Data actualizării:
Data publicării:

Kremlinul vrea să construiască un tunel subacvatic pentru a lega Rusia de Crimeea, din cauza atacurilor ucrainene asupra podului Kerci

Autor: Ioan-Radu Gava | Categorie: Stiri
WhatsApp
Federația Rusă intenționează să construiască, folosindu-se de firmele private din China, un tunel care să lege teritoriul rus de peninsula ocupată Crimeea, după atacurile tot mai dese asupra podului Kerci.

Oamenii de afaceri ruși și chinezi cu legături guvernamentale au purtat discuții secrete cu privire la planurile de construire a unui tunel subacvatic care să lege Rusia de Crimeea, în speranța de a stabili o rută de transport care să fie protejată de atacurile Ucrainei, potrivit comunicațiilor interceptate de serviciile de securitate ale Ucrainei, citate de Washington Post.

Discuțiile, care au inclus întâlniri de la sfârșitul lunii octombrie, au fost declanșate de preocupările crescânde ale Rusiei cu privire la securitatea podului lung de 17 kilometri peste strâmtoarea Kerci, care a servit ca linie logistică cheie pentru armata rusă, dar a fost bombardat de două ori de Ucraina și rămâne o țintă vulnerabilă de război.

Negocierile subliniază hotărârea Rusiei de a-și menține controlul asupra Crimeei, o peninsulă pe care a anexat-o ilegal în 2014, precum și dependența crescândă a Moscovei de China ca sursă de sprijin global.

Construirea unui tunel în apropierea podului existent s-ar confrunta cu obstacole enorme, potrivit oficialilor americani și experților în inginerie care au spus că lucrări de o asemenea amploare, care costă probabil miliarde de dolari și durează ani de zile pentru a fi finalizate, nu au fost niciodată încercate într-o zonă de război.

Dar, în ciuda întrebărilor cu privire la viabilitatea planului, au spus experții, Rusia are motive clare pentru a-l urma. După ce nu a reușit să obțină o victorie decisivă în război, a spus Alexander Gabuev, expert în relațiile Moscova-Beijing la Centrul Carnegie Rusia Eurasia, Rusia „se confruntă cu riscul ca Ucraina să încerce să perturbe podul Kerci pentru mulți ani de acum înainte.”

De ce este atât de importantă legătura Rusiei către Crimeea?

Proiectul ar prezenta și riscuri politice și financiare pentru China, care nu a recunoscut niciodată oficial anexarea Crimeei de către Rusia și ale cărei companii ar putea fi vizate de sancțiunile economice pe care Statele Unite și Uniunea Europeană le-au impus Moscovei.

Cu toate acestea, e-mailurile interceptate indică faptul că una dintre cele mai mari companii de construcții din China și-a semnalat disponibilitatea de a participa. Mesajele au fost transmise The Washington Post de oficiali ucraineni în speranța de a expune proiectul și potențiala implicare a Chinei. Autenticitatea mesajelor a fost coroborată de alte informații obținute separat de The Post, inclusiv fișiere de înregistrare corporativă care arată că un consorțiu ruso-chinez care implică persoane numite în e-mailuri a fost recent format în Crimeea.

E-mailurile vehiculate printre oficialii consorțiului în ultimele săptămâni menționează întâlniri cu delegații chinezi în Crimeea. Unul din 4 octombrie descrie Corporația Chineză de Construcție a Căilor Ferate, CRCC, ca fiind „gata să asigure construcția de proiecte de construcție de căi ferate și de drumuri de orice complexitate în regiunea Crimeea”.

CRCC, o companie de stat, a construit multe dintre cele mai mari rețele rutiere și feroviare din China și a stabilit legături substanțiale cu Rusia în ultimii ani prin proiecte, inclusiv o extindere a sistemului de metrou din Moscova, care a fost finalizată în 2021. Compania nu a răspuns cererilor de comentarii.

Un director executiv al Consorțiului Ruso-Chinez, cu sediul în orașul Sevastopol din Crimeea, a refuzat să răspundă la întrebări despre proiectul tunelului când a fost contactat de un reporter.

Vladimir Kalyuzhny, un om de afaceri rus care este identificat în documente drept directorul general al consorțiului, a respins chestiunea drept „mult aer fierbinte” înainte de a declara că nu va furniza nicio informație „presei inamice”.

Răspunsul său a fost în contradicție cu modul în care propunerea a fost descrisă în e-mailurile interne. Într-un mesaj trimis luna trecută unui oficial rus care servește ca unul dintre principalii reprezentanți ai Crimeei la Moscova, Kalyuzhny a spus că are „o scrisoare de la partenerii noștri chinezi despre disponibilitatea uneia dintre cele mai mari companii din China, CRCC, de a participa ca un antreprenor general în construcția unui tunel sub strâmtoarea Kerci.”

E-mailul a fost adresat lui Georgiy Muradov, care figurează ca reprezentant permanent al Republicii Crimeea pe lângă președintele rus Vladimir Putin. Muradov, care anterior a servit ca ambasador al Rusiei în Cipru, nu a răspuns solicitărilor de comentarii.

Ucraina a declarat recuperarea Crimeei drept unul dintre principalele sale obiective de război și se află în mijlocul unei contraofensive șovăitoare care a avut ca scop întreruperea liniilor logistice ale Rusiei către peninsulă.

Propunerea de tunel vine în timp ce Rusia continuă cu alte proiecte de infrastructură în teritoriile pe care le-a ocupat din 2014 sau după invazia de anul trecut.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel