Klaus Iohannis trimite Parlamentului spre reexaminare Legea concurenței și cea referitoare la examinarea investițiilor străine directe în Uniune
Data publicării:
Autor: Crişan Andreescu
WhatsApp
Președintele României, Klaus Iohannis, a trimis miercuri, 20 iulie 2022, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenței nr. 21/1996.

Vă prezentăm textul integral al cererii:

București, 20 iulie 2022

Doamnei Alina-Ștefania GORGHIU

Vicepreședinte al Senatului, cu atribuții de Președinte

 

În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituția României, republicată,

formulez următoarea

 

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenței nr. 21/1996

 

La data de 1 iulie 2022, Parlamentul României a transmis Președintelui României, în vederea promulgării, Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenței nr. 21/1996. (PL-x nr. 259/2022, respectiv L nr. 230/2022)

Față de soluțiile legislative adoptate, considerăm că dispozițiile legii supuse reexaminării sunt neclare, de natură să genereze probleme în aplicare și, prin urmare, se impun a fi reanalizate de către Parlament.

Legea pentru aprobarea O.U.G. nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenței nr. 21/1996 aprobă, cu modificări și completări, O.U.G. nr. 46/2022.

O.U.G. nr. 46/2022 a instituit la nivel național dispozițiile legale prin care să se creeze cadrul normativ, mecanismele administrative și instrumentele adecvate în scopul implementării eficiente a Regulamentului (UE) 2019/452, respectiv stabilirea unui mecanism administrativ de examinare a investițiilor străine, stabilirea unor reguli clare şi transparente, posibilitatea accesului la o instanță în vederea contestării măsurilor privind controlul investițiilor străine, desemnarea punctului național de contact între statele membre şi între statele membre şi Comisia Europeană, reglementarea unor termene astfel încât să se respecte termenele pentru consultarea cu statele membre, precum și modificări logistice necesare.

Prin legea supusă reexaminării a fost aprobată O.U.G. nr. 46/2022, cu o serie de modificări și completări ce vizează: definiția unor termeni, investițiile străine directe supuse autorizării, Comisia pentru examinarea investițiilor străine directe precum şi modalitatea de examinare și soluționare a cererilor de autorizare a investițiilor străine directe. Totodată, prin art. 18 din O.U.G. nr. 46/2022 se modifică și se completează mai multe articole din Legea concurenței nr. 21/1996 referitoare la instituirea taxei de examinare plătită de persoanele obligate să depună cerere de autorizare a unei investiții străine, modul de stabilire a taxei, precum și destinația veniturilor generate de aceasta.

Astfel, potrivit articolului unic pct. 10. din legea supusă reexaminării, la articolul 18 din O.U.G. nr. 46/2022, după punctul 2 se introduc cinci noi puncte, punctele 21 - 25, cu următorul cuprins: „21. La articolul 31, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 31. - (1) Prin prezenta lege se instituie: taxa de autorizare a concentrărilor economice, care se plăteşte în cazul emiterii unei decizii de autorizare potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) şi art. 47 alin. (4) lit. b) şi c), precum și taxa de examinare, care se plătește de către persoanele obligate să depună cerere de autorizare, în cazul emiterii unei decizii de autorizare, hotărâri a Guvernului pentru autorizare condiționată potrivit prevederilor art. 9 alin. (2) lit. a) și b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenței nr. 21/1996.» 22 . La articolul 31, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins: «(21) Taxa de examinare se stabileşte prin instrucțiuni ale Consiliului Concurenței și va fi calculată ca procent de 0,1% din valoarea investiției. Echivalentul în lei al taxei de examinare se calculează la cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României valabil pentru ultima zi a exercițiului financiar din anul anterior emiterii deciziei de autorizare.»(…)”.

Apreciem că se impune reexaminarea normelor introduse de art. unic pct. 10 din legea supusă reexaminării, atât din perspectiva clarității acestora, cât și din perspectiva corelării cu întregul mecanism instituit pentru evaluarea investițiilor străine.

Din perspectiva clarității normelor, art. 31 alin. (21) nou introdus în cuprinsul Legii concurenței nr. 21/1996 prin art. unic pct. 10 din legea supusă reexaminării, prevede, pe de o parte, că taxa de examinare se stabilește prin instrucțiuni ale Consiliului Concurenței, iar pe de altă parte, că va fi calculată ca procent de 0,1% din valoarea investiției.

