie pe proprie raspundere ca a luat la cunostinta de prevederile art. 27 din prezenta lege...."

Art. 27. Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."

Fiecare cititor sa traga ce concluzii crede...

As vrea sa inchei subliniind faptul ca Romania are nevoie de programe profilactice, de cresterea sumelor alocate pentru sanatate si de o modificare de paradigma, aplicarea conceptului de "medicina omului sanatos", elaborata in 1944 de DELORE, aplicat si impus ca o doctrina medicala, sociala si chiar politica, fiind redimensionat de catre OMS in 1975 in "sanatatea este o componenta fundamentala a conditiei umane". 

Conf. Univ. Dr. Florin Buicu

Disciplina Sanatate publica si management Universitatea de Medicina si Farmacie din Tirgu Mures

Medic primar sanatate publica si management

Presedinte Comisia pentru sanatate si familie Camera Deputatilor". 

Notă: Titlul și textul aparțin autorului. Lead-ul aparține redacției. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel