INS: Peste 24 de milioane tone de mărfuri au fost încărcate/descărcate în porturile româneşti, în primul semestru din 2019
Mărfurile încărcate şi descărcate în porturile din România în care sunt operate nave maritime au totalizat 24,282 milioane tone în primul semestru din 2019, iar în trimestrul II acestea au însumat 12,605 milioane tone, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.
Transportul de containere a însumat 334.000 TEU (1 TEU este echivalentul unui container ISO de 20') la nivelul semestrului I şi 175.000 TEU în trimestrul I.
În transportul pe căi navigabile interioare au fost înregistrate 15,572 milioane tone şi 8,196 milioane tone în al doilea trimestru.
Astfel, în transportul portuar maritim s-a înregistrat în primele şase luni o creştere la total cu 12,3% faţă de perioada similară a anului precedent, respectiv cu cu 6,9% la mărfurile încărcate şi cu 17,1% la mărfurile descărcate. În trimestrul II, creşterea volumului total de mărfuri încărcate şi descărcate a fost de 19%.
În ceea ce priveşte transportul pe căi navigabile interioare, creşterea cu 16% a valorilor totale din semestrul I 2019 a fost determinată de evoluţia pozitivă înregistrată de transportul internaţional pe căi navigabile interioare, creştere cu 37,9% şi de transportul naţional pe căi navigabile interioare, care a avut un avans de 13,5%. Transportul de tranzit pe căi navigabile interioare a înregistrat o scădere cu 10,1%.
La nivelul trimestrului II 2019, a fost înregistrată o creştere cu 4,1% a volumului total de mărfuri transportate faţă de perioada corespunzătoare din anul 2018.
Porturile maritime în care a fost desfăşurată cea mai intensă activitate în cursul semestrului I 2019 sunt au fost Constanţa, cu o pondere de 78,2% şi Midia, cu o pondere de 16%. În cursul trimestrului II 2019, ponderile cele mai însemnate au fost înregistrate tot de Constanţa, cu 78,3%, şi Midia, cu 15,9%.
În perioada analizată, a fost transportată cu preponderenţă încărcătura vrac solid, şi a însumat 13,019 milioane tone la nivelul semestrului I şi 6,717 milioane tone în trimestrul II.
În primele 6 luni, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate şi descărcate au fost înregistrate în relaţie cu Rusia (5,843 milioane tone) şi Turcia (4,132 milioane tone). Dintre statele membre UE, Grecia (1,041 milioane tone) şi Italia (587.000 tone) au înregistrat cele mai mari volume de mărfuri transportate.
Ponderile cele mai semnificative au fost deţinute în trimestrul II de Rusia (3,015 milioane tone) şi Turcia (2,377 milioane tone), iar dintre statele membre UE, de Grecia (541.000 tone) şi Italia (341.000 tone).
Cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate în perioada ianuarie-iunie 2019 au fost: Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 58,6%. În ceea ce priveşte descărcările, ponderea a fost deţinută de cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, respectiv 36,6%.
În trimestrul II 2019 au fost încărcate cantităţi mai însemnate din: produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 59,2% şi descărcate cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, 42,4%.
În portul Constanţa, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate în semestrul I 2019, au fost: produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 64,2%. Dintre mărfurile descărcate, ponderea cea mai însemnată a fost deţinută de minereuri metalifere, produse de minerit, exploatare de carieră, turbă, uraniu, thoriu, în proporţie de 23,3% .
Referitor la trimestrul II 2019, pentru mărfuri încărcate, cea mai însemnată pondere a fost înregistrată de produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 64,5%, iar dintre mărfurile descărcate, ponderea cea mai însemnată a fost deţinută de cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, în proporţie de 30,5%.
În semestrul I 2018, din totalul mărfurilor încărcate şi descărcate în principalele porturi Europene (porturi care înregistrează anual mai mult de un milion tone mărfuri încărcate şi descărcate), şase state membre, respectiv Olanda, Spania, Regatul Unit, Italia, Franţa şi Germania au înregistrat 63,4% din volumul total.
În ceea ce priveşte transportul pe căi navigabile interioare, porturile în care au fost înregistrate cele mai mari cantităţi de mărfuri au fost Constanţa, cu o pondere de
43,5%, şi Galaţi, cu o pondere de 20,6%, la nivelul semestrului I 2019, iar la nivelul trimestrului II 2019 Constanţa, cu pondere de 40,8% şi Galaţi, cu 20,8%.
Mărfurile înregistrate în transport internaţional pe căi navigabile interioare au avut ca destinaţie sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene, în proporţie de 43,8% în semestrul I 2019 şi respectiv, de 41,4% în trimestrul al doilea. Serbia a deţinut cea mai mare pondere ca origine şi destinaţie a mărfurilor transportate în semestrul I, cu un nivel de 2,668 milioane tone şi în trimestrul II 2019, cu un nivel de 1,398 milioane tone.
Mărfurile pentru care au fost înregistrate cele mai însemnate cantităţi în transport internaţional pe căi navigabile interioare în semestrul I a fost produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 32,1% şi de 31,5% în trimestrul II 2019.
În transport naţional pe căi navigabile interioare au fost înregistrate cu preponderenţă minereuri metalifere, produse de minerit, exploatare de carieră, turbă, uraniu, thoriu, în proporţie de 74,3% în semestrul I şi respectiv 78,7% în trimestrul II. În transport de tranzit pe căi navigabile interioare a predominat acelaşi tip de mărfuri în proporţie de 77,6% în semestrul I şi respectiv 79,9% în trimestrul II 2019.
"Datele statistice publicate de către Comisia Europeană - Eurostat, prezintă România pe locul al treilea (valori în tonekilometri) la nivelul semestrului I 2018, între Statele Membre care conform legislaţiei, raportează date statistice privind transportul pe căi navigabile interioare. Din punctul de vedere al indicatorului tone transportate, la nivelul semestrului I 2018, România se poziţiona pe locul al cincilea în ierarhie în total mărfuri transportate raportate de către fiecare Stat Membru raportor. La nivelul semestrului I 2018, două State Membre ale Uniunii Europene, respectiv Germania şi Olanda, însumau 72,5% din volumul total al transportului pe căi navigabile interioare calculat pe baza raportărilor fiecărui Stat Membru", precizează INS.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News