Totodată, având în vedere că rezultatul legiferării trebuie să fie opera Parlamentului, în ansamblul său, și pentru a asigura și Senatului, în calitate de primă Cameră sesizată, posibilitatea să se exprime cu privire la aceste dispoziții introduse în Camera decizională, apreciem necesară reanalizarea normelor introduse prin art. unic pct. 10. Astfel, se impune ca ambele Camere ale forului legislativ să se pronunțe asupra introducerii unei taxe de examinare și/sau asupra cuantumului acesteia, în condițiile în care o astfel de taxă ar putea fi calificată ca o barieră administrativă de natură să descurajeze investitorii, iar Regulamentul (UE) 2019/452 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, nu impune plata unei astfel de taxe.

Prin articolul unic pct. 10 se introduce și pct. 25 în cuprinsul art. 18 din O.U.G. nr. 46/2022, cu referire la art. 31 alin (64) nou introdus în Legea 21/1996, potrivit căruia: „«(64) Modul de acordare a indemnizațiilor prevăzute la alin. (51) lit. c) și d) se stabilește prin regulament al Consiliului Concurenței, în limita sumelor prevăzute la alin. (3).»”. Considerăm că este neclară modalitatea de acordare a indemnizațiilor de ședință personalului Comisiei pentru examinarea investițiilor străine directe (CEISD), respectiv personalului secretariatului CEISD și limita acestora, prin raportare și la dispozițiile art. 31 alin. (51).

Astfel, la art. 31 alin. (51) nou introdus se prevede că: «(51) Veniturile realizate de Consiliul Concurenței potrivit alin. (4) din taxa de examinare se utilizează în scopul sprijinirii activității realizate potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2022 pentru: a) pregătire profesională pentru personalul Comisiei pentru examinarea investițiilor străine directe, denumită în continuare CEISD, personalul grupului de experți ai CEISD și Secretariatului CEISD; b) analize, studii, consultanță și expertiză şi alte cheltuieli specifice activității; c) indemnizație de ședință acordată personalului Comisiei CEISD, în condițiile legii; d) indemnizație de ședință acordată personalului secretariatului CEISD, în condițiile legii; e) organizarea de către Consiliul Concurenței de congrese, conferințe și alte acțiuni profesionale derulate cu scopul sprijinirii activității desfășurate de către CEISD.».

Deși acordarea indemnizațiilor de la lit. c) și d) se realizează în condițiile legii, art. 31 alin. (64) prevede că modul de stabilire a acestora este realizat prin regulament al Consiliului Concurenței, în limita sumelor prevăzute la alin. (3), adică în limita sumelor provenite din taxele stabilite de art. 31 alin. (1) din Legea 21/1996, astfel cum este completat prin legea supusă reexaminării. Din această perspectivă, este neclar dacă sumele încasate cu titlu de taxă de autorizare, respectiv de taxă de examinare, pot fi folosite integral pentru acordarea de indemnizații personalului Comisiei CEISD și secretariatului CEISD.

Potrivit art. 31 alin. (1) din Legea nr. 21/1996, completat prin legea de aprobare supusă reexaminării, «Art. 31. - (1) Prin prezenta lege se instituie: taxa de autorizare a concentrărilor economice, care se plătește în cazul emiterii unei decizii de autorizare potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) şi art. 47 alin. (4) lit. b) şi c), precum și taxa de examinare, care se plătește de către persoanele obligate să depună cerere de autorizare, în cazul emiterii unei decizii de autorizare, hotărâri a Guvernului pentru autorizare condiționată potrivit prevederilor art. 9 alin. (2) lit. a) și b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenței nr. 21/1996.».

Așadar, din trimiterea la art. 31 alin. (3) și, subsecvent la art. 31 alin. (1) din Legea nr. 21/1996, se deduce că inclusiv veniturile obținute din taxa de autorizare a concentrărilor economice ar putea fi folosite pentru acordarea de indemnizații personalului Comisiei CEISD și secretariatului CEISD, create cu unicul scop al evaluării și aprobării investițiilor străine.

De asemenea, conform art. 3 alin. (3) din O.U.G. 46/2022, în cazul unei investiții străine directe care constituie și o concentrare economică ce intră sub incidența Legii nr. 21/1996, investitorul străin va depune o cerere de autorizare în sensul O.UG. nr. 46/2022, cât și o notificare a concentrării economice, nefiind clar dacă cele două taxe se suprapun pentru obținerea aceluiași rezultat.

Nu în ultimul rând, apreciem necesar să fie reanalizată trimiterea din conținutul art. 3 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 46/2022, care face referire la art. 6 alin. (9) din Legea Concurenței nr. 21/1996, deși această normă nu există în forma în vigoare a legii.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenței nr. 21/1996.

PREȘEDINTELE ROMÂNIEI

KLAUS-WERNER IOHANNIS

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel