Industria modei se bazează mai nou pe inteligența artificială pentru noile colecții
Data publicării:
Autor: Neagoe Narcis-Florentin
WhatsApp
Foto: Pexels. Imagine cu rol ilustrativ
Foto: Pexels. Imagine cu rol ilustrativ
Inteligența artificială nu lipsește nici măcar din industria modei.

În această săptămână are loc săptămâna modei la Paris și orașul este plin de celebrități, designeri, modele și jurnaliști. Printre mulțimi, experți cu ochi de vultur iau notițe atente. Aceștia sunt previzionarii de tendințe din industria modei. Ei își propun să capteze esența culorilor, croielilor, țesăturilor și modelelor din noile colecții ale designerilor, în speranța de a detecta tendințele emergente, conform The Guardian.

Notițele lor vor fi adăugate rapid la previziunile de tendințe selectate, care vor fi vândute designerilor și retailerilor de pe piață, care le vor folosi ca sursă de inspirație pentru noi piese și pentru a decide ce să stocheze în sezonul următor. Tradițional, previzionarii de modă s-au bazat exclusiv pe metode calitative, observând spectacolele de pe podium, alături de moda stradală și cultura pop, pentru a face predicții.

AI își face prezența simțită și în modă

Dar pe măsură ce tehnologiile de inteligență artificială au devenit tot mai puternice în ultimul deceniu, agențiile de previziune apelează acum la rezultate cantitative generate de învățarea automată pentru ajutor. Aceste instrumente AI pot detecta modele în seturi mari de date de imagini ale spectacolelor de pe podium, postări pe rețelele sociale, date de căutare și date de vânzare online și în magazin - ceea ce poate ajuta previzionarii să identifice tendințele emergente mai precis și, esențial, mai rapid.

Aceasta este o veste bună pentru o industrie care valorează aproximativ 2 trilioane de dolari (1,65 trilioane de lire sterline) la nivel global, deoarece o mică greșeală în paleta de culori sau deciziile privind lungimea tivului pot avea consecințe semnificative pentru profitul unei companii.

Previziunile pot avea și implicații mari pentru amprenta de carbon a industriei modei, care este estimată de Global Fashion Agenda și McKinsey & Co să fie responsabilă pentru cel puțin 4% din toate emisiile la nivel mondial și care aruncă peste 92 de milioane de tone de țesătură în fiecare an.

Se poate reduce risipa

„Previziunile exacte de tendințe pot reduce risipa, economisi bani și oferi companiilor un avantaj față de concurenți”, spune dr. Michal Koren, un cercetător care se specializează în previziunea modei la Shenkar College din Tel Aviv, Israel. „Utilizarea instrumentelor AI în previziune poate contribui la creșterea sustenabilității industriei modei prin reducerea probabilității unor predicții inexacte.”

Deși merită să ne amintim că AI vine cu propriile sale costuri de mediu, stimulentul direct pentru utilizarea acestor instrumente AI de previziune este clar: cu cât previziunile sunt mai precise, cu atât este mai puțin probabil ca o companie să risipească resurse producând haine pe care nimeni nu vrea să le cumpere.

„Pentru a îmbunătăți constant previziunea noastră de tendințe și a produce doar ceea ce putem vinde este o piesă importantă a puzzle-ului pentru a atinge obiectivul nostru de a ajunge la zero net până în 2040”, spune Lise-lotte Löveborg, care conduce echipa de inteligență a modei la sediul H&M din Stockholm. „În acest scop, începem să explorăm cum AI poate juca un rol în procesul nostru de previziune.”

Care este problema industriei fashion

Cele mai multe industrii folosesc metode de previziune într-o anumită capacitate pentru a decide ce și cât să producă în fiecare an. De obicei, aceste previziuni se bazează pe date istorice de vânzări, ajustând pentru factori de bază, cum ar fi sezonalitatea (de exemplu, anvelopele de zăpadă tind să se vândă mai mult iarna, înghețata este o alegere sigură vara).

Dar previziunea în industria modei poate fi mai dificilă. Pentru un lucru, factori care sunt mai greu de măsurat, cum ar fi emoțiile și estetica, pot avea un efect mult mai mare asupra tendințelor de modă decât au asupra, să spunem, vânzărilor de anvelope auto.

Mișcările sociale și culturale pot influența și ele masiv tendințele - gândiți-vă cum rozul aprins a invadat piața în timpul lansării filmului Barbie din această vară, sau cât de bizară a devenit moda în urma lockdown-urilor Covid.

„Ritmul rapid al industriei modei înseamnă, de asemenea, că tendințele se pot schimba peste noapte”, spune Koren. „De exemplu, dacă o celebritate tocmai a avut un concert sold-out și întâmplător poartă o anumită pereche de pantofi pe scenă, asta poate avea un efect dramatic asupra vânzărilor acestor produse.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel