Data publicării:

Iohannis trimite spre reexaminare Legea pentru modificarea Legii vânătorii şi a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006

Autor: Crişan Andreescu | Categorie: Politica
WhatsApp

Președintele României, Klaus Iohannis, a trimis miercuri, 9 martie 2022, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea Legii vânătorii şi a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006.

Domnului Florin-Vasile Cîțu

Președintele Senatului

În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituția României, republicată,

formulez următoarea

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru modificarea Legii vânătorii şi a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006

Legea pentru modificarea Legii vânătorii şi a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006 instituie noi reguli privind vânarea păsărilor migratoare şi condițiile pentru dobândirea permisului de vânătoare permanent. În ceea ce privește speciile de păsări admise la vânătoare, noua reglementare înlocuiește stabilirea cotei de recoltă de către administrator, și aprobată ulterior de gestionarul fondului de vânătoare, cu o cotă de recoltă stabilită prin lege şi care reprezintă numărul maxim de exemplare de păsări care pot fi vânate într-o zi de către un vânător. În opinia noastră, această soluție legislativă, ce trebuie să urmărească asigurarea diversității biologice, se impune a fi reanalizată de către Parlament, pentru motivele expuse în continuare.

Potrivit pct. 3 din legea supusă reexaminării, art. 24 din Legea vânătorii şi a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006 prevede: „Art. 24. - (1) Speciile cinegetice se vânează în numărul, în locurile, prin metodele, în perioadele şi cu mijloacele admise de lege, cu respectarea reglementărilor subsidiare privind autorizarea, organizarea şi practicarea vânătorii. (2) Numărul maxim de exemplare de păsări care pot fi vânate într-o zi de către un vânător, din speciile de păsări admise la vânătoare, se face în limitele prevăzute la lit. B din anexa nr. 1, fără alte avize, acorduri sau autorizări suplimentare”. Corelativ, prin anexa nr. 1- intitulată „Perioadele de vânare și valoarea de despăgubire în cazul unor fapte ilicite pentru speciile la care vânarea este permisă precum și numărul maxim de exemplare de păsări care pot fi vânate într-o zi de către un vânător” - ce face parte integrantă din legea supusă reexaminării, a fost stabilit pentru anumite specii de păsări numărul maxim de exemplare/zi/vânător.

Față de această reglementare, apreciem că ipoteza normativă ce permite desfășurarea activității de vânătoare prevăzute la art. 24 din lege „fără alte avize, acorduri sau autorizări suplimentare” ar putea conduce la imposibilitatea preconizării impactului real al vânătorii asupra efectivelor speciilor vânate, putându-se ajunge la dezechilibre majore în rândul populațiilor de păsări admise la vânătoare, prin vânarea excesivă a unor specii, mai ales că unele dintre acestea sunt încadrate la nivel global sau european la categoria Vulnerabile (VU) sau la categoria Aproape amenințate (NT), potrivit statutului de periclitare al Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii (IUCN).

Astfel, dincolo de cumulul de factori ce pot fi avuți în vedere pentru realizarea unei estimări a acestui impact (rezultatele din ultimii ani ale activității de vânătoare, interesul vânătorilor pentru o specie ori alta etc.) – considerăm că, în condițiile în care nu sunt cerute alte avize, acorduri sau autorizări suplimentare, numărul total de exemplare posibil a fi recoltat de către un vânător/zi/vânătoare poate depăși limita acceptabilă de exploatare pentru speciile care pot face obiectul vânătorii, existând riscul ca acțiunile de vânătoare să devină incompatibile cu menținerea populației din speciile respective la un nivel satisfăcător.

Or, Legea nr. 407/2006 are ca obiect de reglementare nu doar vânătoarea, ci și protecția fondului cinegetic. Astfel, la art. 1 lit. x) din acest act normativ prin regim cinegetic se înțelege „ansamblul de norme tehnice, juridice şi economice prin care fauna de interes cinegetic este administrată şi gestionată durabil, în scopul conservării biodiversității, menținerii echilibrului ecologic, exercitării vânătorii şi satisfacerii unor cerințe social-economice”, iar la lit. ae) a aceluiași articol, vânătorul este definit ca persoana fizică, membră a unei organizații vânătorești gestionare de faună cinegetică, posesoare a unui permis de vânătoare, „care ocrotește, îngrijește şi extrage fauna cinegetică în condițiile legii”.

Din această perspectivă, apreciem că soluția legislativă prevăzută la pct. 3 din legea supusă reexaminării trebuie raportată și la dimensiunea de ocrotire a faunei a activității de vânătoare, în sensul asigurării, pe termen lung, a echilibrului între specii și conservarea biodiversității, care să permită menținerea populațiilor speciilor la un nivel satisfăcător de conservare.

Totodată, având în vedere că unele dintre speciile de păsări cuprinse în anexa legii supuse reexaminării, conform statutului de periclitare actual stabilit de IUCN, sunt încadrate la nivel global sau european nu numai la categoria Least concern (LC), ci la categoria Vulnerabilă (VU) şi la categoria Aproape amenințate (NT), apreciem că s-ar impune și reanalizarea conținutului anexei. În acest sens, conținutul normativ al acestei anexe trebuie să vizeze preîntâmpinarea scăderii pe termen lung a diversității speciilor, în concordanță cu actualizarea realizată de către IUCN cu privire la statutul de periclitare şi încadrarea în una sau alta dintre categoriile specifice.

Utilizarea rațională a vânătorii și accentul pus pe menținerea populațiilor speciilor la un nivel satisfăcător de conservare, ținând cont de dinamica evoluției concrete a populațiilor respective, asigură, în plus, şi respectarea Convenției privind diversitatea biologică, semnată la Rio de Janeiro la 5 iunie 1992, ratificată prin Legea nr. 58/1994 – care, la art. 8 lit. k), prevede în mod expres obligația fiecărei părți contractante de a „dezvolta sau menține legislația necesară şi/sau alte prevederi regulamentare pentru protecția speciilor sau populațiilor amenințate”.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea Legii vânătorii şi a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006.

PREȘEDINTELE ROMÂNIEI

KLAUS-WERNER IOHANNIS

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel