Industria românească între Ordonanțe și supraviețuire 
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Mihai Aniței, Presedinte Metachim
WhatsApp
foto gov.ro
foto gov.ro
În ultimul timp, guvernul a fost foarte activ în emiterea de ordonanțe de urgență pentru plafonarea prețurilor la energie și gaze.

Odiseea a început cu OUG 118 din 4 cctombrie 2021, privind ”stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale în sezonul rece 2021-2022”. Ce înseamnă această ordonanță: guvernul pune un ”capac” la prețurile plătite de consumatorii casnici, iar diferența dintre această limită și prețurile plătite de furnizori va fi compensată de către stat. Efectul acestei ordonanțe a fost reprezentat de creșterea prețurilor la furnizori, pentru că nimeni nu a impus o limită, iar în final acești furnizori s-au confruntat cu neplata facturilor! Nu trebuie să-i plângem pe ”traderi”, s-au adaptat imediat și au refăcut facturile către consumatori la valorile necompensate.

În condițiile date, guvernul a emis o nouă ordonanță de urgență: OUG 3/26 ianuarie 2022, și pentru că nici această ordonanță nu a rezolvat problema limitării prețurilor la energie si gaz natural, s-a emis încă una (ca în cântecul cu elefanții) - OUG 27/18 Martie 2022. 

În toate ordonanțele se exclud sau se elimină marii consumatori din industrie prin neeligibilitatea pentru cei care au beneficiat de OUG 81/2019 sau prin limitarea cantităților. Măsurile instituite prin OUG 81/2019, respectiv prin OUG de plafonare vizează aspecte diferite. Potrivit OUG 81/2019, cel mai mare pericol pentru desfășurarea activității companiilor electrointensive din România este riscul de relocare cauzat de emisiile indirecte de dioxid de carbon, în contextul creșterii de 7 ori a costului emisiilor indirecte de dioxid de carbon din ultimii 2 ani anteriori OUG 81/2019 și a iminentei creșteri a prețului în continuare, aspecte ce amplifică exponențial riscul de relocare cu consecințe sociale imediate și grave generate de pierderea unui număr semnificativ de locuri de muncă, directe și indirecte.

În ceea ce privește consumatorii electrointensivi, actuala creștere a prețului energiei electrice și a gazelor naturale se suprapune, așadar, pe existența unor prețuri semnificative suportate de pe urma costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră transferate în prețul energiei electrice.

Comisia Europeană precizează în mod clar că nu costul emisiilor de gaze cu efect de seră este responsabil de situația actuală, prețul gazului find cel care a determinat creșterea prețurilor energiei electrice. Tot Comisia recunoaște în cuprinsul Comunicării privind setul de măsuri de acțiune și sprijin pentru abordarea creșterii prețului energiei din 13 Octombrie 2021 că industriile energointensive sunt grav afectate, amintind și că douăzeci de state membre au luat sau intenționează să ia măsuri care se axează în majoritatea lor pe atenuarea impactului asupra consumatorilor celor mai vulnerabili, asupra întreprinderilor mai mici și asupra industriilor energointensive.

În concluzie, guvernul anulează eligibilitatea marii industrii din toate ordonanțele, în condițiile în care industria este cel mai mare contribuitor la bugetul de stat și un mare angajator. Abordarea aceasta e mai mult decât riscantă: oricât s-ar limita/compensa prețul pentru consumatorul casnic, fără un loc de muncă el nu va putea plăti facturile. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Acest articol reprezintă o opinie.

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel